Jak słodziki mogą ułatwić życie chorym na cukrzycę typu 2?

Kontrolowanie poziomu cukru we krwi jest kluczowym zagadnieniem w przebiegu cukrzycy. Czy to oznacza, że osoby zmagające się z tą chorobą muszą zrezygnować ze słodkiego smaku? Czy słodzik zamiast cukru stosowany w codziennej diecie może pozwolić osobom z cukrzycą cieszyć się słodkimi potrawami i napojami? Sprawdźcie!

Cukrzyca typu 2 - przyczyny, leczenie i profilaktyka

W Europie w 2015 roku około 59,8 milionów osób w wieku 20-79 lat cierpiało na cukrzycę. Kolejne 31,7 milionów osób zmagało się z zaburzeniami tolerancji glukozy, co sprawiło, że znalazły się w grupie ryzyka zachorowania na cukrzycę - to ostatnie dane opublikowane przez Międzynarodowe Towarzystwo Diabetologiczne. Zgodnie z nimi szacuje się, że do roku 2040 w Europie chorych na cukrzycę będzie 71,1 mln dorosłych. Na czym polega ta choroba?

Cukrzyca typu 2 jest przewlekłą chorobą, która wpływa na sposób, w jaki organizm metabolizuje cukier (glukozę) - ważne źródło energii dla organizmu. Rozwija się, gdy organizm staje się oporny na insulinę lub gdy trzustka nie jest w stanie wyprodukować wystarczającej ilości tego związku Wśród jej przyczyn często wymienia się otyłość, dlatego zachowanie właściwej diety i aktywności fizycznej mogą korzystnie wpłynąć na profilaktykę oraz kontrolowanie przebiegu cukrzycy.

Z uwagi na charakter choroby, kontrola spożycia cukru i zmniejszenie gęstości energetycznej dostępnej żywności stanowią istotny element prawidłowo zbilansowanej diety diabetyka. Wielu z nas jednak tak skomponowany jadłospis postrzega jako mało urozmaicony i nieatrakcyjny pod względem walorów smakowych. Czy osoby chorujące na cukrzycę faktycznie muszą całkowicie zrezygnować ze słodkiego smaku? Niekoniecznie - alternatywę dla cukru mogą stanowić niskokaloryczne substancje słodzące. Co warto o nich wiedzieć?

Które substancje słodzące są bezpieczne dla diabetyków?

Słodziki są stosowane w Europie jako dodatki do żywności od dawna. Na terenie Unii Europejskiej dopuszczonych do stosowania jest obecnie 11 niskokalorycznych substancji słodzących. Zatwierdzone do wykorzystania substancje zostały uznane jako odpowiednie dla diabetyków przez organizacje m.in. takie jak PTD (Polskie Towarzystwo Diabetologiczne), AHA (American Heart Association) i ADA (American Diabetes Association), mogą być więc stosowane zamiast cukru bez istotnego wpływu na kaloryczność spożywanych produktów.

Niskokaloryczne substancje słodzące mają jednak także inną zaletę, która z perspektywy osób chorujących na cukrzycę jest kluczowa. Słodziki nie zawierają cukru, ich spożycie nie wpływa więc na poziom insuliny i glukozy we krwi chorego, lub wpływa na nią w znikomym stopniu. Dzięki temu, że substancje te w większości nie są metabolizowane przez organizm, nie biorą udziału w zachodzących w nim procesach, pozostając jednocześnie nośnikiem słodkiego smaku.

Do najpopularniejszych niskokalorycznych substancji słodzących, które zostały zatwierdzone do stosowania w UE i są odpowiednie dla diabetyków, należą:

  • aspartam - jest jednym z najlepiej przebadanych składników. Jego 1 gram zawiera 4 kilokalorie, a sam aspartam jest 150-200 razy słodszy niż cukier; w związku z jego intensywnością słodzącą wystarczy jednak tak mała ilość substancji, że praktycznie nie wnosi żadnych kalorii;
  • acesulfam-k - jest około 150-200 razy słodszy niż cukier i został dopuszczony do stosowania nie tylko w UE, ale także w ponad 100 innych krajach (m.in. w Stanach Zjednoczonych, Japonii i Norwegii);
  • sacharyna - nie zawiera kalorii i jest ok. 300-500 razy słodsza od cukru. Ma długi okres przydatności do spożycia i jest odporna na działanie temperatur, co korzystnie wpływa na potencjał jej wykorzystania w przemyśle spożywczym;
  • cyklaminiany - moc tych substancji słodzących ocenia się jako 30-50 razy bardziej słodszą niż cukier, jednocześnie nie dostarczają one żadnych kalorii do organizmu. Z uwagi na specyficzny smak przy większym stężeniu, często występują w składzie produktów wraz z sacharyną;
  • neohesperydyna - jest ok 400-600 razy słodsza od cukru. Bywa stosowana, aby równoważyć specyficzny, gorzkawy posmak innych związków zawartych w składzie produktów spożywczych;
  • sukraloza - jest wytwarzana z sacharozy, nie zawiera kalorii i jest około 500-600 razy bardziej słodki niż cukier stołowy wykazuje dużą odporność na działanie temperatury i jest dobrze rozpuszczalna w wodzie;
  • taumatyna - niskokaloryczna substancja słodząca, która naturalnie występuje jako słodkie białko owoców tropikalnej rośliny katemfe. Jest aż 2 500 razy słodsza od cukru, co sprawia, że jest oceniana jako najsłodsza naturalna substancja intensywnie słodząca, jaką wykorzystuje się w przemyśle spożywczym;
  • poliole - w tym ksylitol i maltitol, to cenione słodziki, jednak jako alkohole cukrowe zawierają węglowodany i są odżywczymi środkami słodzącymi, więc mogą w minimalny sposób wpływać na poziom cukru we krwi;
  • stewia - bezkaloryczny i niezwykle popularny dodatek do żywności, który jest 150-300 razy słodszy od cukru. Nie ma wpływu na poziom cukru we krwi. Pozyskiwana jest z liści rośliny Stevia rebaudiana, która może być hodowana samodzielnie w doniczce;
  • erytrytol - jest również środkiem słodzącym na bazie alkoholu cukrowego. Naturalnie występuje w niektórych owocach, pyłku kwiatów czy grzybach. Nie wpływa na poziom glukozy we krwi i nie dostarcza kalorii do organizmu.

Dlaczego warto zastąpić cukier słodzikami?

Węglowodany takie jak cukier brązowy, trzcinowy, stołowy, fruktoza, miód lub melasa, zawierają więcej kalorii niż dopuszczone do stosowania substancje słodzące, a ich spożycie podnosi poziom cukru we krwi. Z kolei słodziki o obniżonej kaloryczności w większości przypadków nie są metabolizowane przez organizm, nie mają także wpływu na poziom cukru we krwi. Pozwala to na wykorzystanie ich w przemyśle spożywczym. Z ich udziałem powstają np. słodycze dla cukrzyków, napoje bezalkoholowe, sosy, gumy do żucia czy inne produkty żywnościowe, które mogą być spożywane przez diabetyków.

W czasach, kiedy otyłość i będąca m.in. jej wynikiem cukrzyca stają się realnym zagrożeniem dla naszego zdrowia, kontrolowanie spożywania cukru ma ogromne znaczenie dla prawidłowej profilaktyki w tym zakresie. Jest to szczególnie ważne w przypadku osób chorych na cukrzycę. Substancje słodzące stosowane zamiast cukru sprawiają jednak, że diabetycy nie muszą rezygnować ze słodkiego smaku, aby prowadzić prawidłowo zbilansowaną dietę.

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje