Leśna Góra wygrywa, Sandomierz ponownie w czołówce
Fikcyjna Leśna Góra okazała się najczęściej przywoływaną serialową miejscowością w mediach w II półroczu 2014 roku. W związku z emitowanymi przez TVP2 odcinkami „Na dobre i na złe” jej nazwę wymieniono w 949 informacjach. Cykliczne badanie „Miasta w serialach” przeprowadził „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów”.
Jako druga na podium znalazła się Warszawa w związku z kolejną popularną produkcją telewizyjnej Dwójki - "M jak Miłość" z wynikiem 881 informacji i największą liczbą doniesień prasowych - 238. Trzeci był Sandomierz, w którym rozgrywa się akcja "Ojca Mateusza" (TVP1). Na jego temat opublikowano o 18 materiałów mniej.
Czwartą najczęściej wymienianą nazwą okazały się Wilkowyje z serialu "Rancho" (TVP1) - 789 informacji. Top 5 zamknęła Łódź w kontekście "Komisarza Alexa" (TVP1), która zgromadziła 731 publikacji.
Warszawa w związku z serialem "M jak Miłość" nie miała sobie równych zarówno pod względem dotarcia informacji - biorąc pod uwagę prasę i Internet (545,5 mln potencjalnych kontaktów), jak i wartości ekwiwalentu reklamowego publikacji (20,7 mln zł). O 68 informacji więcej na temat Leśnej Góry mogło dotrzeć do 494,4 mln odbiorców, ale AVE tych materiałów wyniosło zaledwie 8,2 mln zł. Trzeci wynik pod względem dotarcia - 408,7 mln - należał również do stolicy i dotyczył serialu "Na Wspólnej". Ekwiwalent publikacji oszacowano na 13,3 mln zł.
Łódź i Toruń głównie w mediach regionalnych
Zdecydowana większość informacji, w których pojawiały się nazwy analizowanych miejscowości, pochodziła ze źródeł o zasięgu ogólnokrajowym (łącznie 75 proc.). W tego typu mediach opublikowano wszystkie materiały na temat Nastajek i Ostródy w kontekście serialu "Cisza nad rozlewiskiem". Do mediów ogólnopolskich należało również 98 proc. przekazu dotyczącego Grabiny i 92 proc. - Gródka ("M jak Miłość") oraz 97 proc. na temat Leśnej Góry w związku z serialem "Na sygnale" i 92 proc. na temat tej miejscowości w kontekście "Na dobre i na złe".
Tylko dwa miasta uzyskały przewagę w źródłach regionalnych - Łódź ("Komisarz Alex") - 64 proc. doniesień na temat miejscowości i Toruń ("Lekarze") - 57 proc. W przypadku Łodzi najaktywniejsze były "Polska - Dziennik Łódzki" (18 publikacji), "Express Ilustrowany" (14) oraz Dzienniklodzki.pl (8). Toruń gościł często na łamach "Nowości" (33), "Gazety Wyborczej - Toruń" (12), "Gazety Pomorskiej - Toruń" (8) i "Expressu Bydgoskiego" (7). Sześć publikacji odnotowano na portalu Pomorska.pl.
W mediach regionalnych dobrze widoczna była również Bydgoszcz, której nazwę przywołano w 29 publikacjach dotyczących serialu "Lekarze" oraz 16 na temat "Prawa Agaty".
Sandomierz nadal na topie
Już siódmy rok trwa przygoda położonego na siedmiu wzgórzach miasta z serialem "Ojciec Mateusz". Po raz kolejny badanie "PRESS-SERVICE Monitoring Mediów" potwierdziło, że ten sposób promocji przynosi Sandomierzowi duży rozgłos. W II półroczu 2014 roku nazwę miejscowości wymieniono w 167 publikacjach prasowych, 235 internetowych oraz 13 materiałach radiowych i 9 telewizyjnych. W sumie dało to miastu trzecie miejsce w rankingu medialności serialowych miejscowości, z łącznym wynikiem 863 materiałów.
To o oczko lepsza pozycja niż w I półroczu 2014 (502 informacje) i o dwa miejsca wyższa niż w II półroczu 2013 (394). Sandomierz cieszył się głownie zainteresowaniem mediów ogólnopolskich - aż 672 informacje, co stanowiło 78 proc. przekazu na jego temat. Okazał się również - obok Łodzi - liderem pod względem obecności na pierwszych stronach gazet (7 okładek) i najczęściej przywoływaną miejscowością w mediach społecznościowych - odnotował aż 439 wzmianek.
Serialowe miasta w social media
Użytkownicy najpopularniejszych serwisów spoołecznościowych - Facebook, Twitter, YouTube, Wykop oraz Forum.Gazeta.pl wspominali najchętniej w swoich wpisach i komentarzach o Sandomierzu. Najczęściej na Facebooku, z którego pochodziło 337 wzmianek. Duży rozgłos zyskały również Wilkowyje z "Rancza", które odnotowały 411 informacji, w tym 393 z serwisu Marka Zuckerberga. Ogółem o 35 mniej zebrała Leśna Góra ("Na dobre i na złe"), w przypadku której aż 99 proc. informacji opublikowano na Facebooku. Na kolejnych miejscach znalazły się Grabina (219 materiałów) i Warszawa 182) z serialu "M jak Miłość".
*Mapa benchmarkingowa obrazuje medialną pozycję poszczególnych miejscowości z uwzględnieniem trzech czynników: ekwiwalentu reklamowego, dotarcia i liczby informacji.
Ekwiwalent reklamowy (AVE) - wartość publikacji wyrażona w pieniądzu.
Dotarcie - zasięg informacji wyrażony w potencjalnej liczbie kontaktów z czytelnikami i unikalnymi użytkownikami.
Wielkość kuli - liczba publikacji.
Położenie kuli - uwzględnia wartość reklamową przekazów medialnych, ich dotarcie oraz liczbę publikacji. Najlepsza pozycja na wykresie to prawy górny róg (oznacza, że publikacje miały wysoką wartość AVE oraz bardzo duże dotarcie).
Metodologia badania
W badaniu uwzględniono wybrane polskie seriale emitowane przez Polsat, TVN, TVP1 i TVP2 w okresie od lipca do grudnia 2014 roku, których akcja dzieje się współcześnie: Barwy Szczęścia, Blondynka, Cisza nad rozlewiskiem, Klan, Komisarz Alex, Lekarze, M jak Miłość, Na dobre i na złe, Ranczo, Prawo Agaty, O mnie się nie martw, Na sygnale, Przyjaciółki, Pierwsza Miłość, Na wspólnej, Ojciec Mateusz, Na krawędzi.
Metoda: ilościowa analiza danych
Materiał badawczy: publikacje z monitoringu 1100 tytułów prasowych, 5 mln serwisów i portali internetowych, w tym najpopularniejsze serwisy społecznościowe oraz około 100 stacji RTV z wyłączeniem ramówek programów RTV
Zakres czasowy: lipiec-grudzień 2014 rok
Zasięg mediów: ogólnopolskie i regionalne
Analizowane słowa kluczowe: nazwy miejscowości - Białystok, Bydgoszcz, Drohiczyn, Gdańsk, Gietrzwałd, Grabina, Gródek, Jeruzal, Józefów, Konstancin, Krynica Zdrój, Leśna Góra, Łódź, Majaki, Nastajki, Nowy Sącz, Ostróda, Sandomierz, Supraśl, Toruń, Warszawa, Wilkowyje, Wrocław - we wszystkich odmianach