Prince Polonia, Max Cegielski

Lata osiemdziesiąte, ostatnia dekada PRL-u. Pojawia się nowe pokolenie, dla którego autorytetami nie są ludzie "Solidarności", tylko gwiazdy popkultury. Ważny jest nie stan wojenny i polityka, ale zakładanie własnego zespołu, utwory z listy przebojów i koncert Sabriny w Sopocie.

Prince Polonia, Max Cegielski
Prince Polonia, Max Cegielski INTERIA.PL/materiały prasowe

Historia szlaków drobnego handlu i dużego przemytu, które pojawiły się na mapie obozu socjalistycznego. Młodzi bohaterowie zaczynają od pobliskiego NRD, aby w końcu przez dworzec Keleti w Budapeszcie trafić do Stambułu i dalej - do Indii i Singapuru. Przewały na tym ostatnim szlaku - od przewozu magnetowidów po najbardziej intratne złoto - pokazują uniwersalne marzenia o konsumpcji i dobrym życiu.

Pod sensacyjną warstwą kryje się opowieść o zapomnianych początkach polskiej nowoczesności - jeszcze socjalistycznej, ale coraz bardziej opartej na różnicach społecznych i wolnej konkurencji. O zapomnianych korzeniach upadku systemu, o fachowcach działających zarówno w szarej strefie, jak i w polskiej dyplomacji w Azji.

Prince Polonia igra z kulturą niską i wysoką, gdzie moralne rozterki bohaterów są równie ważne jak obrazy marzeń z piosenek zespołów Dwa plus jeden czy Banda i Wanda. Bo czy dekolt włoskiej sex bomby nie przyczynił się do upadku komunizmu na równi ze skokiem Wałęsy przez płot?

Max Cegielski udowodnił, że można znakomicie połączyć reportaż z powieścią drogi, a nawet z literaturą pikarejską. Zabawne dialogi, wartka akcja, poetyckie opisy indyjskiej rzeczywistości przychodzą mu z ogromną łatwością i lekkością. Czyta się jednym tchem. Słowem - książka jest dobra na maksa.

Anna Jurksztowicz, piosenkarka

Równoległa historia polskiej transformacji, rozgrywająca się na trasie Szczecin - Indie - Singapur. Bez sporów polityków, dzielnych bohaterów, przekrętów i wielkich dat, za to z torbami pełnymi magnetowidów, vhsw i indyjskich ciuchów. Mało znany, szalenie ciekawy wątek w najnowszej historii Polski, zaserwowany jako wciągająca awanturnicza opowieść. 

Olga Drenda, Duchologia Polska

Max Cegielski (ur. 1975) - pisarz, kurator, badacz, dziennikarz. Debiutował w 2002 roku Masalą, relacją z podróży po Indiach, a jego druga książka, powieść Apocalypso, opowiadała o miłości i muzyce we współczesnej Warszawie. Kolejne książki to reportaże Pijani Bogiem - o sufizmie w Pakistanie i Oko świata. Od Konstantynopola do Stambułu, za którą otrzymał w 2009 nagrodę im. Beaty Pawlak. Jego ostatnia książka łączyła biografię z historycznym esejem i podróżami śladami polskiego generała w Azji: Wielki Gracz. Ze Żmudzi na Dach Świata (2015). Autor i kurator projektów artystycznych w Warszawie, Gdańsku, Bombaju i Stambule. Współzałożyciel Masala Sound System, z którym otrzymał tytuł "Antyfaszysty roku 2004". Do 2015 roku prezenter TVP Kultura, współprowadzący Hali Odlotów, uhonorowanej nagrodą Grand Press. Obecnie współprowadzi Xięgarnię w TVN24, za którą otrzymał nagrodę PIK-owego Lauru. Związany z wydziałem Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego.

Kontakt: Ag

INTERIA.PL/materiały prasowe
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas