10 powodów, by jeść kaszę

Pod względem wartości odżywczych przewyższają makaron, ryż, ziemniaki, dlatego warto po nie sięgać.

Najpopularniejsze kasze to gryczana, jaglana, jęczmienna (łamana, pęczak, perłowa), manna, kukurydziana. Lepiej wybierać te grubo lub drobnoziarniste.

1. Wspomagają trawienie

Reklama

Im kasza grubsza, tym więcej ma błonnika, który pomaga przesuwać się resztkom pokarmowym i usuwa niestrawione jedzenie z jelit. To zwalcza zaparcia.

2. Chronią serce i układ krążenia

Zawierają wielonienasycone kwasy tłuszczowe, potas, który obniża ciśnienie, magnez, krzem, rutynę itp. Niedobór potasu i magnezu może sygnalizować kołatanie serca, arytmia. Rutyna uelastycznia naczynia krwionośne i chroni przed zawałem i udarem.

3. Obniżają poziom złego cholesterolu


Tak działa beta- -glukan, a wielonienasycone kwasy tłuszczowe podnoszą dobry cholesterol.

4. Pomagają zwalczyć infekcje i stany zapalne

Rozgrzewają i dodają energii. Beta-glukan i cynk odżywiają komórki jelita, poprawiając odporność. Kasza jaglana ma właściwości antywirusowe i wysuszające, pomaga oczyścić zatoki z wydzieliny.

5. Koją nerwy, poprawiają pamięć

Kasze warto jeść w stresie czy w okresie wytężonej pracy umysłowej. Zmniejszają nadpobudliwość komórek nerwowych. Poprawiają pamięć i koncentrację. Tak działa magnez i witaminy z grupy B, np. B6 i B9.

6. Pomagają uniknąć anemii

Są źródłem żelaza, zwłaszcza kasza jaglana. Aby zwiększyć przyswajanie żelaza z kasz, powinniśmy jeść je w towarzystwie produktów bogatych w witaminę C, np. z dodatkiem kiszonej kapusty, posypane natką pietruszki czy z truskawkami.

7. Wzmacniają stawy i mięśnie

Ze względu na zawartość krzemu, który jest ważny dla budowy kości i chrząstek, stawów i włosów, a także białko - budulec chrząstki stawowej potrzebny do sprawnego funkcjonowania mięśni.

8. Działają antynowotworowo

Antyoksydanty (witamina E, cynk, selen, luteina) chronią przed wolnymi rodnikami, które uszkadzają DNA komórek. Kasza jaglana zawiera lignany, które wyrównują poziom hormonów i w ten sposób zapobiegają nowotworom piersi. Kasze wzmacniają odporność i wspomagają odnowę tkanek zniszczonych przez radio- i chemioterapię.

9. Są wskazane w walce z cukrzycą

Stanowią źródło węglowodanów złożonych, które nie powodują gwałtownych skoków glukozy we krwi. Kasze gryczana i jęczmienna mają też niski indeks glikemiczny. Zawartość D-chiro-inozytolu i magnezu poprawia działanie insuliny.

10. Korzystne dla wzroku

Luteina, antyoksydant, neutralizuje wolne rodniki przyczyniające się do starzenia wzroku. To naturalny barwnik występujący w plamce żółtej chroniący siatkówkę oka przed skutkami promieniowania UV. Przeciwdziała zwyrodnieniu plamki żółtej - chorobie oka, która ujawnia się z wiekiem.

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje