Reklama

Reklama

Kolacja na smaczny sen

Jeśli dziecko lubi ryby, przygotuj pastę z tuńczyka, posmaruj nią kromki pszennego pieczywa, pokrój je w kostkę i podawaj jako kanapeczki "na jeden kęs". 2-3 razy w tygodniu sięgaj po jajka i przyrządzaj je na różne sposoby.

Reklama

Jajecznica na parze, omlet, jajka na twardo z sosem majonezowo-jogurtowym to tylko niektóre propozycje. Dziecko powinno zjeść z apetytem także ciepłe naleśniki z twarogiem czy twarożek z owocami lub ze szczypiorkiem.

Nasza propozycja:

Kolacja w kajzerce (po 2. roku)

Przygotuj farsz. Pokrój w kostkę kawałek szynki, obranego ogórka kiszonego, kawałek czerwonej papryki.

Dodaj 2 łyżki kukurydzy konserwowej i 2 łyżki tartego sera. Wymieszaj farsz. Z kajzerki obetnij górną część, wydrąż miąższ.

Posmaruj w środku masłem.

Przez chwilę zapiekaj kajzerkę w piekarniku. Wyjmij ją, włóż nadzienie, przykryj "wieczkiem" i ponownie zapiekaj.

Omlet z bakaliami (po 2. roku)

Przygotuj łyżeczkę rodzynków i kilka suszonych moreli. Namocz je w gorącej wodzie, tak by zrobiły się miękkie.

Przelej je przez sito, osusz papierowym ręcznikiem i pokrój. Umyj 2 jajka. Od żółtek oddziel białka i ubij je na sztywną pianę.

Do żółtek dodaj łyżkę jogurtu naturalnego i wymieszaj składniki. Do otrzymanej masy wsyp 2 łyżki mąki pszennej. Dokładnie wymieszaj ciasto, tak by nie było w nim grudek (powinno mieć konsystencje gęstej śmietany).

Dodaj do masy pianę ubitą z białek i całość delikatnie wymieszaj łyżką. Wsyp do ciasta rodzynki i posiekane morele.

Rozgrzej na patelni trochę masła, wylej na nią bakaliową masę. Usmaż omlet z obu stron.

Wieczorna uczta kilkulatka

Przedszkolak może jeść na kolacje to, co pozostali członkowie rodziny. Ważne jednak, aby były to potrawy lekkostrawne.

Nie podawaj więc brzdącowi dań smażonych, duszonych czy potraw wzdymających (np. zawierających groch lub fasolę).

Zaproponuj za to produkty sycące, najlepiej zawierające tryptofan - aminokwas, który przyczynia się do wydzielania serotoniny, czyli neuroprzekaźnika poprawiającego nastrój, łagodzącego stres i pozwalającego na spokojne zasypianie.

Tryptofan znajdziesz m.in. w mleku, bananach oraz produktach zbożowych. Przed snem możesz więc zaproponować brzdącowi płatki kukurydziane lub kluski lane na mleku krowim (najlepiej 3,2 proc.) lub mleku junior.

Staraj się wybierać dla dziecka produkty jak najmniej przetworzone (np. płatki owsiane lub muesli), gdyż są zdrowsze i bogatsze w wartości odżywcze, niż reklamowane i lubiane przez dzieci chrupki smakowe.

Te ostatnie zawierają bardzo duże ilości cukru, dlatego na talerzu malucha powinny gościć tylko od czasu do czasu. Przedszkolak z apetytem zje też owocową sałatkę, polaną sosem jogurtowo- -bananowym.

Zmiksuj banana z jogurtem naturalnym. Ewentualnie możesz (ale nie musisz) dodać także kilka łyżek soku pomarańczowego oraz odrobinę cukru. Nie ograniczaj się jednak wyłącznie do sałatek na słodko.

Zaproponuj dziecku także rybną (z tuńczyka, ryżu, kukurydzy konserwowej i majonezu), jarzynową (z gotowanej marchewki, pietruszki, jabłek, groszku oraz majonezu), włoską (z pomidora, kostek sera mozzarella, oliwy, listków bazylii i drobno posiekanego szczypiorku).

Wszystkie propozycje świetnie smakują z grzanką posmarowaną masłem ziołowym lub kromką grahama z plasterkiem wędliny lub żółtego sera.

Jeśli twój brzdąc woli kolacje na ciepło, na pewno posmakuje mu ryż ze smacznymi dodatkami.

Nasza propozycja:

Kolorowe risotto (po 3. roku życia)

Ugotuj torebkę ryżu. Przygotuj małą puszkę zielonego groszku i pół puszki kukurydzy. Umyj czerwoną paprykę, usuń z niej nasiona.

Przygotuj 10 dag szynki. Paprykę i wędlinę pokrój w kostkę i lekko podsmaż na oleju. Połącz ryż z groszkiem, kukurydzą, papryką i wędliną.

Dopraw potrawę do smaku i zapiecz w piekarniku. Przed podaniem posyp natką.

Dowiedz się więcej na temat: PROPOZYCJA | jaja | dziecko | maluch | posiłek | Kolacja

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje