Reklama

Reklama

Często się złościsz? To wszystko przez...

Przynajmniej o połowę należy ograniczyć codzienne spożycie cukru, apeluje Światowa Organizacja Zdrowia. Jak wskazują najnowsze badania, wysokie spożycie cukru może mieć negatywny wpływ na zdrowie mózgu - od funkcji poznawczych po stan psychiczny.

Specjaliści wskazują, że dieta bogata w cukier nie tylko odbija się negatywnie na naszej masie ciała. Najnowsze badania wykazały również, że dieta bogata w cukier może negatywnie odbijać się na kondycji naszego mózgu wpływając niekorzystnie na funkcje poznawcze i stan psychiczny.

Neurobiolog Jordan Gaines Lewis wykazał, że nadmierne spożycie cukru wpływa na aktywowanie układu nagrody w mózgu, zwanym także ośrodkiem przyjemności. Jest to zbiór struktur mózgowych, związanych z motywacją i kontrolą zachowania.

System nagrody aktywowany jest m.in. w sytuacjach zaspokajania popędów (pożywienie, zachowania seksualne). Wiele substancji psychoaktywnych (m.in. alkohol, opiaty, amfetamina), mogących powodować uzależnienia, wiąże się z jego aktywacją.

Reklama

- Aktywacja tego systemu, prowadzi do wielu niefortunnych zdarzeń - utraty kontroli nad pragnieniem czegoś słodkiego, jak również zwiększoną tolerancję na cukier - zauważa w rozmowie z Huffington Post neurolog Nicole Avena.

W 2012 roku badania specjalistów z UCLA przeprowadzone na szczurach wskazały, że dieta bogata w cukier, wpływała na negatywnie na proces uczenia się i zapamiętywania. Jak opisywali to badacze nadmierne spożycie cukru dosłownie prowadziło do spowolnienia mózgu.

Specjaliści ostrzegają również, że cukier, może mieć również istotny wpływ na nasze samopoczucie. Niewytłumaczone i częste poczucie zmęczenia, apatia, problemy z utrzymaniem wagi, poirytowanie - to typowe objawy zaburzenia poziomu cukru we krwi.

- Niezdolność utrzymania stałego poziomu cukru we krwi w ciągu dnia jest - według mnie - jedną z najczęstszych przyczyn dolegliwości trapiących ludzi, którzy teoretycznie na nic nie chorują, w rzeczywistości nie są w pełni sił - zauważa Maria Cross, specjalistka z zakresu żywienia medycznego, autorka książki "Nie powinnaś tego jeść".

Gdy zatem z niewyjaśnionych przyczyn zaczniemy odczuwać ciągłe zmęczenie, coraz częściej odczuwalny jest brak koncentracji i nieodparta ochota na coś do zjedzenia, a także wahania nastrojów i poirytowanie, warto prześwietlić swój codzienny jadłospis. Może się bowiem okazać, że przyczyną tych uciążliwych dolegliwości nie jest przemęczenie, stres czy jesienna chandra, a zła dieta bogata w węglowodany i produkty przetworzone.

- Dieta, która wpływa na zaburzenia poziomu cukru we krwi jest bogata w cukier i przetworzone węglowodany, zaś uboga w białko, które jest kluczowe dla utrzymania odpowiedniej równowagi poziomu cukru we krwi. Paradoksalnie pacjenci, często tłumaczą się, że jedzą słodkie potrawy, aby dodać sobie energii, utożsamiają cukier z energią i wytrwale pochłaniają pożywienie, które jest przyczyną ich zmęczenia - wyjaśnia Cross.

PAP life

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje