Reklama

Reklama

Problemy z kontrolą emocji. Co robić, gdy dziecko reaguje zbyt gwałtownie

Dziecko pełne energii, optymizmu, entuzjastycznie nastawione do każdej aktywności, jaka je czeka, ma zdecydowanie wspaniałe cechy. Jednak czy zawsze? Kiedy reakcja jest tak silna, że utrudnia mu funkcjonowanie, może ono potrzebować pomocy w opanowaniu swoich reakcji i kontrolowaniu gwałtownego zachowania.

Objawy braku samokontroli u dziecka

Reklama

Oto trzy zachowania, które mogą być sygnałem, że twoje dziecko potrzebuje pomocy w nauce samokontroli:

1. Nadmierna ekscytacja

Kiedy twoje dziecko wie, że po lekcjach idziecie do kina, a nauczyciel zgłasza, że przez cały dzień nie mówiło o niczym innym, przerywało każdą aktywność, aby o tym wszystkich informować i wciąż do tego wracało, to znaczy, że pobudzenie uniemożliwia mu naukę.

2. Przesadny optymizm

Dziecko, które cechuje nadmierny optymizm, nie reaguje na delikatne sygnały czy sugestie innych. Z różnych życiowych sytuacji nie wyciąga wniosków, często też nie rozumie, czym jest skromność.

3. Wielkie emocje

Wybuch nieutulonego płaczu u starszego dziecka, któremu odmówiono ciasteczka czy atak gniewu z powodu przegranej to sygnały, że coś jest nie tak ze zdolnością autoregulacji w tym zakresie.

Przyczyny braku samokontroli i gwałtownych reakcji

Dlaczego dziecko ma takie trudności z panowaniem nad swoimi emocjami i kontrolowaniem swojego zachowania? Przyczyn może być kilka. To najczęściej:

  • ADHD, czyli zespół nadpobudliwości ruchowej z deficytem uwagi.
  • Trudności w dostosowaniu się do zmian.
  • Zaburzenie integracji sensorycznej.
  • Zaburzenia rozwoju mieszczące się w spektrum autyzmu.

Jak pomóc dziecku, które reaguje zbyt gwałtownie?

Jeśli możesz, ogranicz niepotrzebne bodźce. Jeśli wiesz, co jest "wyzwalaczem" emocji, ucz dziecko je rozpoznawać. Co jeszcze może zrobić?

· Akceptowalne reakcje można ćwiczyć poprzez odgrywanie różnych ról. Służyć do tego mogą pacynki, zabawki, czy zabawa w teatr. W takim bezpiecznym środowisku dziecku łatwiej zaobserwować, co i kiedy czuje.

· Można też wcześniej przygotować plan, jak dziecko powinno postępować, gdy znajdzie się w sytuacji kończącej się zwykle wybuchem emocji.

· W czasie czytania książek, oglądania filmów omawiaj z dzieckiem reakcje ludzi. Możesz też zatrzymać film i poprosić dziecko, żeby spróbowało pokazać, co bohater powinien zrobić.

· Warto wymyślić hasło lub gest, który będzie dla dziecka sygnałem, że powinno się uspokoić (na przykład odejść na bok, zrobić sobie przerwę i w tym czasie zjeść przekąskę, czy napić się czegoś lub wykonać jakiś uspokajający rytuał - głęboki wdech, policzenie do 60, itp.).

· Kiedy widzisz, że dziecko sobie nie radzi, pomóż mu cicho i bez zamieszania opuścić towarzystwo. Później porozmawiaj z nim o tej sytuacji i zachęć do tego, aby samo szukało strategii, które pomogą mu w autokontroli.

· Wyznaczając cel do osiągnięcia, wybieraj taki, który nie jest zbyt odległy i znajduje się w zasięgu dziecka - dotyczy to także sfery samokontroli.

Przeczytaj więcej TUTAJ

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje