Reklama

Przyspieszamy przemianę materii

Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Gdy masz zwolniony metabolizm, możesz wcale nie jeść dużo, by... tyć! Na szczęście łatwo temu zapobiec!

Zdjęcie

Gdy masz zwolniony metabolizm, możesz wcale nie jeść dużo, by... tyć!   /© Panthermedia
Gdy masz zwolniony metabolizm, możesz wcale nie jeść dużo, by... tyć!  
/© Panthermedia

Ważne zasady

• Jedz śniadanie! Działa jak rozrusznik dla naszego metabolizmu. Osoby, które unikają tego posiłku, są bardziej narażone na otyłość.

• Zjadaj niewielkie posiłki co około 3 godziny. Jeśli przerwy są dłuższe, tempo przemiany materii spada, a organizm magazynuje tłuszcz na zapas... w postaci kolejnej fałdki.

Reklama

• Dużo pij! Najlepiej 6 szklanek wody mineralnej dziennie. Sięgaj też po herbatki ziołowe przyspieszające metabolizm, np. z mniszka lekarskiego, pokrzywy, fiołka trójbarwnego.

Skuteczne produkty na poprawę metabolizmu

• Cytrusy i jabłka : Zawierają pektyny, które pęczniejąc w żołądku, na długi czas zapewniają uczucie sytości. Ponadto przyspieszają trawienie tłuszczów, poprawiają pracę jelit i pomagają usunąć z organizmu szkodliwe produkty przemiany materii.

• Suszone owoce: Przede wszystkim morele i śliwki. Zawierają one bardzo dużo błonnika, który przyspiesza trawienie i zapobiega wchłanianiu tłuszczu z pokarmu. Są też źródłem potasu uczestniczącego w spalaniu węglowodanów oraz białek.

• Kapusta: Biała i włoska jest jednym z najbardziej odżywczych, a jednocześnie najmniej kalorycznych warzyw. 3-4 łyżki dostarczają jedynie ok. 30 kcal. Dwa jej składniki - błonnik i chrom - wzmagają przemianę materii. Natomiast wit. C przyspiesza spalanie tłuszczu.

• Ryby i chude mięso: Zawierają białko, które przyspiesza przemianę materii. Dlaczego? Aby je strawić, nasz organizm potrzebuje dużo energii, a co za tym idzie szybciej spala kalorie. W rybach znajdują się także jod oraz kwasy omega-3 wspomagające odchudzanie.

• Oliwa i awokado: Zawierają kwasy omega-3 oraz witaminę B6, które są prawdziwymi dopalaczami przemiany materii. Odpowiadają za prawidłową gospodarkę tłuszczową organizmu i obniżają poziom cholesterolu. Podobne właściwości ma także siemię lniane.

• Kiszone warzywa: Kapusta i ogórki zawierają bakterie kwasu mlekowego, które regulują pracę jelit oraz wspomagają trawienie. Są także bogatym źródłem błonnika oraz wit. C. Sycą na długo, a mają niewiele kalorii: 1 łyżka kapusty to ok. 12 kcal, a mały ogórek kiszony - ok. 6 kcal.

Zdjęcie

Otręby wszystkich zbóż to jedno z najbogatszych źródeł błonnika.   /© Panthermedia
Otręby wszystkich zbóż to jedno z najbogatszych źródeł błonnika.  
/© Panthermedia

• Płatki zbożowe i otręby: Otręby wszystkich zbóż to jedno z najbogatszych źródeł błonnika. Zapobiegają zaparciom, działają jak szczotka, bo wymiatają z jelit niestrawione resztki pokarmów. Podobnie działają płatki zbożowe, które są także bogatym źródłem wit. z grupy B.

Ziemniaki i kasza: Są przede wszystkim źródłem błonnika, potasu oraz skrobi. Wszystkie te składniki regulują proces metabolizmu i sycą na dość długi czas. Ponadto kasze zapobiegają gwałtownym wahaniom poziomu glukozy, co zapobiega atakom wilczego głodu.

• Strączkowe i kiełki: Zawierają mnóstwo wit. z grupy B, które odpowiadają m.in. za prawidłową przemianę materii. Warzywa strączkowe to także źródło pełnowartościowego białka, a kiełki - witaminy C.

Czytaj także:

• Ostre przyprawy: Olejki eteryczne zawarte w chili, pieprzu, curry i imbirze ułatwiają trawienie i zapobiegają zaparciom. Ponadto chili zawiera kapsaicynę, która poprawia metabolizm i jest bardzo silnym spalaczem tłuszczu. Natomiast imbir wspomaga pracę wątroby.

• Herbata i kawa: Teina oraz kofeina zawarta w tych napojach przyspiesza metabolizm i trawienie. Dodatkowo zielona i czerwona herbata pomagają spalić tłuszcz, a wypite po posiłku zapobiegają jego wchłanianiu.

Jogurt naturalny: A także inne mleczne napoje fermentowane (maślanka, kefir) zawierają żywe kultury bakterii, które regulują trawienie, usprawniają perystaltykę jelit i zapobiegają zaparciom. Są także bogatym źródłem wapnia, które przyspiesza rozpad tłuszczów w organizmie.

Przykładowy jadłospis

Śniadanie: Mały kubek jogurtu naturalnego lub kefiru z 2 łyżkami płatków zbożowych.

Pół posiekanego jabłka oraz po 2 suszone morele i śliwki.

Obiad: Zupa warzywna z dużą ilością białej kapusty. Grillowany łosoś skropiony sokiem z cytryny, oprószony ziołami. Surówka z kiszonej kapusty polana oliwą z oliwek. Filiżanka świeżo zaparzonej czerwonej lub zielonej herbaty.

Kolacja: Sałatka z gotowanych ziemniaków, chudego drobiu i ogórka kiszonego, z dużą ilością pikantnych przypraw, skropiona oliwą z oliwek.

Przekąski:

Sałatka z owoców cytrusowych (pomarańcza, grejpfrut, sok z cytryny) i jabłka, z 1 łyżką otrąb oraz jogurtem naturalnym. Koktajl z 1 szkl. kefiru, 1/2 szkl. dowolnych kiełków, 1/2 papryczki chili; herbatka z plastra świeżego imbiru (ok. 1 cm) i cytryny.

Artykuł pochodzi z kategorii: Diety

Tekst pochodzi z magazynu

Tina

Zobacz również

  • Koniec przejadania się

    Wielu sądzi, że przyczyną objadania się, czy też przejadania jest brak silnej woli. Zdaniem dr Davida Kesslera autora książki "The End of Overeating", przyczyn przejadania się jest kilka. więcej

Reklama

Skomentuj artykuł: Przyspieszamy przemianę materii

Przejdź do forum »

Wyróżnij ten komentarz spośród pozostałych, niech zobaczą go wszyscy!

Aby wyróżnić ten komentarz

wyślij SMS o treści KOLOR na numer

7152

I wpisz otrzymany kod w polu poniżej

Ok

DBAMY O JAKOŚĆ! WYROŻNIJ ZA 1,23 PLN

Koszt całkowity SMS 1,23 PLN Nota prawna

? O co chodzi z wyróżnieniem

Wasze komentarze (41)

Dodaj komentarz

Reklama

Reklama