Reklama

Reklama

Niezwykłe sposoby na stres

Na co dzień nie brak sytuacji, w których trudno zachować spokój... Ale nad emocjami można zapanować. Oto 12 zaskakujących metod!

1.Przysiady, skłony, biegi

Im więcej masz stresów, tym częściej staraj się być aktywną. Nieważne, czy ćwiczysz sama, czy w grupie, w klubie, czy w domu... tak to działa! Podczas ruchu organizm wytwarza serotoninę, masz lepszy nastrój i rośnie twoja odporność na stres. Rozwijasz poczucie kontroli nad własnym ciałem oraz emocjami.

2.Olej z wiesiołka

Reklama

Przyjdzie z pomocą w stanie wyczerpania. Bywa ono skutkiem przewlekłego stresu. Olej zawiera kwas linolowy, który jest źródłem energii dla organizmu. Reguluje też pracę mózgu. Poprawia koncentrację i zmniejsza nadpobudliwość.

3. Napój z drożdży

To naturalny koncentrat składników, które wzmacniają i chronią układ nerwowy. Łyżeczkę drożdży zalej szklanką gorącego mleka lub wrzątku (w tej postaci nie zaburzą naturalnej flory układu pokarmowego). Wymieszaj. Gdy napój przestygnie, wypij. Drożdże możesz też przyjmować w tabletkach (zwykle stosuje się jedną 3 razy dziennie).

✔ Organizm otrzymuje potężną dawkę witamin z grupy B. Dzięki nim może wytwarzać dopaminę i serotoninę, które są nazywane... „przekaźnikami przyjemności”. Odpowiadają za pozytywne odczucia emocjonalne.

✔ Obniża się poziom tzw. homocysteiny we krwi, o której wiadomo, że szkodzi układowi nerwowemu.

4. Potrząsanie dłońmi

Według specjalistów od akupresury tak najprościej możesz... rozładować narastające napięcie. Usiądź wygodnie, ale prosto. Energicznie potrząsaj dłońmi oraz stopami przez 10–15 sekund.

✔ W opuszkach palców znajdują się zakończenia kanałów energii, tzw. meridianów. Potrząsanie nimi powoduje przypływ sił witalnych i poprawę samopoczucia.

5. Wzorowa dieta

Gdy odżywiasz się zdrowo i regularnie, łatwiej ci... utrzymać nerwy na wodzy. Zasady, których powinnaś przestrzegać: 4–5 posiłków dziennie, każdy urozmaicony, zawierający produkty z różnych grup; codziennie obowiązkowo produkty z pełnego ziarna, warzywa i owoce, pestki, nasiona, orzechy; minimum (a najlepiej w ogóle) słodyczy, fast-foodów, kawy, coli, napojów energizujących.

✔ Gdy jadłospis jest właściwy, organizm otrzymuje składniki potrzebne dla układu nerwowego (np. wit. z grupy B, magnez). Zapobiegasz też ich utracie. ✔Uwaga! Sygnałem niedoborów mogą być np. skurcze i bóle mięśni. 

6. Herbatka z melisy

Legendarny lekarz, Paracelsus nazywał melisę „eliksirem życia”. Gotowe saszetki do zaparzania kupisz w aptece lub zielarni. W ziółku znajduje się olejek eteryczny, który zawiera uspokajające związki, kariofilen i cytral. Pomagają nie tylko na zwykły stres, ale także poważniejsze problemy, bezsenność, nerwicę, depresję.

7. Garść orzechów

Nie bez przyczyny z wyglądu przypominają... korę mózgową. Po ich zjedzeniu... łatwiej się myśli, a do tego bardziej pozytywnie! Orzechy zawierają dużo magnezu oraz wit. B1. Składniki te zapewniają odpowiedni przepływ impulsów nerwowych.

8. Łyżeczka tranu

W krajach, gdzie brakuje światła słonecznego, tran jest stosowany jako naturalny lek m.in. przeciwko nerwicy i depresji. Ważne jest, by, po otwarciu butelki, przechowywać tran w lodówce.

9. Żeń-szeń

Jest tzw. adaptogenem. Powoduje, że organizm lepiej przystosowuje się do panujących warunków zewnętrznych. Według tradycji chińskiej najlepiej stosować żeń-szeń w chłodnych miesiącach.

W roślinie znajduje się aż 16 aktywnych związków, tzw. ginsenozydów, które zwiększają wydolność psychiczną i fizyczną.

10. Psychoterapia

Nie obawiaj się skorzystać z pomocy specjalisty. Zrób to, jeśli czujesz, że nie dajesz rady, masz problemy ze zdrowiem, czujesz się przygnębiona. Masz prawo do bezpłatnej terapii (bez skierowania), w Poradniach Zdrowia Psychicznego, które posiadają umowę z NFZ.

11.Stop palenie

Nałóg ten odbija się też na zdrowiu psychicznym. Udowodniono, że sprzyja nerwowości i obniżeniu nastroju. Gdy przestajesz palić, w organizmie spada liczba tzw. wolnych rodników. Układ nerwowy wolniej się starzeje i lepiej pracuje.

12. Oddychanie przeponą

Powoduje, że ciało rozluźnia się, a emocje słabną. Podczas wdechów brzuch powinien się łagodnie unosić, a wydechów – opadać. Prawidłowe oddychanie zapewnia odpowiednią dawkę tlenu, więcej sił i lepsze samopoczucie.

Dowiedz się więcej na temat: sposoby na stres | Nie | stres | sposoby | organizm | orzechy | Narodowy Fundusz Zdrowia | olej | stop | przysiady

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje