Zmień dietę na wiosnę - mięso drobiowe pomoże ci wrócić do formy

Z utęsknieniem czekamy na wiosnę - dłuższe dni pełne słońca, dla których będziemy mogli w końcu porzucić puchową kurtkę i obszerny sweter na rzecz sukienki, t-shirtu i lekkiej parki. Niestety ostatnie miesiące spędzone niemal wyłącznie w domu, odbiły się nie tylko na naszym samopoczuciu, ale również zdrowiu. Według najnowszego raportu Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego, w czasie pandemii wzrost masy ciała odnotowało 28,3% Polek i Polaków. Zmiany te były zauważalne w każdym przedziale wiekowym, zarówno w grupie kobiet jak i mężczyzn . Lockdown podczas zimy i jesieni wyjątkowo sprzyjał podjadaniu, ale też nie stwarzał wielu możliwości do podjęcia aktywności fizycznej. Wiosna to idealny moment na poprawę nawyków żywieniowych, które w połączeniu ze sportem już w ciągu kilku tygodni mogą przynieść upragnioną zmianę w postaci spadku wagi, lepszej kondycji i dobrego samopoczucia.

Dieta bogata w białko pomoże w zrzuceniu zbędnych kilogramów

Przed rozpoczęciem odchudzania powinniśmy pamiętać przede wszystkim o rozsądku oraz korzystaniu z danych naukowych, które są podstawą do wprowadzenia zmian w sposób zrównoważony i zdrowy. Od lat niesłabnącą popularnością cieszą się diety, w których udział białka przekracza 20% kaloryczności planu żywieniowego, przy jednoczesnej redukcji ilości węglowodanów i tłuszczy. Białko, jako podstawowy budulec każdej komórki ciała, ma ogromny wpływ na prawidłowy rozwój organizmu, reguluje także szereg niezbędnych do życia procesów biologicznych. Zmniejsza apetyt i przyspiesza metabolizm, dzięki czemu wspomaga odchudzanie. Ponieważ białko ma właściwości budulcowe i regenerujące tkanki, dieta bogata w ten składnik doskonale sprawdza się u osób aktywnych fizycznie. Z badań naukowych wynika, że najlepsze efekty w odchudzaniu, budowaniu masy mięśniowej i ogólnym polepszeniu zdrowia osiąga się zjadając 20-30 g białka w posiłku.

Tyle w teorii. Od strony praktycznej musisz wiedzieć, że doskonałym źródłem pełnowartościowego i łatwo przyswajalnego białka jest mięso drobiowe. W 100 g znajdziemy średnio aż 23 g białka, co stanowi ok. 35% dziennego zapotrzebowania dorosłego człowieka na ten składnik. Wyrównany poziom kalorii dostarczanych ze spalania białka pochodzącego z mięsa drobiowego prowadzi do utrzymania stałego poziomu glukozy. Białko wolniej ulega metabolizmowi i ma niższy indeks glikemiczny niż węglowodany. W efekcie, męczymy się wolniej, a w ciągu dnia lub bezpośrednio po treningu nie odczuwamy nagłych spadków energii.

Niewiele osób wie również, że mięso drobiowe ulega szybkiej denaturacji - termicznemu utrwaleniu struktury białka. Bez względu na sposób jego przygotowania (pieczenie, smażenie czy gotowanie) drób zachowuje swoją wartość odżywczą i nie traci cennych substancji. Białko, kolagen, żelazo, miedź i witaminy trafiają prosto do organizmu, gdzie wspierają jego procesy regeneracyjne, poprawiają wydolność i zwiększają siły witalne.

Mięso drobiowe jest niskokaloryczne i zawiera wiele witamin.

Drób cechuje się wysoką zawartością białka, a niskim poziomem tłuszczów nasyconych, dzięki czemu jest niskokaloryczny. Dodatkowo, tłuszcz znajduje się głównie pod skórą, co umożliwia jego łatwe oddzielenie. Jeśli mowa o kaloriach, w tej konkurencji zdecydowanie wygrywa indyk - 100g filet ma tylko 84 kcal, a taka sama gramatura podudzia liczy 131 kcal. Kurczak ma podobne wartości: 100g filet - 110 kcal, a podudzie - 119 kcal. Nieco więcej, ale nadal tylko 200 kcal liczy pierś z kaczki. Mając na uwadze opisywane wcześniej zalety pełnowartościowego białka drobiowego oraz niską kaloryczność tego gatunku mięsa, jesteśmy przekonani że wejdzie ono na stałe do twojej wiosennej diety.

Mięso drobiowe to również źródło witamin rozpuszczalnych w tłuszczach jak: A, E, D, K, oraz rozpuszczalnych w wodzie między innymi B1, B2 i B12.

Drób przygotujesz prosto, szybko i niedrogo

Pamiętaj, że decydując się na zmianę nawyków żywieniowych warto zadbać nie tylko o to co jemy, ale również sposób przygotowania dań. Gotowe potrawy ze sklepu czy z pobliskiej garmażerki często zawierają dużo soli, niepotrzebne konserwanty i kaloryczne dodatki. Dlatego zachęcamy do tego by spróbować swoich sił w kuchni. Gotowanie wcale nie musi być czasochłonne oraz skomplikowane. Wystarczy tylko umiejętnie wybierać kulinarne receptury.

W tym kontekście drób ma ogromną przewagę, ponieważ świetnie absorbuje inne smaki. Dodając do niego mieszankę aromatycznych przypraw czy odrobinę masła jesteśmy w stanie stworzyć pyszne danie. Co ważne, w rozsądnej cenie i ciągle zachowując dietetyczny charakter.

Szukasz dietetycznej inspiracji na obiad? Spróbuj naszej wersji sznycli z indyka w wersji fit z sezamem.

Lubisz eksperymentować w kuchni? Wypróbuj nasz przepis na zdrową, orientalną przekąskę lub lekki obiad.

"Sfinansowano z Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego oraz Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego"

 

 


 

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje