Dieta bogata w błonnik

Bogaty w błonnik, zawiera błonnik - takie napisy na opakowaniach produktów spożywczych coraz częściej przykuwają naszą uwagę. Tylko czym jest ten tajemniczy błonnik i jaką rolę odrywa w naszym organizmie?

Błonnik pokarmowy (inaczej nazywany włóknem pokarmowym) to grupa związków chemicznych (węglowodanów) opornych na działanie enzymów trawiennych w przewodzie pokarmowym człowieka. Ponieważ często grupę tych związków określa się jako substancje resztkowe lub balastowe (czyli wydalane z kałem), dietę o dużej zawartości błonnika nazywa się odwrotnie, czyli bogato resztkową.

Reklama

Włókno pokarmowe jest mieszaniną związków o różnej strukturze i właściwościach chemicznych. Są to m.in. lignina oraz polisacharydy: celuloza, hemicelulozy, pektyny, gumy, śluzy. Dzieli się je również, ze względu na właściwości w przewodzie pokarmowym, na rozpuszczalne i nierozpuszczalne w wodzie.

- błonnik rozpuszczalny w wodzie (celuloza, hemicelulozy, lignina)

- błonnik nierozpuszczalny w wodzie (pektyna, hemicelozy obojętne, gumy, śluzy)

Zalety błonnika

Włókno pokarmowe, mimo że nie jest substancją odżywczą, wywiera pozytywny wpływ na procesy trawienia i wchłaniania w organizmie. Zależnie od udziału poszczególnych frakcji (rozpuszczalnej, nierozpuszczalnej w wodzie) błonnik pokarmowy wykazuje różne działanie. Aby odpowiednio skomponować dietę, zwłaszcza w przypadku stanów chorobowych (takich jak zaparcia, cukrzyca, uchyłkowatość jelita grubego, zespół jelita drażliwego), należy poznać poszczególne funkcje błonnika.

Cechy wspólne obu frakcji błonnika pokarmowego to:

- Pobudzenie funkcji żucia i wydzielania śliny - dokładniejsze trawienie, szybsze uczucie sytości;

- Sprzyjanie rozwojowi pożądanej mikroflory jelitowej - zapobieganie powstawania chorobotwórczych bakterii gnilnych;

- Zmniejszenie wartości energetycznej diety poprzez zwiększone wydalanie tłuszczu - w przybliżeniu 1 g włókna pokarmowego zmniejsza wchłanianie energii o 0,17 proc., zwiększając przy tym masę kału o 3,5 g, co jest bardzo korzystne, gdy chcemy się odchudzić;

- Zapewnienie uczucia sytości - komfort dla osób odchudzających się;

Funkcje błonnika nierozpuszczalnego w wodzie :

- Przyspieszenie czasu pasażu jelitowego - co sprzyja niezaleganiu treści pokarmowej w jelitach i pomaga odblokować zaparcia nawykowe;

- Zwalnianie hydrolizy skrobi w związku;

- Zwiększenie objętości mas kałowych

Funkcje błonnika rozpuszczalnego w wodzie:

- Opóźnianie pasażu jelitowego i nawodnienie mas kałowych - bardzo ważne w przypadku zaparć spastycznych;

- Zmniejszanie wchłaniania kwasów żółciowych;

- Wiązanie cholesterolu w tworzące się w przewodzie pokarmowym struktury żelowe i wydalanie ich z kałem - obniżenie poziomu cholesterolu we krwi

Wady błonnika

Wszystko ma swoje wady i zalety, niestety... Aby więc w pełni korzystać z dobrodziejstw włókna pokarmowego należy poznać również minusy stosowania diety bogato resztkowej.

Zwiększenie ilości włókna pokarmowego w diecie powoduje utrudnienie przyswajania składników mineralnych, takich jak wapń, magnez, żelazo, miedź, cynk. Błonnik odpowiada również za zmniejszenie wykorzystania witamin z grupy B, witaminy D3 oraz obniżenie skuteczności przekształcania się karotenu w witaminę A. Znaczy to, że przy nieodpowiednio zbilansowanej diecie może dojść do niedoborów składników mineralnych i witamin w organizmie. Szczególnie niebezpieczne jest spożywanie bardzo dużych ilości błonnika pokarmowego, jeśli chorujemy na niedokrwistość wynikającą z niedoboru żelaza, osteoporozę i osteomalację.

Dowiedz się więcej na temat: warzywa | dieta | diety | błonnik

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje