Reklama

Reklama

Jeśli chcesz schudnąć, wybierz dietę nordycką

Istotną różnicą między zachwalaną przez większość specjalistów dietą śródziemnomorską a nordycką jest obecność produktów pełnoziarnistych. Skandynawski model żywienia zakłada regularne jedzenie żyta i owsa, które zawierają białko, witaminę E, magnez, żelazo i witaminy z grupy B. 

Reklama

Owies obniża poziom szkodliwego cholesterolu, wzmacnia organizm i sprzyja odchudzaniu. Żyto oczyszcza i odbudowuje naczynia krwionośne, odgrywa istotną rolę w procesie budowy tkanki mięśniowej, a także zapobiega miażdżycy. 

Duńczycy i Norwegowie chętnie sięgają również po tłuste ryby morskie, które są bogate w korzystne dla układu sercowo-naczyniowego kwasy tłuszczowe omega-3, chude mięso (zwłaszcza dziczyznę), grzyby, świeże zioła i rośliny strączkowe. Jednym z najczęściej spożywanych owoców są bogate w witaminę C i kwas foliowy jagody.

Ważnym elementem diety nordyckiej jest także olej rzepakowy, który zastępuje Skandynawom oliwę z oliwek. 

- Zarówno olej rzepakowy, jak i oliwa z oliwek zawierają dobre dla serca jednonienasycone tłuszcze. Olej rzepakowy zawiera kwas alfa-linolenowy, który pomaga obniżyć poziom cholesterolu. Kryje w sobie przy tym nieco mniej tłuszczów nasyconych niż oliwa z oliwek i jest sporo tańszy - tłumaczy Rumsey.

I dodaje, że największą zaletą diety nordyckiej jest nie tylko dbałość o jakość i świeżość spożywanych produktów, ale także odpowiednie proporcje składników, dzięki czemu jadłospis ten sprzyja odchudzaniu. 

Chcąc wypróbować ów model żywienia, pamiętajmy, by jeść jak najwięcej sezonowych warzyw i owoców, nie rezygnować z chudego mięsa oraz śmiało dodawać do potraw olej rzepakowy. Wyeliminujmy natomiast z menu przetworzoną żywność i słodycze.

Dowiedz się więcej na temat: dieta nordycka | dieta śródziemnomorska

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje