Reklama

Reklama

Zaskakujące właściwości soku

Obecność naturalnych cukrów w 100 proc. sokach owocowych sprawia, że nieraz pojawiają się wątpliwości, czy pod względem oddziaływania na zdrowie nie kwalifikować ich po prostu jako słodkich napojów. Jednak nowe dowody naukowe wskazują, że 100 proc. sok owocowy ma pozytywny bądź neutralny wpływ na masę ciała, kontrolę poziomu glukozy we krwi oraz podaż składników odżywczych.

Wpływ 100 proc. soku owocowego na masę ciała

Istnieje przekonanie, że spożywanie 100 proc. soku owocowego przyczynia się do wzrostu masy ciała, jednak nie jest ono poparte żadnymi wynikami badań interwencyjnych o wysokiej jakości. Dla kontrastu, warto przytoczyć wyniki ostatnich badań, które wykazały, że codzienne spożywanie 100% soku owocowego ma neutralny bądź nawet pozytywny wpływ na masę ciała. We wspomnianym badaniu udział wzięło 78 osób otyłych, którzy zostali przydzieleni do 2 grup. 

Reklama

W grupie badanej przez 12 tygodni stosowano dietę redukcyjną wraz z 500 ml soku pomarańczowego a w grupie kontrolnej stosowano standardową dietę niskokaloryczną bez soku. W niniejszym badaniu stwierdzono, że dodanie soku pomarańczowego do diety odchudzającej nie wpływa na utratę masy ciała wywołaną przez dietę, dodatkowo nie zwiększa poziomu glukozy w surowicy krwi, za to poprawia wrażliwość na insulinę i markery stanu zapalnego. W grupie badanej zwiększyło się również spożycie witaminy C i folianów odpowiednio o 62 proc. i 39 proc., co nie miało miejsca w grupie kontrolnej. Zatem umiarkowane spożycie soku pomarańczowego zapewnia korzyści związane z interwencją odchudzającą i nie ma niekorzystnego wpływu na masę ciała i parametry metaboliczne u otyłych pacjentów.

Inne randomizowane badanie naprzemienne przeprowadzone w Niemczech miało na celu sprawdzenie najbardziej korzystnego czasu, z punktu widzenia metabolizmu, na spożywanie 100 proc. soków owocowych. Wbrew powszechnemu przekonaniu wyniki badania wykazały, że spożywanie 100 proc. soku pomarańczowego wraz z posiłkami skutkowało nieznacznym spadkiem netto średniej masy tkanki tłuszczowej wynoszącym 0,3 kg (p<0,05). To potwierdza, że regularne spożywanie 100 proc. soku owocowego nie przyczynia się do wzrostu masy ciała lub otyłości.

Dowiedz się więcej na temat: sok | sok pomarańczowy

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje