Reklama

Reklama

Dieta na lata - 50+

- Uwaga na kwas szczawiowy. Przyspiesza wydalanie wapnia z organizmu, co szczególnie niekorzystnie wpływa na stan tkanki kostnej u kobiet po menopauzie - ostrzega Agata Lewandowska. Jest nie tylko w szczawiu, ale również w szpinaku, botwince czy rabarbarze. W średnim i starszym wieku najlepiej byłoby jeść ich jak najmniej. Ale jeśli bardzo je lubisz, pamiętaj o dodatkowej porcji mleka lub kefiru w ciągu dnia.

Reklama

Unikaj też potraw bardzo pikantnych i kwaśnych. Zakwaszają organizm, co również zmniejsza rezerwy wapnia.

Woda zdrowia doda
Znów pora, byś wzięła przykład z Francuzek. Piją najwięcej wody mineralnej na świecie i jak przekonuje Mireille Guiliano, autorka popularnego poradnika Francuzki nie tyją, temu m.in. zawdzięczają zgrabną sylwetkę. Naukowcy potwierdzają: woda to podstawa zdrowej diety w każdym wieku. Ale w twoim w szczególności. Dlaczego?

- Nie ma kalorii, zawiera za to mikroelementy: wapń, magnez, fluor - wyjaśnia dr Ewa Matyska-Piekarska. Bez odpowiedniego nawodnienia krew wolniej krąży, a tkanki są gorzej odżywione. Zwłaszcza teraz powinnaś mieć wody pod dostatkiem - a to ze względu na wiotczejącą po menopauzie skórę. Mineralna co prawda nie wyprostuje zmarszczek, ale nada skórze zdrowy wygląd. Gdy jest jej za mało, naskórek szybciej traci napięcie, pojawiają się też sińce pod oczami. Pij więc najlepiej osiem szklanek dziennie.

Dieta pięćdziesięciolatki
Jak zatrzymać czas? Pomogą fitohormony i antyoksydanty. Wiwat soja, soczewica!
Śniadanie: Kefir z siemieniem lnianym, płatkami zbożowymi oraz kawałkami mandarynek
Drugie śniadanie: Jogurt naturalny z dodatkiem świeżych owoców, do tego garść suszonych moreli i daktyli lub ciastko razowe z otrębami i rodzynkami
Obiad: Pieczona w folii ryba morska, np. dorsz, faszerowana musem z soczewicy, ziół prowansalskich i czosnku, ryż basmati, sałata rzymska z plastrami pieczonej cukinii i sosem z oliwy
Podwieczorek: Serek tofu z kiełkami i sosem sojowym
Kolacja: Pasta z soi z żytnim razowym chlebem, natką kolendry oraz gotowaną kalarepą i papryką z dodatkiem oleju z pestek winogron.

Grażyna Morek

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje