Warszawska Opera Kameralna: operaOK!
Warszawska Opera Kameralna otwiera projekt operaOK! i tworzy nową jakość artystyczną w sieci. To cykl premierowych video-instalacji barokowych i klasycznych oper realizowanych w obecnym czasie izolacji.
Dziesięć dzieł muzycznych powstałych w XVII i XVIII wieku - od L'Orfeo (1607 r.) C. Monteverdiego, przez Dido and Enea (1689 r.) H. Purcella czy Il Trionfo del Tempo e del Disinganno (1707 r.) G. F. Händla po Castora i Polluxa (1754 r.) J.-P. Rameau oraz Don Giovanniego (1787 r.) W. A. Mozarta - ukazanych zostanie w twórczej egzemplifikacji, możliwej do zrealizowania w chwili obecnej. Oznacza to, że elementy składowe inscenizacji (nagrania dźwiękowe, filmy, elementy scenografii) powstają całkowicie online a poszczególne elementy zostaną połączone w całość dopiero podczas montażu.
Świadomi trudności, jakie są związane z produkcją jednego choćby tytułu w obecnym czasie, decydujemy się stworzyć cykl tak, by pokazać różnorodne możliwości inscenizacyjne i interpretacyjne. Każdy tytuł zostaje skrócony do niezbędnego minimum (30 minut) a wyznacznikiem skrótów są: czas, sposób realizacji (nie każdy fragment muzyczny jest przystosowany do wykonania online) oraz spójność wypowiedzi artystycznej - nie ingerującej w zapis muzyczny przygotowany przez solistów, instrumentalistów MACV, zespół wokalny WOK pod twórczą opieką Marcina Sompolińskiego.
- Decydujemy się na ryzyko artystyczne, bo nie chcemy pozostać bezczynni. Powaga sytuacji, skala rozprzestrzeniania się wirusa dotykająca najmocniej kraj, który zrodził operę - Włochy, skłonił nas do jakiejś formy reakcji wobec rzeczywistości. A ponieważ to, co mamy, czyli nasza wyobraźnia, warsztat, odwaga, potrzeba tworzenia wciąż nie zostały nam zabrane, chcemy dać świadectwo tego, co możliwe tu i teraz we wspólnotowym doświadczaniu i przeżywaniu sztuki - wyjaśnia Tomasz Cyz, kurator cyklu operaOK!.
W rozmowach i dyskusjach o tym projekcie, pojawiło się hasło "Born by heart, made in home" (copyright by Marcin Stefaniuk, inspektor MACV). Doskonale oddaje to, co właśnie robimy. Mając nadzieję, że twórczość w świecie rzeczywistym pozostaje wciąż w naszym zasięgu, na razie zapraszamy do spotkania z operą barokową w świecie wirtualnym - mówi Tomasz Czyz.