Reklama

Reklama

Komfort snu

W jakich pozycjach najlepiej spać

Człowiek przesypia około jednej trzeciej swojego życia. Czy nie jest to wystarczający powód, by zadbać o jakość swojego snu? Tym bardziej, że często odbija się ona na naszym... zdrowiu.


Bardzo ważna dla naszego zdrowia i dobrego funkcjonowania w ciągu dnia jest ilość czasu, jaką przeznaczamy na sen. Optymalna długości w ciągu doby to, jak wiemy, 8 godzin dla osoby dorosłej. Ale przestrzeganie tego czasu nie wystarczy dla zachowania wysokiej jakości snu. Prawie tak samo ważne jest to, w jakiej pozycji śpimy. Dlaczego?

Reklama

Pozycja ma znaczenie

Zmęczenie, bezdech senny, bóle głowy, zgaga, bóle kręgosłupa i karku. Znasz to? Tak, to jedne z najczęstszych problemów wynikających z nieodpowiedniej pozycji podczas snu i niewyspania.

Okazuje się, że ich powodem może być właśnie twoja ulubiona pozycja. Co więcej, może ona spowodować nawet problemy z brzuchem i - uwaga - przyśpieszyć proces powstawania zmarszczek.

By uniknąć tego wszystkiego sprawdź, które pozycje do snu są dla twojego ciała najlepsze.

Spanie na plecach

Główną zaletą spania na wznak jest to, że ułatwia głowie, szyi oraz kręgosłupowi utrzymanie neutralnej pozycji. Leżąc w ten sposób nie wymuszamy żadnych dodatkowych zgięć tych części naszego ciała. Pozycja ta jest doskonała dla osób, które mają poważne problemy ze zgagą. Głowa jest wzniesiona, żołądek jest poniżej przełyku, tak więc i kwasy, i jedzenie zostają na swoim miejscu.

Dodatkowym jej plusem jest to, że zapobiega powstawaniu zmarszczek, ponieważ głowa nie ma ograniczonej swobody ruchu, a twarz o nic się nie ociera. Dla kobiet ważnym może okazać się również fakt, że w tej pozycji piersi są w pełni wsparte o ciało, co ogranicza ich obwisanie.

Jednak zasadniczą wadą tej pozycji jest to, że śpiąc w niej jesteśmy bardziej narażeni na chrapanie i bezdech senny.

"Na boku" się wyśpisz

Nie ma chyba lepszej pozycji do spania. Spanie na boku wpływa korzystnie na ogólny stan zdrowia. Z jednej strony zmniejsza naszą skłonność do chrapania i pozwala na zachowanie prostej i pociągłej pozycji kręgosłupa. Z drugiej zaś niweluje problemy z refluksem żołądkowym.

Badania pokazują, że spanie na lewym boku pomaga pozbyć się zgagi, podczas gdy spanie na prawym boku zjawisko zgagi pogłębia. Spanie na lewym boku poprawia krążenie krwi do serca, dlatego też takie ułożenie ciała poleca się szczególnie kobietom w ciąży.

Najlepszą odmianą spania na boku jest, jak się okazuje, pozycja embrionalna, czyli leżenie na boku z lekko ugiętymi nogami. Możesz ułożyć się w pozycji S: jeden jasiek położyć pod głową i karkiem, a drugi pod kolanami.

Spanie na boku ma też i wady. Niestety, w tej pozycji na naszej twarzy opartej o poduszkę, tworzą się zgięcia, a te powodują zmarszczki.

Najgorszą pozycją do spania jest...

Sen w pozycji na brzuchu nie dość, że utrudnia utrzymanie naturalnej pozycji kręgosłupa, to wywiera jeszcze nacisk na stawy i mięśnie, co może podrażnić nerwy i prowadzić do bólu, drętwienia i mrowienia kończyn. Jeśli możesz, staraj się jej unikać.

Najważniejsze wydaje się, bez względu na pozycję, którą przyjmujesz to, aby nie pozostawać podczas jednego spania przez kilka godzin w jednej pozycji. To jest niewskazane ze względu na problemy z krążeniem, które generuje.

W miarę możliwości postaraj się zatem kontrolować swoje ciało i zmieniaj jego położenie podczas snu.

Materac ma znaczenie

Zdziwisz się, jak duże znaczenie dla jakości snu ma materac. W dużej mierze właśnie on wpływa na przyjmowanie - odpowiedniej bądź nie - pozycji podczas snu. Materac nie może być ani za miękki, ani za twardy, by nasze ciało mogło leżeć w najwygodniejszej pozycji.

Na co więc zwrócić uwagę, przy jego wyborze? Najlepszą metodą doboru materaca jest jego wypróbowanie przed zakupem. Jeżeli leżąc na wybranym już modelu przez ok. 10 minut poczujesz odprężenie i rozluźnienie mięśni całego ciała, to znaczy, że materac jest odpowiedni.

Osobom śpiącym na wznak polecane są wszystkie materace z kolekcji, najbardziej jednak lateksowe, np. Bolero Extra®, z pianki Bultex® i Arcadia®, np. Arcadia® 500.

Dla śpiących na boku doskonale sprawdzą się materace kieszeniowe oraz z pianki Sensipur®, np. materac Memo Lux®, bo najlepiej dostosowują się do nienaturalnych krzywizna ciała, które przyjmujemy podczas snu w tej pozycji.

 

materiały prasowe

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: Materac