Reklama

Co jeść, by wzmocnić włosy od środka?

Używasz najlepszych szamponów, odżywek i olejków, ale twoje włosy nadal nie są idealne? Czasami sama pielęgnacja nie wystarczy, aby powstrzymać wypadanie, odbudować łuski włosa i przywrócić im blask. Kluczem jest dieta – to co jemy, ma ogromny wpływ nie tylko na naszą cerę i figurę, ale także na nasze włosy. Jakie produkty i substancje powinniśmy zatem jeść, aby wzmocnić je od środka?

Chcesz cieszyć się zdrowymi, pełnymi blasku włosami? Zadbaj o odpowiednią dietę!

Włosy pod lupą

Reklama

Aby dostarczać naszym włosom to, czego potrzebują, trzeba przyjrzeć się ich budowie. Przekrój włosa na pierwszy rzut oka wydaje się bardzo prosty. Zdrowy włos składa się z trzech warstw: naskórka, kory i rdzenia (medulla). Kora decyduje o wyglądzie włosa, jego kolorze i sprężystości, natomiast naskórek chroni korę przed środowiskiem zewnętrznym. Naskórek składa się z łusek ułożonych dachówkowo, które pod wpływem ciepła rozchylają się. Dzięki temu można nawilżać i uzupełniać uszkodzenia, które powstały w korze i rdzeniu włosa.

Warto również wiedzieć, że około 15 proc. składu włosa to woda, a 5 do 10 proc. to pigmenty, minerały i lipidy. We włosie znajdują się również proteiny, które tworzą keratynę, czyli podstawowy budulec włosa. To właśnie z niej zbudowana jest kora i naskórek włosa.

To co widzimy to tylko łodyga włosa. Niewidoczne gołym okiem części to: cebulka, otoczka włosa, mięsień przywłośny, brodawkę włosa, ujście torebki włosowej oraz część łączno-tkankową torebki włosowej. To właśnie na tych poziomach zachodzą procesy, które mają wpływ na kolor, jakość i długość włosów. 

Dieta na zdrowe włosy

Jakie witaminy, minerały i substancje są niezbędne do prawidłowego wzrostu i dobrego wyglądu włosów? Lista jest długa, ale zacznijmy od najważniejszego, czyli składników mineralnych. Tu główne skrzypce grają cynk (bierze udział w procesach tworzenia białka, zapewniając prawidłowy wzrost włosów) i miedź (uczestniczy w tworzeniu melaniny - naturalnego barwnika włosów). Znajdziesz je w rybach i owocach morza, roślinach strączkowych, wyrobach pełnoziarnistych, orzechach, migdałach, pestkach dyni i słonecznika. Z kolei krzem, który zapobiega wypadaniu włosów, jest składnikiem płatków owsianych, otrębów, przetworów mlecznych, ryżu, czosnku, cebuli, buraków czy rzodkiewki. Bogatym źródłem krzemu jest również woda źródlana.

Do swojej diety włącz również produkty zawierające beta-karoten: sałatkami i surówkami z czerwonych, pomarańczowych, żółtych i zielonych warzyw (pomidory, brokuły, sałata, marchew, szczypiorek, koper, natka pietruszki). W organizmie zamieniają się one w witaminę A, która przyśpiesza cykl odnowy komórek, z których zbudowane są włosy, wspomagając ich wzrost. Wzmaga też produkcję keratyny oraz chroni je przed niszczącym wpływem toksyn zawartych w powietrzu.

Jednym z najlepszych źródeł ważnych dla włosów składników odżywczych są ryby morskie, ponieważ zawierają dużo kwasów tłuszczowych omega-3 (zapobiegają wypadaniu włosów oraz nawilżają je od środka), białko, witaminę A, D oraz witaminy z grupy B. Te ostatnie są niezwykle ważne, ponieważ ograniczają przetłuszczanie się włosów. Szczególnie istotna jest witamina B5 (kwas pantotenowy), która odpowiada za właściwe nawilżenie włosów. Właściwości witamin z tej grupy wykorzystuje się także w leczeniu łojotoku oraz stanów zapalnych skóry głowy. Znajdziesz je między innymi w roślinach strączkowych: soi, fasoli, soczewicy, ciecierzycy.

Jeśli chcesz mieć piękne, gęste włosy codziennie jedz 2 łyżki oleju rzepakowego lub oliwy dziennie (dodawaj do sałatek). Oliwa i oleje mają sporo witaminy E. To silny przeciwutleniacz zwalczający wolne rodniki, który chroni przed uszkodzeniem drobne naczynia krwionośne zaopatrujące tkanki w potrzebne im składniki.

Jeśli męczy cię uporczywe wypadanie włosów, oprócz diety, zastosuj również doraźną kurację, np. w postaci ampułek. Szukaj w aptece preparatów bogatych w aminexil, argininę i cząsteczkę SP94 (glukoza i witamina F). Takie połączenie substancji aktywnych powstrzymuje wypadanie włosów oraz przywraca równowagę skórze głowy, wzmacniając jej barierę ochronną.