Reklama

Reklama

Twoja obrona przed osteoporozą - ruch, dieta i Calperos

Osteoporoza to cichy złodziej kości, który bez ostrzeżenia "okrada" je z wapnia. Świadomość zagrożenia jest niska, a problem może w najbliższym czasie dotyczyć aż 8 mln osób w Polsce.

Obroną przed osteoporozą może być odpowiedni styl życia i wysiłek fizyczny oraz bogata w wapń dieta. Niestety, Polacy w swoich posiłkach przyjmują tylko ok. 50 proc. zalecanej dziennej dawki wapnia. Przy uzupełnianiu niedoborów wapnia warto wybrać jakościowy produkt o dowiedzionym działaniu. Calperos - twoją obroną przed osteoporozą. 

Reklama

Osteoporoza - czym właściwie jest? 

Osteoporoza to schorzenie metaboliczne związane z osłabieniem mikroarchitektury kości i zwiększeniem ryzyka ich złamań. Każdego roku osteoporoza powoduje ponad kilka milionów złamań w samej Europie. Na prawdopodobieństwo rozwoju choroby w znacznym stopniu wpływ ma niedobór wapnia we krwi, który stanowi podstawowy budulec tkanki kostnej. W wyniku niedoboru wapnia w układzie krwionośnym następuje pobór tego mikroelementu z dostępnych w organizmie zasobów - z tkanki kostnej. Choroba nie daje wcześniejszych symptomów - brakuje sygnałów alarmowych wskazujących na rozwijającą się chorobę. Dlatego też osteoporoza nazywana jest "cichym złodziejem kości". 

Wapń - ile go potrzebujemy? 

Zapotrzebowanie na wapń zmienia się w zależności od wieku. U osoby dorosłej do ok. 50. roku życia wynosi ono ok. 1000 mg, a u osób po 50. roku życia i kobiet po menopauzie zwiększa się nawet do 1500 mg. W przypadku kobiet ciężarnych (u których także zwiększa się zapotrzebowanie na wapń) występuje większe ryzyko niedoborów wapnia, co może zwiększać ryzyko wystąpienia osteoporozy oraz jej wczesnej fazy - osteopenii. Warto podkreślić, że trudno jest zdiagnozować jego wczesne niedobory, ponieważ często nie towarzyszą im żadne objawy - z czego niestety większość kobiet nie zdaje sobie sprawy. Znaczący spadek zawartości wapnia w kościach oznacza poważną w skutkach demineralizację i może mieć wpływ na rozwój osteoporozy. Z tego powodu warto zadbać o jego właściwą podaż odpowiednio wcześnie. 

Filary profilaktyki osteoporozy 

Dieta bogata w wapń i witaminę D3

Właściwa dieta, bogata w wapń i witaminę D3 jest kluczowa dla utrzymania zdrowych kości. Dzienne zalecane dawki dla dorosłego człowieka to: wapń > 1000 mg/d i witamina D3 800 - 2000 IU/d. W naszej diecie nie powinno zabraknąć m.in. mleka i jego przetworów, owoców, roślin strączkowych, warzyw (szczególnie kapusta, brokuły, brukselka), ryb, orzechów, kaszy gryczanej, przetworów zbożowych czy oliwy lub oleju lnianego.  

Aktywność fizyczna 

Badania dowodzą, że ćwiczenia fizyczne znacznie zwiększają masę kostną w miejscach szczególnie obciążanych, mają także istotny wpływ na zmniejszenie ryzyka złamań. Przyjmuje się, że zwiększenie masy gęstości kości o 10% związane jest z obniżeniem o połowę ryzyka złamania szyjki kości udowej. Należy pamiętać, że aktywność fizyczna powinna być odpowiednio dobrana do naszego wieku i stanu zdrowia. Najlepiej więc konsultować ją ze specjalistą - lekarzem lub fizjoterapeutą.  

Utrzymanie prawidłowej masy ciała 

Zarówno niedowaga jak i otyłość mogą negatywnie wpłynąć na nasze zdrowie, zwiększają również ryzyko wystąpienia osteoporozy. Szczególnie niebezpieczne może być niedowaga. Szacuje się, że u kobiet z niedowagą osteoporoza występuje częściej niż u kobiet otyłych. Należy pilnować, aby BMI było w normie i nie spadło poniżej wartości granicznej 20.  

Brak niezdrowych nawyków 

Istnieją czynniki, które mogą zwiększyć ryzyko wystąpienia choroby i których powinniśmy się wystrzegać. Zagrożeniem jest palenie papierosów, nadmierne spożycie alkoholu oraz produktów zwiększające wydalanie wapnia z moczem, np. sól, kawa, herbata, cola, nadmiar białka zwierzęcego i fosforanów w diecie.  

Dodatkowa profilaktyka - czy warto? 

Wraz z wiekiem coraz trudniej jest nam dbać o zdrowe kości - z jednej strony zapotrzebowanie na wapń rośnie, a z drugiej utrudnione jest także przyswajanie tego składnika ze spożywanych produktów. Dlatego zalecane jest przyjmowanie wapnia i witaminy D w formie dodatkowych preparatów, które nie tylko uzupełniają deficyty w pożywieniu, ale przede wszystkich działają profilaktycznie. By zmniejszyć ryzyko zachorowania na osteoporozę, rekomenduje się przyjmowanie związków wapnia w ilości 1000 mg dziennie, przy jednoczesnym dostarczaniu witaminy D.  

Calperos - twoja obrona przed osteoporozą 

W leczeniu lub profilaktyce osteoporozy warto zdecydować się na wysoką jakość preparatu. Linia Calperos to węglan wapnia o statusie leku, co gwarantuje jego wysoką jakość, skuteczność i bezpieczeństwo potwierdzone w badaniach klinicznych. Jest także łatwo dostępny - można kupić go w aptece bez recepty. 

Calperos może być przyjmowany już od 7. roku życia, a szczególnie polecany jest kobietom w okresie menopauzalnym, podczas ciąży i karmienia piersią oraz przy rekonwalescencji złamanych kości.

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje