Poćwicz swoje oczy

Mięśnie poruszające gałką oczną są bardzo delikatne i łatwo je osłabić. Dlatego, podobnie jak inne części ciała, np. brzuch, wymagają ćwiczeń.

Oczom szkodzi długotrwałe wpatrywanie się w ekran komputera i telewizora, praca przy zbyt jasnym lub zbyt ciemnym oświetleniu, a także ogólne zmęczenie i stres. Ich słabsza kondycja objawia się bólem, pieczeniem i zaczerwienieniem, często także łzawieniem albo wysuszeniem. Zaczynamy gorzej widzieć. Przed oczami pojawiają się plamki, zygzaki, obraz może stawać się nieostry, a z pola widzenia umykają nam niektóre szczegóły.

Reklama

Stres dodatkowo usztywnia mięśnie poruszające gałką oczną. A ich długotrwałe napięcie sprawia, że nie są dotlenione. W konsekwencji oczy męczą się i coraz gorzej pracują. Szybciej pojawiają się ich wady, zwłaszcza krótkowzroczność i dalekowzroczność. Aby tym defektom zapobiec, warto mięśnie oczu ćwiczyć.

Nasza rada: Gimnastykę oczu powinien poprzedzić relaks. Wystarczy kilka głębszych oddechów i rozluźnienie mięśni karku (poruszanie szyją, podnoszenie i opuszczanie barków). Wspaniale działa patrzenie w dal na pojawiającą się za oknem zieleń. Warto w tym czasie zdjąć okulary lub wyjąć soczewki.

Metoda na całkowite odprężenie to tzw. palmowanie (z ang. palm - dłoń): usiądź przy stole, opierając łokcie na blacie. Dłońmi zakryj oczy tak, aby światło nie przenikało przez ręce. Następnie powoli zamknij powieki. Ćwiczeniem relaksacyjnym jest także mruganie, które bardzo sprzyja prawidłowemu nawilżeniu oka.

Delikatny masaż dotlenia i pobudza krążenie w oku. Opuszkami palców wskazujących uciskaj punkty pod łukami brwiowymi od zewnętrznego do wewnętrznego kącika oka. W przeciwnym kierunku masuj górną część kości policzkowych.

Chwila dla Ciebie
Dowiedz się więcej na temat: oko | oczy

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje