Reklama

Reklama

Poznaj 5 powodów, dla których warto jeść mięso

Ilu ludzi, tyle upodobań i gustów. Podobnie rzecz ma się z mięsem. Jedni je kochają i nie wyobrażają sobie posiłku bez niego, a dla innych mogło by raz na zawsze zniknąć ze sklepowych półek. Prawda, jak to zwykle bywa, leży pośrodku. Bo o ile trudno dyskutować z indywidualnymi preferencjami kulinarnymi oraz smakowymi, nie sposób pominąć zalet mięsa, jego walorów smakowych czy odżywczych. Przytaczamy mniej lub bardziej znane fakty na temat drobiu i wieprzowiny, które pomogą ci uaktualnić wiedzę na temat roli tych gatunków mięsa w codziennej diecie. Na koniec pozostaje nam jedna kwestia - białe czy czerwone. Ale na to pytanie musisz już odpowiedzieć sobie sama.

1. Mięso to źródło białka

Białka są strukturalnymi i funkcjonalnymi składnikami każdej komórki w ciele człowieka. Odpowiadają za wzrost, rozwój, tkankę kostną i mięśniową, jak również regenerację organizmu. Ponadto wchodzą w skład układów enzymatycznych oraz uczestniczą w regulacji procesów metabolicznych. Są odpowiedzialne za procesy życiowe, w tym funkcje obronne organizmu, utrzymują również równowagę wodną i kwasowo-zasadową. Podsumowując, nie jesteśmy w stanie funkcjonować bez pełnowartościowego, łatwo przyswajalnego białka. A takie właśnie zawiera mięso. Czas na szczegóły. W 100g mięsa drobiowego znajdziemy aż 23g białka, co stanowi ok. 35% dziennego zapotrzebowania dorosłego człowieka na ten składnik. Niemal identyczne wartości ma mięso wieprzowe. 100g schabu to 22,9g białka, szynka zawiera 21,4g, a uwielbiana przez Polaków karkówka 18,8g. Na koniec warto wspomnieć, że bez względu na sposób obróbki mięso drobiowe ulega szybkiej denaturacji - termicznemu utrwaleniu struktury białka. Dzięki temu zachowuje swoją wartość odżywczą i nie traci cennych substancji.

2. Niskokaloryczna dieta? Włącz do niej mięso

Reklama

Dietetyczne zalety mięsa drobiowego od lat znane są nie tylko specjalistom od żywienia, ale również sportowcom, dla których drób stanowi fundament posiłków. Mięso drobiowe wyróżnia niska kaloryczność i wysoka zawartość białka, które jak już wspomnieliśmy jest budulcem mięśni oraz wspiera procesy regeneracyjne. W kontekście kalorii zdecydowanie wygrywa indyk - 100g filet ma tylko 84 kcal, a taka sama gramatura podudzia liczy 131 kcal. Kurczak to podobne wartości. 100g filet - 110 kcal, a podudzie - 119 kcal.

Zaskoczeniem może być natomiast niższa, niż by się mogło wydawać, kaloryczność wieprzowiny, która jest porównywalna do drobiu, wołowiny czy mięsa królika. Przykładowo, 100g szynki to tylko 118 kcal, a 100g schabu ma zaledwie 152 kcal. Polscy rolnicy inwestują w rasy o większym udziale masy mięśniowej, w efekcie czego mięso zawiera mniej tłuszczu i cholesterolu niż jego zagraniczne odpowiedniki. Łopatka, szynka i schab mają od 31 do 35% mniej cholesterolu w porównaniu z amerykańskimi normami USDA.

3. Mięso to źródło witamin i cennych pierwiastków

W drobiu znajdziemy witaminy rozpuszczalne w tłuszczach jak A, E, D, K, oraz rozpuszczalne w wodzie między innymi B1, B2 i B12, które biorą udział w syntezie białek w organizmie człowieka, w tym białek krwi. Są one niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu krwionośnego i aktywnej pracy umysłowej. Ich obecność w organizmie ma również wpływ na tempo rekonwalescencji po przebyciu chorób cywilizacyjnych, takich jak m.in.: choroby serca, udar mózgu, choroba wieńcowa lub nadciśnienie tętnicze. Drób zawiera także żelazo oraz magnez, który wspomaga rozwój komórek nerwowych.

Mięso wieprzowe to z kolei źródło witaminy B1, która wpływa na pracę tarczycy, układ nerwowy i procesy metaboliczne, a także witaminy B6, odpowiadającej za prawidłowe działanie układu nerwowego, skurcze mięśni i pracę serca, podnosi także odporność organizmu. Wieprzowina to jednak przede wszystkim niesamowita skarbnica żelaza hemowego, które ludzki organizm wchłania się na poziomie od 20 do nawet 50%, przy czym to z produktów roślinnych tylko w granicach 1 - 8%. Dla lepszego zobrazowania -  średniej wielkości kotlet pokrywa dzienne zapotrzebowanie na ten cenny pierwiastek.

4. Jest proste w przygotowaniu

Prawda jest taka, że każdy jest w stanie samodzielnie przygotować wieprzowinę i drób. Szczególnie, że oba gatunki mięsa nie wymagają długiej, żmudnej obróbki czy wysokich kwalifikacji kulinarnych. Świetną cechą mięsa drobiowego jest łatwość przyswajania innych smaków - przypraw i dodatków. Pozwala to nawet amatorom gotowania przyrządzić  zróżnicowane smakowo i aromatycznie dania - od rosołu i delikatnej potrawki dla dziecka, po orientalne curry czy hiszpańską paellę. Wieprzowina ma natomiast bardzo długą tradycję kulinarną w Polsce. Każdy zna smak kotleta schabowego i mielonego, pieczonego schabu, karkówki z grilla, zrazów czy gulaszu. Umiejętność ich przygotowania poznajemy jeśli nie w rodzinnym domu to na pewno w kuchniach dalszych krewnych i przyjaciół. Wystarczy tylko przyswoić kilka prostych zasad dotyczących smażenia, pieczenia czy duszenia mięsa. Dla wszystkich mających jakiekolwiek wątpliwości podkreślamy, że obecnie w sklepach można kupić idealnie porcjowane, czasem nawet pokrojone kawałki mięsa, które po wyjęciu z opakowania wymagają tylko przyrządzenia. Łatwiej być już nie może.

5. Dostępne i niedrogie

Drób i wieprzowina to dwa najpopularniejsze gatunki mięsa w Polsce, bez problemu niemal wszędzie jesteśmy w stanie kupić je w dobrej jakości. Wygodnym rozwiązaniem jest już zapakowane, porcjowane mięso. Na etykiecie, oprócz daty spożycia, znajdziesz szereg niezbędnych informacji na temat hodowli. Niezwykle ważną cechą współczesnego rolnictwa jest transparentność procesu produkcji - dzięki niej jako konsument masz pełną wiedzę na temat produktu. Najwyższą jakość gwarantuje mięso certyfikowane - PQS (Pork Quality System) czy QAFP (Quality Assurance for Food Products).

Sfinansowano z Funduszu Promocji Mięsa Wieprzowego oraz Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego

materiały promocyjne

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje