Reklama

Reklama

Edukacja według twoich zainteresowań!

Gdy boli po treningu: na czym polegają masaże sportowe?

Treningi biegowe, crossfit czy piłka nożna: nieważne jaką dyscyplinę trenujesz, odnowa biologiczna to ważna część planu treningowego. Sauna, bicze szkockie czy krioterapia to nie jedyne zabiegi jakie warto włączyć w swoje życie.

Masaż sportowy przez wielu uważany jest za gwarancję utrzymania najwyższej formy oraz skuteczny sposób na uniknięcie wielu kontuzji. Powstające coraz liczniej centra rehabilitacji i odnowy biologicznej skierowane specjalnie do sportowców są odpowiedzią na zwiększone zainteresowanie tą formą regeneracji. - Społeczeństwo coraz mocniej dostrzega korzyści z prowadzenia zdrowego trybu życia, a zapotrzebowanie na specjalistów w tej dziedzinie rośnie z roku na rok. Tym samym profile medyczne, między innymi Technik masażysta z elementami fizjoterapii, cieszą się coraz większym zainteresowaniem - komentuje pani Kamila, wykładowczyni TEB Edukacja. Co więc warto wiedzieć o masażu sportowym?

Czy masaż sportowy boli?

Reklama

Bycie masowanym kojarzy się większości ludzi z uczuciem rozluźnienia i relaksem. Jednak w przeciwieństwie do klasycznego, relaksacyjnego masażu, masaż sportowy niekoniecznie musi być zaliczany do przyjemności. Dzieje się tak dlatego, że do jego wykonania używa się znacznie większej siły i energii. Wydłużanie, rozciąganie bądź uwolnienie mięśni z uwięźnięcia czy rozbicie powięzi wiążą się z koniecznością użycia dużo intensywniejszych ruchów niż przy masażu relaksacyjnym. Jeżeli zabieg ma być skuteczny, pacjent może czuć dyskomfort. Jest to konieczne z uwagi na cel masażu sportowego. Jego rezultatem ma bowiem być przywrócenie sprawności i pełnej ruchomości tkanek.

Zazwyczaj wykonuje się go na przyczepach mięśniowych: to właśnie w tych miejscach powstaje najwięcej kontuzji. Nie masuje się tylko mięśni, które najwięcej brały udziału podczas zawodów czy treningów, ale również mięśnie, które nie brały udziału. Ma to na celu zachowanie równowagi w ciele, dzięki czemu poprawia się motoryka. Jednak podczas zabiegu, który może trwać nawet 60 minut, masażysta pracuje nie tylko nad rozluźnieniem samych mięśni. Jego ruchy mają także za zadanie przywrócenie sprawności ścięgnom oraz powięziom.

Dla kogo jest masaż sportowy?

W pierwszej kolejności masaż sportowy kojarzy się nam z profesjonalnymi zawodnikami. Jednak nie jest zarezerwowany wyłącznie dla nich! Z benefitów płynących z takiego zabiegu mogą korzystać wszyscy uprawiający sport. Masaż sportowy wspomaga bowiem aktywność fizyczną. Będzie natomiast bezcelowy w przypadku osób, które nie trenują żadnej dyscypliny. Dla nich najlepszy jest masaż klasyczny.

Trenujesz? Warto więc wiedzieć, w którym momencie lepiej zrezygnować z wizyty w gabinecie. Jeżeli masz katar i kaszlesz, a w dodatku łapie cię przeziębienie - odwołaj spotkanie z masażystą. Podobnie w przypadku rekonwalescencji.  Nie jest to także zabieg zalecany dla osób skarżących się na dolegliwości układu krążenia. Wykluczyć powinni go także ci, którzy leczą się na choroby nowotworowe.

Masaż sportowy - rodzaje

Pojęcie masażu sportowego samo w sobie jest dość szerokie. Warto wiedzieć, że w jego ramach mieści się kilka rodzajów. Przede wszystkim wyróżniamy startowy. Ten wykonywany jest na kilka minut przed rozgrzewką i ma za zadanie przygotować mięśnie do intensywnej pracy. Z kolei masaż treningowy jest pełnoprawną jednostką w cyklu treningowym - zwykle należy do dość bolesnych, ponieważ rozciągane i ugniatane są tkanki najintensywniej pracujące. Co ważne, wykonuje się go kilka godzin po treningu. Z kolei odpowiednią porą na masaż przedwysiłkowy jest czas tuż po ostatnim masażu treningowym. Ma on na celu rozluźnienie mięśni i utrzymanie ich w gotowości aż do samych zawodów.

Najbardziej znanym masażem sportowym jest ten regeneracyjny. Inaczej nazywany jest powysiłkowym lub restytucyjnym. Należy go wykonać jak najszybciej po wysiłku, górna granica to 30 minut. Jego głównym celem jest przywrócenie tkanek do sprawności sprzed treningu.

Jak działa masaż sportowy?

Podstawowym celem masażu jest nie tylko zmniejszenie efektów zmęczenia po wysiłku czy usprawnienie ciała przed treningiem. Decydując się na wizytę w gabinecie dajemy organizmowi szansę na szybsze dostarczenie substancji odżywczych przez pobudzenie układu krążenia. Dzięki masażowi poprawia się także metabolizm.

Oczywistym efektem jest także minimalizacja stresu u sportowca. To szczególnie istotne w okresie przed ważnymi startami, pozwala zmniejszyć bowiem objawy nadmiernego napięcia psychicznego, które może dawać o sobie znać właśnie jako napięcie mięśni.

 

Jeśli zainteresowała cię tematyka tego artykułu i chciałabyś rozwijać się w tym kierunku, zajrzyj do oferty szkół TEB Edukacja. Bogata oferta kierunków pomoże ci w kilka miesięcy zostać ekspertką w swojej ulubionej dziedzinie. Więcej informacji znajdziesz TUTAJ.



Artykuł powstał we współpracy z TEB Edukacja

materiały promocyjne

Reklama