Reklama

Reklama

Anemia to nie tylko skutek złej diety

Ale uwaga! Żelazo wchłania się gorzej, gdy popijasz je herbatą, kawą lub colą. Przyczyną jest obecna w nich kofeina i tanina. Jeśli nie umiesz zrezygnować z nich, pij je między posiłkami, a nie po nich.

Reklama

Gdy ubywa krwi

Anemię możesz mieć nawet, jeśli odżywiasz się właściwie i dostarczasz organizmowi codziennie odpowiednią dawkę żelaza. Dzieje się tak, gdy organizm traci go zbyt wiele. Pewną część tracimy z potem, łuszczącym się naskórkiem, ale zdecydowanie najwięcej ubywa go wraz z krwią. Każdy stracony mililitr krwi to o pół miligrama żelaza mniej. Dlatego anemia to często problem kobiet, które mają obfite miesiączki (trwające ok. 10 dni), cierpią na mięśniaki macicy czy straciły dużo krwi w czasie porodów.

Żelaza wraz z krwią może także ubywać w chorobie wrzodowej żołądka lub gdy dokuczają ci częste krwotoki z nosa. Oczywiście w takich przypadkach ważne jest, aby przede wszystkim wyleczyć przyczynę powodującą nadmierną utratę krwi. Aby uzupełnić stracone żelazo, lekarz zleci zażywanie odpowiednich preparatów. Przyjmuje się je zazwyczaj przez kilka miesięcy.

Warto wiedzieć, że żelazo najlepiej wchłania się, gdy jest przyjmowane na czczo. Zażywaj więc leki rano, np. 1-2 godziny przed śniadaniem, popijając wodą lub sokiem owocowym (nigdy kawą, herbatą lub mlekiem, jogurtem - wapń, podobnie jak kofeina i tanina obniża wchłanianie pierwiastka).

Gdy żołądek się buntuje, spróbuj brać lek między posiłkami. Leki z żelazem, zwłaszcza płynne preparaty, mogą powodować ciemne przebarwienia na zębach. Aby do tego nie dopuścić, możesz je rozpuszczać w soku owocowym lub pomidorowym. Te pij przez słomkę, by ich cząsteczki nie osadzały się na zębach. A po zażyciu leku przepłucz usta wodą.

W trakcie przyjmowania preparatów zawsze będziesz miała ciemny stolec. Jest to normalna reakcja organizmu. Mogą również pojawić się zaparcia. Dlatego staraj się, aby twoja dieta obfitowała w dużą ilość warzyw, owoców bogatych w błonnik. Na gorsze wchłanianie żelaza wpływają również antybiotyki.

Jeżeli w trakcie kuracji musisz je brać, bo np. masz anginę, żelazo przyjmuj wówczas minimum 2 godziny przed antybiotykiem lub ok. 4 godzin po jego podaniu.

Krwiotwórcze witaminy

Częstym powodem anemii u przyszłych mam może być niedobór witaminy B9, czyli kwasu foliowego. Jego niedostateczna ilość powoduje poważne wady rozwojowe u dziecka.

Nie tylko w trakcie ciąży, ale także gdy ją planujesz, powinnaś zażywać preparaty kwasu foliowego (potrzebny najbardziej w I trymestrze) i jeść dużo produktówbogatych w tę substancję: głównie zielone warzywa liściaste (brokuły, brukselka, szpinak, sałata, kapusta), pomidory, warzywa strączkowe, cytrusy, kefiry, jogurty i orzechy, migdały. Te warzywa, które można najlepiej jeść surowe, bo witamina B9 jest bardzo wrażliwa na działanie wysokiej temperatury.

Anemię może wywołać także niewystarczająca ilość w organizmie witaminy B12, która razem z kwasem foliowym uczestniczy w tworzeniu czerwonych krwinek. Niedobór tych krwiotwórczych witamin pokazuje wynik morfologii, wtedy czerwone krwinki są za duże, mają zwiększoną objętość - MCV przekracza 99 fl. W konsekwencji zmniejsza się też ilość czerwonych krwinek.

Dowiedz się więcej na temat: warzywa | preparaty | lekarz | choroby | skutek | witaminy | diety | anemia | organizm | żelazo

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje