Polki się odchudzają! Jak i dlaczego to robimy

Statystyk nie da się oszukać: ponad połowa z nas jest niezadowolona ze swej wagi! Odchudzamy się nieustannie, ale... niezbyt nieskutecznie. Dlaczego tak się dzieje?

Najczęściej zaczynamy myśleć o tym przed wielką imprezą, na której chcemy wyglądać super, choćby przed sylwestrem. I oczywiście wiosną, gdy zbliża się sezon odsłoniętych ramion i lekkich sukienek. Stajemy przed lustrem, popadamy w czarną rozpacz, próbując wbić się w zbyt ciasną kreację, a potem rzucamy się do wertowania internetu albo poradników w poszukiwaniu diety cud.

Reklama

Odchudzanie to zmora większości kobiet na całym świecie. Dieta Montignaca, South Beach, Cambridge, Dukana, kapuściana, kopenhaska... Przerobiłyśmy niemal wszystkie, w poszukiwaniu takiej, która raz na zawsze pomoże nam pozbyć się niechcianych fałdek i wałeczków. Większość z nas nie jest zadowolona ze swojej wagi. Aż 59 proc. Polek, twierdzi, że waży więcej niż chce! Spośród nich 72 proc. przyznaje się, że przynajmniej raz w życiu próbowało schudnąć. Natomiast tych, którym się to udało, jest stosunkowo niewiele - ok. 23 proc. Jak więc znaleźć sposób na skuteczne schudnięcie?

Najczęstsze błędy

Polki do odchudzania podchodzą racjonalnie: nie oczekujemy cudów bez wysiłku, uważamy, że nie da się schudnąć bez diety. I jesteśmy prawdziwymi mistrzyniami w ich testowaniu! Wystarczy wejść na jakiekolwiek kobiece forum internetowe: na każdym znajdziemy ten wątek. Ale w ogólnym rozrachunku tylko jedna trzecia odchudzających się Polek jest zadowolona z diety i ją zdecydowanie poleca. Większość skarży się na wielki wysiłek, jaki towarzyszy odchudzaniu, na złe samopoczucie, małą skuteczność diety i oczywiście efekt jo-jo.

- Najczęściej wybieramy diety restrykcyjne i eliminujące. Oba rodzaje są bardzo szkodliwe - stwierdza dr nauk med.Anna Lewitt, dietetyk, trener żywienia, trener osobisty, twórczyni naukowego autorskiego programu "Skuteczne Odchudzanie".

- Diety restrykcyjne ograniczają ilość jedzenia do głodowych porcji. Są wręcz niebezpieczne dla zdrowia, bo każdy z nas ma własną, minimalną dawkę kalorii, którą powinien zjeść codziennie i nie powinno się jej zmniejszać. Ważna jest też ilość posiłków: musi ich być co najmniej 5 dziennie, bo tylko wtedy organizm nie zaczyna gromadzić zapasów. Natomiast diety eliminujące wykluczają niektóre ważne elementy, np. cenne węglowodany, niezbędne do pracy mózgu!

Największym błędem jest przypadkowy dobór diety.

- Zasady prawidłowego odchudzania są podobne, ale wymagają dostosowania do indywidualnych potrzeb - potwierdza prezes Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością prof. Barbara Zahorska-Markiewicz.

Za mało ruchu

Niechciane kalorie wcale nie muszą być powodem tycia. Możemy pozbyć się ich prostą metodą: poprzez wysiłek fizyczny. Niestety, mamy poważne trudności z mobilizowaniem się do ćwiczeń. Wiemy, że ruch jest ważny (opinia 66 proc. Polek), ale wybieramy kino lub kawiarnię zamiast basenu czy jazdy na rowerze (przyznaje się do tego również 66 proc. kobiet).

Tylko 20 proc. uprawia fitness. Znacznie więcej, bo aż 73 proc. deklaruje, że ćwiczy w domu, ale już tylko połowa robi to regularnie. A tylko 18 proc. nie przestało się ruszać po skończeniu kuracji.

Dowiedz się więcej na temat: dieta | odchudzanie

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje