Reklama

Reklama

Jak pokonać nocne straszydła?

Przynajmniej raz w życiu każdemu z nas zdarzyło się obudzić spoconym, z szybko bijącym ze strachu sercem, a wszystko to za sprawą wyjątkowo sugestywnego, niemiłego snu. Dzieci obdarzone wielką wyobraźnią i wrażliwością, w dodatku mające kłopot z odróżnieniem fikcji od rzeczywistości, spotyka to częściej.

Wysłuchaj i pociesz 

Reklama

Obudzone złym snem przybiegają drżące i płaczące do naszej sypialni w środku nocy, szukając ukojenia i zapewnień, że nic im nie grozi. Przestraszonego koszmarem malca koniecznie trzeba pocieszyć, wysłuchać okazując zrozumienie dla jego uczuć. Czasem nie wystarczy utulenie, bajka i kołysanka. Maluch nie zaśnie, zanim nie pomożesz mu sprawdzić, czy pod łóżkiem lub w szafach nie czai się jakiś potwór i nie zostawisz zapalonej lampki w jego pokoju.  

Dzieciom poniżej 5 roku życia niełatwo zrozumieć, że to co widziały w snach nie dzieje się naprawdę, dlatego właśnie złe sny budzą w nich wyjątkowo silne przerażenie. Jeśli zdarzają się często, koszmary senne mogą nawet utrwalić lęk przed pójściem spać.  

Poszukaj źródeł stresu 

Aby pomóc dziecku spokojnie przeżyć noc, warto dowiedzieć się najpierw, skąd biorą się złe sny. Ich przyczyna może być dość prozaiczna. Wystarczy pełny pęcherz, ciężki żołądek lub ścierpnięta ręka. Przykre doznania fizyczne mogą w czasie nieprzyjemnego snu dawać  impuls do przebudzenia i zajęcia się problemem.  

Koszmary senne mogą być też odbiciem lęków i stresów codziennego życia. Warto się przyjrzeć, czy dziecko nie przeżywa w ostatnim czasie zbyt silnych napięć emocjonalnych i poszukać ich źródła. Czasem napięcia te są wynikiem rozwojowych momentów przełomowych, a czasem stresujących wydarzeń takich jak np. przeprowadzka, rozwód, pojawienie się rodzeństwa. Jeśli źródło stresu jest rozpoznane, łatwiej zrozumieć skąd się biorą problemy i dodać dziecku otuchy.  

Przygotuj dziecko do snu  

Aby uchronić dziecko przed złymi snami: 

1. Zadbaj o odpowiednie warunki do spania. Wywietrz dobrze pokój dziecka. Daj mu przed snem lekki, zdrowy posiłek. Nie przykrywaj malca zbyt ciepłą kołdrą aby uniknąć przegrzania itp.  

2. Sprawdź, czy filmy i programy jakie ogląda twoja pociecha są dostosowane do jej wieku, nie zawierają budzących lęku treści. To samo dotyczy gier. Tuż przed snem dziecko nie powinno spędzać za dużo czasu przed komputerem albo oglądać emocjonujących filmów.  Wieczorem lepiej zaproponuj dziecku wyciszające zajęcia np. czytanie książki, bajka na audiobooku.  

3. W ciągu dnia pomagaj dziecku rozpoznawać i wyrażać emocje. Jeśli przeżywa trudne chwile, wydarzyło się coś budzącego lęk, porozmawiaj z nim o tym. W sposób prosty i zrozumiały wyjaśniaj to, co się dzieje. Chroń dziecko przed niepotrzebnymi napięciami i stresami.  

4. Opowiadaj bajki na dobranoc, które pozwalają zrozumieć dziecku własne lęki. Malucha warto przyzwyczaić do spania z przytulanką, która pomoże odpędzić strach.    

Małgorzata Kamińska              

Dowiedz się więcej na temat: koszmary nocne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje