Witamina D: za co odpowiada i dlaczego jej suplementacja jest taka ważna?

Witaminy odgrywają w organizmie bardzo ważną rolę – nie ulega to wątpliwości. Za co jednak dokładnie odpowiada witamina D, która tak często polecana jest przez lekarzy i farmaceutów? Jak objawia się jej niedobór? Czy faktycznie jej suplementacja jest koniecznością? A jeśli tak, to gdzie ją znaleźć? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej. Sprawdź koniecznie!

Za co odpowiada witamina D?

Witamina D to związek chemiczny rozpuszczalny w tłuszczach, który jest niezwykle ważny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego. Często nazywana jest ona witaminą słońca - i nie bez powodu! Wytwarza się ona w ciele człowieka w skórze pod wpływem promieni słonecznych.

Za co odpowiada witamina D, skoro jest taka ważna? Przede wszystkim ma ona nieoceniony wpływ na układ kostny człowieka, szczególnie u najmłodszych. Jest ona bowiem niezbędna do prawidłowego kształtowania się kości, a także zębów. Co więcej, witamina D wspiera działania mające na celu zapobieganie chorobom układu krążenia takim jak nadciśnienie tętnicze czy choroby serca. Odgrywa ważną rolę także w walce z cukrzycą i anemią, stymuluje wątrobę do regeneracji oraz wspiera odporność organizmu.

Ze względu na pełnione funkcje obecność witaminy D w organizmie jest koniecznością. Niestety w Polsce w okresie jesienno-zimowym brakuje słońca, dlatego też tak ważna jest suplementacja witaminy D. Nawet niewielkie braki mogą powodować gorsze samopoczucie, sięgnij więc w chłodniejsze pory roku po witaminy w kapsułkach. Wartościowe witaminy i minerały znajdziesz zarówno w aptekach stacjonarnych, jak i tych internetowych, takich jak np. NowaFarmacja.pl.

Objawy niedoboru witaminy D

Jak rozpoznać objawy niedoboru witaminy D w organizmie? Jednym z pierwszych problemów, jaki pojawia się przy braku wystarczającej ilości wit. D w ciele, jest zmęczenie i spadek odporności. Może pojawić się także biegunka, brak apetytu i problemy ze snem. Już wtedy warto rozpocząć odpowiednie działanie, aby uniknąć głębszych dolegliwości.

Przy sporych niedoborach witaminy D u dzieci może pojawić się zmniejszenie masy kostnej, a nawet krzywica. Częstym objawem jest również próchnica, bóle kostne i łamliwość kości. U dorosłych zaś braki witaminy D objawiają się zwyrodnieniami w obrębie układu kostnego, zapaleniami skóry, wypadaniem zębów i częstymi złamaniami kości. Jej niedobory przyczyniają się także do obniżenia odporności i przyspieszenia procesów starzenia się. To wszystko sprawia, że warto zadbać o odpowiednią suplementację w każdym wieku. 

W czym występuje witamina D?

Minerały i witaminy w głównej mierze dostarczamy do organizmu wraz z pożywieniem, jednak nie do końca tak jest w przypadku witaminy D. Oczywiście możesz ją znaleźć m.in. w rybach, wątróbce, mleku, jajkach czy grzybach, ale często może okazać się to niewystarczające względem codziennego zapotrzebowania na ten element.

Gdzie jej więc szukać? Jak już wyżej wspomnieliśmy, uzupełnić ją możesz poprzez codzienną ekspozycję na słońce. Wystarczy, że w słoneczny dzień wyjdziesz na spacer, rower czy rolki, a nawet usiądziesz na 15-20 min na tarasie lub balkonie. Ważne jest jednak to, by zażywać kąpieli słonecznych z umiarem, gdyż zbyt długie przebywanie na słońcu może doprowadzić do oparzeń skóry, a nawet udaru.

A co, gdy przyjdzie jesień i zima i brakuje promieni słonecznych za oknem? W chłodniejszych okresach roku musisz postawić na suplementację, jeśli nie chcesz dopuścić do niedoborów. Witaminy w kapsułkach, w kroplach lub w tabletkach musujących - możliwości jest kilka. Dopasuj je do własnych upodobań czy przyzwyczajeń, a suplementacja będzie łatwiejsza.

Już wiesz, dlaczego witamina D odgrywa tak dużą rolę w ludzkim organizmie, czas więc na zadbanie o jej odpowiedni poziom! Stosuj powyższe wskazówki, a będzie Ci zdecydowanie łatwiej ją uzupełniać.
Artykuł sponsorowany

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy