Wpływ kawy na organizm

Pochodzi z Afryki, pierwsi zaczęli ja pić Arabowie, a do Europy dotarła około XVI wieku. Teraz, cztery wieki później większość z nas nie wyobraża sobie poranka bez filiżanki kawy. Jaki ma wpływ ma na nasz organizm i czy każdy może ją pić?

Jak kawa wpływa na nasz organizm?


Najbardziej odczuwalnym przez nasz organizm działaniem kawy są jej właściwości pobudzające. Dzieje się tak za sprawą zawartej w niej kofeiny, alkaloidu obecnego w wielu roślinach m.in. w liściach herbaty.

Reklama

Kofeina przyspiesza akcję serca oraz rozszerza naczynia krwionośne, co sprzyja lepszemu dotlenieniu komórek. Działanie kofeiny na ośrodkowy układ nerwowy polega na blokowaniu receptorów adenoizyny, substancji występującej w naszym organizmie, która wpływa na stan pobudzenia mózgu.

Kofeina, blokując receptory w tkance nerwowej mózgu, utrzymuje organizm w stanie czuwania i opóźnia skutki zmęczenia. W jednej filiżance kawy znajduje się średnio 70-140 mg kofeiny, która jest w bardzo szybkim tempie wchłaniana z przewodu pokarmowego do układu krążenia.

Czas wydalania kofeiny z organizmu jest różny i waha się od 2 do 10 godzin. Oprócz właściwości pobudzających kofeina zawarta w kawie ma działanie moczopędne i zwiększa wydzielanie kwasu żołądkowego.

Dla kogo?

Do dobroczynnych działań kawy można zaliczyć ochronę przed wystąpieniem cukrzycy typu II, choroby Parkinsona oraz chorób wątroby. Kawa pita w ilości 1-3 filiżanki dziennie może zmniejszać ryzyko wystąpienia raka jelita grubego i pęcherza,  poprzez zawartość kwasu chlorogenowego i przeciwutleniaczy o działaniu przeciwnowotworowym. Jako że kawa wpływa na wzrost ciśnienia tętniczego krwi, picie tego napoju polecane jest dla osób z niedociśnieniem.

Mimo swoich dobroczynnych właściwości kawa nie jest polecana każdemu. Ze swojej diety powinny ją wyeliminować osoby z chorobą wrzodową, gdyż zwiększone pod wpływem kawy wydzielanie soku żołądkowego zaostrza objawy choroby. Również osoby cierpiące na choroby układu krążenia, a zwłaszcza na nadciśnienie, powinny ograniczyć jej picie lub zastąpić ją kawą bezkofeinową.

Szczególną rozwagą w piciu kawy powinny się wykazać kobiety w ciąży, gdyż kofeina przenika przez łożysko, co może zwiększać ryzyko poronienia i wystąpienia wad wrodzonych u dziecka. Oprócz tego kawa pita przez ciężarne może nasilić wahania nastroju i spowodować problemy z zasypianiem.

Ile?

Zakłada się, że picie dziennie 1-3 filiżanek kawy, w której zawarte jest ok. 300 mg kofeiny, nie ma negatywnego wpływu na nasz organizm. Najbardziej korzystna dla naszego zdrowia jest kawa krótko parzona i najlepiej z dodatkiem mleka. W czasie picia kawy wypłukiwany jest wapń z organizmu i mleko - jako dodatek - może go łatwo uzupełnić.

Spożywanie większej ilości kawy prowadzi do uzależnienia, gdyż stałe dawki kofeiny powodują zwiększenie tolerancji organizmu na nią. Objawem przedawkowania zawartej w kawie kofeiny jest pobudzenie psychoruchowe, niemiarowość serca, a także osłabienie organizmu. Dawką toksyczną dla organizmu jest 1 g kofeiny wypitej w ciągu jednego dnia.

Dowiedz się więcej na temat: kawa

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje