Naturalnie łagodzimy różne rodzaje bólu

Pobolewanie głowy, zębów czy stawów od czasu do czasu dokucza każdej z nas. Aby poczuć się lepiej, często od razu sięgamy po tabletkę. Tymczasem w większości przypadków wystarczą proste domowe sposoby, które nie tylko są skuteczne, ale także bezpieczne w stosowaniu.

Ból to rodzaj sygnalizacji alarmowej, która informuje, że w naszym organizmie dzieje się coś niedobrego. Dlatego jeśli dolegliwości są bardzo nasilone lub powtarzają się, zawsze należy zasięgnąć porady lekarza. Jeżeli jednak ból dokucza nam sporadycznie, warto zastosować domowe metody jego łagodzenia. Sprawdzają się przy wielu różnych schorzeniach: od bólu zęba po zapalenie stawów. Do takich naturalnych kuracji często wystarczą składniki, które mamy pod ręką, w kuchni i ogródku, lub bez trudu kupimy je np. w sklepie spożywczym lub zielarskim.

Ból głowy: sięgamy po kawę z cytryną i olejek lawendowy

Reklama


- Idź na spacer i pij dużo niegazowanej wody, aby uregulować gospodarkę płynami w organizmie. Lekki ból głowy często jest bowiem skutkiem niedotlenienia lub odwodnienia.

- Jeśli masz migrenę, wypij duszkiem filiżankę kawy z sokiem z połowy cytryny. Specjaliści ziołolecznictwa polecają także jedzenie 1/4 łyżeczki suszonych liści złocienia maruny dziennie.

- Mocz stopy na przemian w ciepłej i zimnej wodzie. Dzięki temu pobudzisz krążenie krwi - silny ból głowy może być spowodowany zaburzeniami jej przepływu w mózgu.

- Stosuj ucisk skroniowy. Naciskaj wskazującym i środkowym palcem na skronie przez 15 sek. Możesz też nacierać skronie kroplą olejku lawendowego rozpuszczoną w łyżce oleju.

Ból gardła: robimy kojącą płukankę

- Przygotuj napar z szałwii, który nawilży i odkazi gardło. 2 łyżki stołowe świeżych lub suszonych listków zalej szklanką wrzącej wody i pozostaw pod przykryciem na 10 min; odcedź. Ciepłym (nie gorącym i nie zimnym) naparem płucz gardło. Stosuj kilka razy dziennie.

- Popijaj herbatkę imbirową. Kilka plasterków świeżego korzenia wrzuć do szklanki z ciepłą wodą (we wrzątku traci część właściwości). Napój możesz osłodzić miodem.

- Żuj gumę. Nasilisz wydzielanie śliny, która nawilży podrażnioną śluzówkę i pomoże zwalczyć wirusy.

Bóle stawów: zwalczamy zapalenie

- Pij odwar z kory wierzby. Łyżkę stołową suszonej kory zalej szklanką wrzątku, gotuj na wolnym ogniu 10 min. Popijaj 2-3 razy dziennie. Razem z napojem do organizmu trafi salicyna, która przemieni się w kwas salicylowy o działaniu przeciwbólowym i przeciwzapalnym.

- Raz dziennie rób okłady ze świeżych liści kapusty. Najpierw schłodź je nieco w zamrażarce, a potem rozbij tłuczkiem, by puściły sok. Uwaga! Takich okładów nie stosujemy w ostrych stanach zapalnych, a raczej przy nadwerężeniach stawów, którym towarzyszy obrzęk.

- Jedz wiśnie. Antocyjany, czyli związki nadające tym owocom intensywną barwę, według naukowców są jednocześnie środkiem przeciwzapalnym nawet 10 razy silniejszym niż popularny ibuprofen.

Ból zęba: sięgamy po goździki i czosnek

- Żuj suszone ziarenka. Dwa goździki delikatnie rozgryź. Ssij przez ok. 5 minut (aż stracą aromat) najlepiej 3 razy dziennie. Możesz też wykorzystać gotowy olejek goździkowy: dwie kropelki połącz z 1/4 łyżeczki oliwy z oliwek i przyłóż do chorego zęba. Szybko złagodzą ból, bo zawarte w nich olejki eteryczne (zwłaszcza eugenol) działają odkażająco i przede wszystkim znieczulająco.

- By poczuć ulgę, przykładaj do bolącego miejsca ząbek czosnku. Ból uśmierzy także picie zwykłej czarnej herbaty.

- Pij odwar z kory wierzby. Łyżkę stołową suszonej kory zalej szklanką wrzątku, gotuj na wolnym ogniu 10 min. Popijaj 2-3 razy dziennie. Razem z napojem do organizmu trafi salicyna, która przemieni się w kwas salicylowy o działaniu przeciwbólo


Ból miesiączkowy: wypróbowujemy akupresurę

- Zdaniem ekspertów, akupresura poprawia krążenie krwi i ogólną energię organizmu, dzięki czemu zmniejsza się napięcie mięśni. Na ciele kobiety jest kilka miejsc połączonych kanałami energetycznymi z narządami w obrębie miednicy. Znajdują się one np. po obu stronach ścięgna Achillesa (4 palce nad kostką). Ułóż w tym miejscu palce i stosuj ucisk przez 6 sekund, następnie zrób 2 sekundy przerwy. Powtarzaj ten zabieg przez 5 minut.

- Przy bolesnej menstruacji ulgę przyniesie także łagodny masaż podbrzusza. Wykonuj go delikatnymi, kolistymi ruchami, zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara, aż poczujesz ulgę.

Ból karku: rozgrzewamy mięśnie

- Przyłóż ciepły kompres. Zmocz bawełniany ręcznik w gorącej wodzie, zwiń i mocno wykręć. Rozwiń i połóż na bolącym miejscu. Przykryj drugim, suchym ręcznikiem. Trzymaj kompres, aż poczujesz ulgę.

- Wykonaj rozgrzewający masaż. Przygotuj olejek: ok. 10 g sproszkowanej papryczki chili dodaj do 1/4 szkl. oliwy. Wetrzyj 1-2 łyżeczki olejku w bolące miejsce. Powtórz zabieg po 3-4 godzinach.

Na stres i zmęczenie: sprawdzone przepisy

- Mikstura tranowa: łyżkę tranu zmieszaj z łyżką konfitury z owoców róży i stosuj według wskazań na opakowaniu tranu. Dostarczysz sobie kwasów omega-3 i wit. C, które wspomagają układ nerwowy, działają przeciwzapalnie i... poprawiają nastrój.

- Pasta witaminowa: pół wędzonej makreli zmieszaj z natką pietruszki i serkiem naturalnym. Tę bogatą w wit. D pastę zjedz np. z chlebem.

- Orzechy, fasola, kiełki, gorzka czekolada: są bogate w magnez, który stabilizuje nasz system nerwowy. Warto pamiętać, że 15 minut stresu niszczy połowę dziennej dawki magnezu!

- Pełnoziarniste pieczywo, makaron razowy, kasze: zawierają węglowodany złożone, które podnoszą poziom serotoniny, zwanej hormonem szczęścia. Dieta bogata w te składniki zapewnia również energię na cały dzień.



Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje