Nowoczesne benefity pracownicze – co naprawdę doceniają pracownicy?
Presja płacowa, wysokie oczekiwania pracowników, trudności w przyciąganiu kandydatów i ich retencją – brzmi znajomo? W takich sytuacjach firmy zwracają się w stronę benefitów pracowniczych, ale nie każdy z nich jest doceniany przez pracowników. Jak wybrać dobrze?

Skuteczny czy nieskuteczny benefit?
Choć niektóre świadczenia przyciągają uwagę w ofertach pracy, w rzeczywistości bywają rzadko wykorzystywane i nie budują poczucia przywiązania do firmy, która dany benefit oferuje. Organizacje często inwestują w rozwiązania wyglądające świetnie na papierze, ale nie spełniające realnych potrzeb zespołów.
Nie każda ma czas i środki na przeprowadzenie wewnętrznych badań. Poza tym jedna osoba wybierze zupełnie inny zestaw udogodnień niż inna. Nietrudno zadawać sobie pytanie, czy świadczenie równie dobre dla wszystkich jest w ogóle możliwe do odnalezienia.
Mamy dobrą wiadomość: jest. Benefity wpływające na codzienny komfort życia, takie jak dofinansowanie posiłków czy elastyczne godziny pracy przyciągają kandydatów i mają ogromny wpływ na poczucie przywiązania do firmy.
Jakie benefity są dziś najbardziej pożądane przez pracowników?
Według „Raportu płacowego 2024” Hays Poland 22% kandydatów zwraca baczną uwagę na świadczenia pozapłacowe, wybierając ofertę zatrudnienia. Szczególnym zainteresowaniem cieszą się te bezpośrednio wpływające na codzienne wydatki i komfort pracy. Wśród najbardziej cenionych świadczeń znajdują się:
- elastyczne godziny pracy - istotne zwłaszcza dla młodszych pokoleń i osób balansujących życie zawodowe z obowiązkami domowymi;
- benefity żywnościowe - dofinansowanie posiłków zyskuje na znaczeniu, ponieważ wpływa na zdrowie, finanse i efektywność pracowników;
nielimitowana liczba dni urlopowych - najrzadziej spotykana z powyższych opcji.
Jest tu potencjał do wykorzystania, zwłaszcza w zakresie benefitów żywnościowych.
Benefity przyszłości - na co warto postawić, by przyciągnąć talenty?
Potrzeby pracowników zmieniają się wraz z zastępowalnością pokoleń i możliwościami. O ile jeszcze dla naszych dziadków, a nierzadko i rodziców sama możliwość stabilnego zatrudnienia była ogromną korzyścią, dziś pracownicy, mający dostęp do szerokiej oferty rynku pracy, nie postrzegają tego jako benefit.
Co jest dziś na topie? Do godnych uwagi trendów benefitowych należą:
- świadczenia związane z wellbeingiem - np. karta lunchowa Edenred, która pomaga zadbać o zdrowe odżywianie, a także dodatkowe dni wolne;
- elastyczne formy pracy - praca hybrydowa, możliwość dopasowania godzin pracy do indywidualnych potrzeb;
- wsparcie psychologiczne - rosnące oczekiwania dotyczące wellbeingu sprawiają, że pracownicy coraz częściej zwracają uwagę na benefity związane ze zdrowiem psychicznym;
- świadczenia dostosowane do indywidualnych potrzeb - personalizacja benefitów sprawia, że pracownicy czują się bardziej docenieni i związani z firmą.
Które świadczenia pozapłacowe naprawdę zwiększają satysfakcję z pracy?
Nie każde świadczenie pozapłacowe ma realny wpływ na zadowolenie pracowników. Niebagatelne znaczenie ma dostępność i użyteczność benefitów - problemem wielu organizacji nie jest brak świadczeń, ale dobieranie takich, z których mało kto może skorzystać (czy wiesz, ile osób naprawdę używa karty sportowej w Twojej firmie?).
Z drugiej strony karta lunchowa jest jednym z benefitów, które realnie wpływają na codzienne życie. Daje pracownikom większą swobodę finansową, pozwala im regularnie spożywać ciepłe posiłki (lub płacić za zakupy spożywcze) i odciąża domowy budżet. A do tego pracodawca może mieć pewność, że pracownik zawsze doceni kartę lunchową - w końcu zawsze będzie zdarzało mu się zgłodnieć i nie przestanie robić zakupów, prawda?
W Polsce benefity żywieniowe są postrzegane jako atrakcyjne, ale wciąż mało dostępne, co czyni je skutecznym narzędziem w walce o talenty.
Personalizacja benefitów - klucz do zaangażowania pracowników?
Jednym z największych błędów firm jest brak konsultacji z pracownikami przy wyborze benefitów. Wiele organizacji nie prowadzi regularnych badań satysfakcji w tym zakresie, co sprawia, że oferowane świadczenia mogą nie odpowiadać na rzeczywiste potrzeby zespołu.
A co w momencie, w którym firma nie ma zasobów na tego typu działania?
Wówczas warto zastanowić się, które benefity są naprawdę elastyczne i dostosowane do różnych grup pracowników. To niełatwe zadanie, bo potrzeby mogą się różnić w zależności od wieku, stanowiska czy stylu życia. I choć na myśl może przychodzić kafeteria benefitów, dla wielu pracowników może być trudna w obsłudze lub w ogóle nie będą pamiętać, aby z niej korzystać.
Karta lunchowa, opieka medyczna, work-life balance - co działa najlepiej?
Nie ma jednego idealnego benefitu. Połączenie świadczeń finansowych i pozafinansowych daje najlepsze efekty. Rozważmy to na przykładzie elementów programów wellbeingowych.
- Opieka medyczna jest ważna, ale jej popularność wśród wielu pracodawców, sprawia, że dla wielu pracowników nie jest wyróżnikiem oferty. Ponadto placówki dostępne są zwykle jedynie w dużych miastach, przez co pracownicy z mniejszych miejscowości i tak korzystają z opieki medycznej prywatnie lub w ramach NFZ.
- Work-life balance to istotny czynnik wpływający na satysfakcję, jednak trudny do zmierzenia - wiele firm traktuje elastyczność pracy jedynie deklaratywnie.
- Karta lunchowa to realna wartość finansowa dla pracowników, oszczędność na codziennych wydatkach i proste rozliczanie. Pracownicy mogą wydać środki na żywność (w restauracji lub w sklepie), co pozwala im zaoszczędzić gotówkę na inne potrzeby. Ponadto benefity żywnościowe podlegają zwolnieniom podatkowym (do 450 zł miesięcznie na pracownika), na czym korzystają obie strony.
Jakie benefity naprawdę mają sens?
Najlepsze benefity to te, które są proste, dostępne i realnie wpływają na jakość życia pracowników. Warto konsultować je z pracownikami tak, aby jak najlepiej spożytkować budżet. A w trakcie wykorzystania - regularnie ewaluować i zbierać feedback.
Podczas wyboru warto wziąć pod uwagę także kwestie zwolnień podatkowych, ponieważ niektóre ze świadczeń im podlegają. To sprawia, że zwiększają siłę nabywczą pracowników i są satysfakcjonującą odpowiedzią na kwestie presji płacowej. Taka inwestycja opłaca się firmie i zespołowi. A o to w końcu chodzi!
Artykuł sponsorowany