Reklama

Reklama

Te cudowne kuleczki

Olej sojowy zapobiega nadciśnieniu

Reklama

Drugim cennym składnikiem ziarna sojowego jest olej sojowy, zaliczany do tłuszczów dobrze zbilansowanych pod względem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT). Organizm ludzki nie ma zdolności syntezowania NNKT i musi je otrzymywać z pożywieniem. Warunkują one prawidłowy rozwój i wzrost organizmu oraz właściwy stan skóry. Zapobiegają nadciśnieniu tętniczemu, wpływają na prawidłową pracę układu nerwowego i hormonalnego. Należy dodać, że olej sojowy jest szczególnie zasobny w witaminę E (zwaną witaminą młodości) i nie zawiera cholesterolu.

Ponadto soja zawiera liczne witaminy z grupy B, witaminy A, K, wspomnianą witaminę E oraz liczne składniki mineralne - potas, żelazo, wapń, magnez i fosfor. Składniki mineralne mają duże znacznie z żywieniowego punktu widzenia. Podobnie jak witaminy nie dostarczają organizmowi energii, lecz są potrzebne dla prawidłowego funkcjonowania ustroju. Soja jest zasobna w makro i mikroelementy, szczególnie w potas (2132 mg), fosfor (743 mg), wapń (240 mg), magnez (216 mg), sód (20 mg), żelazo (8.9 mg), (podane wartości dotyczą 100g ziarna soi). Wśród związków mineralnych przeważają składniki zasadotwórcze. Mają one istotne znaczenie dla utrzymania równowagi kwasowo-zasadowej organizmu, gdyż większość artykułów spożywczych (produkty zbożowe, mięso, ryby, jaja) działa zakwaszająco.

Wartość odżywcza soi

Wysoka wartość odżywcza soi to przede wszystkim cenne żywieniowe białko. Składem chemicznym jest bliskie białku zwierzęcemu, zawiera bowiem niemal wszystkie aminokwasy egzogenne (czyli takie, których organizm sam nie wytwarza lecz musi otrzymać w pokarmie do prawidłowego funkcjonowania). Jest łatwo przyswajalne przez organizm, oszczędza nerki, gdyż łatwiej filtrują one białko sojowe niż zwierzęce. Dawka 60-90 g białka sojowego zaspokaja dobowe zapotrzebowanie człowieka na aminokwasy. Dla przykładu: 10 dkg soi dostarcza 34g białka, tymczasem gdy 10-dekagramowy kotlet schabowy tylko 17 g, a ważąca tyle samo porcja pieczonego kurczaka 20g.

Janusz Świąder

Dowiedz się więcej na temat: białko | organizm | olej | witaminy | diety | choroby | białka

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje