Kultowe samochody: Myszka, Maluch, Bambino

Kultowe samochody reprezentują ducha czasów, w których się pojawiają. Są kwintesencją najbardziej wpływowych trendów w designie i idealnie współgrają z rytmem mody.

Zlot Fiatów Topolino w Krakowie
Zlot Fiatów Topolino w Krakowiemateriały prasowe

Modele samochodów, przez historię uznawane później za kultowe, pojawiają się w najbardziej przełomowych momentach, kiedy przemiany społeczno-obyczajowe osiągają punkt kulminacyjny i są gotowe przeniknąć do świadomości projektantów i ich odbiorców. Również dlatego ich urok jest ponadczasowy!

Fiat 500 "Topolino"

Zaprojektowany przez Dante Giacosę "Topolino" wyjechał na drogi jeszcze przed drugą wojną światową i był w tym czasie jednym z najmniejszych samochodów na świecie. Jego narodziny przypadają na czas największej modowej rewolucji, prawdziwych początków współczesnej mody.

"Lata 20., lata 30" dziś kojarzą się z imprezami w stylu retro, ale to były naprawdę szalone czasy. W odstawkę poszły obowiązkowe przed I wojną światową gorsety, kapelusze i długie suknie. Kobiety zaczęły nosić krótkie fryzury i krótkie sukienki. Moda postawiła na prostotę i nowoczesne chłopięce sylwetki: sukienki z obniżonym stanem, niezarysowaną talią i biustem. Moda stała się bardziej dostępna, każda kobieta mogła podążać za jej nakazami. Glamour tworzyły dodatki: perły, pióra, maleńkie kapelusiki.

Maleńkie było także "Topolino", co dosłownie oznacza "małą myszkę". Ten niedrogi samochód o eleganckiej linii był doskonałą odpowiedzią na zapotrzebowanie, szybko podbił rynek i stał się wręcz symbolem przedwojennych Włoch! Moda i motoryzacja po raz pierwszy stały się dostępne dla przeciętnego obywatela. A mała myszka okazała się nie taka znowu mała. Do dwuosobowego samochodu wsiadało nawet po 5 osób!

Fiat Nuova 500

Fiat Nuova 500
Fiat Nuova 500materiały prasowe

Duży wyprofilowany grill nadawał maleńkiemu Topolino wygląd eleganckiego automobilu. Do 1955 roku wyprodukowano trzy wersje tego samochodu, ale lata 50. to kolejny kamień milowy w historii mody i designu, także i Fiat zdecydował się na wypuszczenie nowej 500-setki.

Moment nie był wybrany przypadkowo. Moda lat 50. inspiruje do dziś, bo była jednym z najbardziej wyrazistych stylów XX wieku. Nie bała się przesady, ale była to przesada w podkreślaniu kobiecości, optymizmu i radości życia. Usta były czerwone, oczy mocno podkreślone eyelinerem, a fryzury zawdzięczały swoją objętość tapirowaniu i wkładkom. Mocno podkreślone talie, rozkloszowane sukienki do kolan opierające się na warstwach halek były wprost stworzone do tańca. To czas radosnej i pełnej życia mody, ale i złote lata designu. To wtedy powstają tak kultowe przedmioty jak Fotel Jajo Arne Jacobsena, czy lampa PH Artichoke Poula Henningsena.

Równie bezpretensjonalny i spójny jest design nowej 500, która weszła do produkcji w 1957 roku i doczekała się w ciągu kolejnych lat wielu wersji (D, Giardiniera, Berlina, Lusso, Rinnovata). Idea, która za tym stała? Stworzenie małego, lekkiego, ekonomicznego samochodu miejskiego, w którym wygodnie zmieszczą się cztery osoby. Efekt? Ludzie zakochali się w tym praktycznym autku o zaokrąglonych kształtach, okrągłych reflektorach, które okazało się tanie w eksploatacji i zadziwiająco przestronne w środku. 500, nazywana też “Bambino", stała się jednym z największych sukcesów włoskiej motoryzacji i zanim zaprzestano jego produkcji w 1975 roku, sprzedało się ponad 3,6 miliona tych małych stylowych autek.

Fiat 126p "Maluch"

Pierwszy Maluch, który zjechał z linni produkcyjnej w Tychach
Pierwszy Maluch, który zjechał z linni produkcyjnej w Tychachmateriały prasowe

Następca 500 również cieszył się popularnością, ale ikoną swoich czasów stał się nie we Włoszech, a... w krajach bloku wschodniego. Mały samochód, mający niskie zużycie paliwa, łatwy w obsłudze i naprawie, szczególną popularnością cieszył się w Polsce, gdzie był produkowany do 2000 roku (we Włoszech zaprzestano jego produkcji w 1979 roku).

Polacy lubili go za niskie koszty eksploatacji i narzekali na ciasne wnętrze (choć do dziś można usłyszeć legendy o tym, ile osób mieściło się do Malucha). Dziś ten samochód jest zaliczany do kultowych przedmiotów PRL-u, bo sprawdził się w trudnych czasach. Fiat 126 p nie tylko dawał się naprawiać (Polacy lubili ten samochód między innymi za to, że nie trzeba było jeździć z nim do wyspecjalizowanych stacji obsługi), dawał się też przerabiać i tuningować. A umiejętności przerabiania, zrobienia samemu i zrobienia czegoś z niczego były ważne nie tylko dla PRL-owskiej motoryzacji, ale jeszcze bardziej dla PRL-owskiej mody.

500 powraca w wielkim stylu

Fiat 500X Lounge
Fiat 500X Loungemateriały prasowe

Fiat 500 odniósł swój zadziwiający sukces, bo odpowiadał na potrzeby szerokich rzesz odbiorców, a do tego był ładny i wyprzedził konkurencję (Mini Cooper pojawił się dwa lata po 500-setce). Dziś, w czasach gdy najwięksi projektanci mody wypuszczają limitowane edycje dla sieciówek, ludzie oczekują jeszcze więcej - prawdziwego komfortu i posmaku luksusu. Nawet mały miejski samochód powinien mieć swój wyjątkowy blask i być częścią niepowtarzalnego stylu swojego właściciela.

Nowa 500X jest większa, mocniejsza i w niczym nie przypomina samochodu, który po prostu ma wcisnąć się w miejski ruch. Jest o 1,3 m dłuższa od klasycznej Nuovo, z eleganckim nowoczesnym nadwoziem, ma wszystkie parametry, by stać się odpowiedzią na oczekiwania wymagającego współczesnego klienta i kolejnym kultowym samochodem w rodzinie Fiatów 500.

INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas