Reklama

Reklama

​Wspólne starania o lepsze środowisko

Globalne ocieplenie, smog czy powiększająca się dziura ozonowa to tylko niektóre z najpoważniejszych następstw działań, którymi ludzie od lat wpływają na środowisko. Podnoszącym na duchu faktem jest to, że polskie miasta podejmują aktywne inicjatywy, aby neutralizować negatywne skutki szkodliwej działalności człowieka. Bardzo dobrze widać to na przykładzie Krakowa, gdzie w ślad za samym miastem idą również marki komercyjne.

Stolica Małopolski już kilka lat temu zaczęła prowadzić działania, dzięki którym ze "smogowej stolicy Polski" przeistacza się w miasto przodujące w proekologicznych rankingach. Zakazy dotyczące "kopciuchów", 99 procent budynków ogrzewanych ze źródeł ekologicznych, blisko 90-procentowy dostęp mieszkańców do komunikacji miejskiej - to wszystko przynosi obecnie efekty w postaci kolejnych przyznawanych Miastu wyróżnień, jak choćby Zielony Orzeł "Rzeczpospolitej".

Jedną z najbardziej aktualnych inicjatyw była Krakowska Zbiórka Żywności, którą na przełomie czerwca i lipca tego roku Miasto zorganizowało wraz z krakowskim Bankiem Żywności. Lokalne firmy, instytucje i podmioty, które zgłosiły swój udział w akcji, zbierały żywność o długiej dacie ważności i przekazywały ją najuboższym mieszkańcom gminy. W 13 lokalizacjach w całym mieście udało się zebrać łącznie aż 266 kg żywności - mówi Grażyna Rokita z biura prasowego Wydziału Komunikacji Społecznej.

Reklama

Nie tylko Kraków

Sporo zmienia się zresztą nie tylko w Krakowie, ale również w całym kraju. W tym roku mocno przyspieszyła rozbudowa infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych. Według raportu "Polish EV Outlook" Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA) w samym tylko 2021 r. przybędzie ponad 2,2 tys. punktów ładowania, a w następnym roku ich liczba ma wzrosnąć o ponad 11 tys. W porównaniu do nieco ponad 2700 punktów dostępnych w całym kraju w ubiegłym roku, te liczby robią wrażenie. W tym samym raporcie jest również mowa o niezwykle dynamicznym wzroście sprzedaży samochodów elektrycznych, która do 2025 roku ma wzrosnąć niemal czterokrotnie w stosunku do roku 2019. Jako miasto kładące bardzo duży nacisk na ekologię, Kraków będzie jednym z głównych beneficjentów opisywanych zmian.

Marki nie pozostają w tyle

Od pewnego czasu w proekologiczne działania Krakowa coraz aktywniej włączają się też firmy i spółki działające na terenie miasta. Przykładami mogą być organizowane przez firmy komercyjne akcje, które zachęcały mieszkańców do oddawania w specjalnie przygotowanym punkcie niepotrzebnych przedmiotów, które następnie mogły być wykorzystywane przez inne osoby (w myśl filozofii zero-waste) czy też wieża antysmogowa, która w 2018 roku na pewien czas stanęła w Parku Jordana. Były to działania tymczasowe, o których było w Krakowie głośno.

Trwałe zmiany

Dużo jest również zmian proekologicznych, które krakowskie firmy i spółki, zarówno prywatne jak i publiczne, wprowadzają na stałe. Tabor Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji liczy już dziś około 80 autobusów elektrycznych kursujących w rejonach miasta, gdzie rejestrowane są największe przekroczenia dopuszczalnych norm zanieczyszczeń powietrza. Liczba ta sukcesywnie rośnie.

Dobrym przykładem firmy przykładającej ogromną rolę do ekologii jest też Volvo Car PGD Kraków. Salon, który najpierw - kilka miesięcy temu - zamontował na dachu pasiekę dla pszczół (tuż obok paneli fotowoltaicznych), w swoim sąsiedztwie buduje domki dla owadów, a już niebawem, od 1. września zorganizuje u siebie Volvo ECO Days. Oprócz warsztatów edukacyjnych, które będą odbywały się w te dni, marka - jako pierwsza w Małopolsce - zaprezentuje również  w pełni elektryczny model Volvo: XC40 P8 Recharge. Auto każdy będzie mógł przetestować osobiście.

Zachęcamy wszystkich zainteresowanych do umówienia się na jazdę próbną tym innowacyjnym, proekologicznym samochodem - mówi Tomasz Rytwiński, dyrektor Grupy PGD, właściciela salonu. Jest to pierwszy w stu procentach elektryczny samochód naszej marki, a jego osiągi są naprawdę imponujące. Posiada blisko 420-kilometrowy zasięg i przyspieszenie 4,9 sek. do 100 km/h. Przy świadomości pełnej neutralności dla środowiska jazda tym samochodem jest więc naprawdę emocjonującym i satysfakcjonującym przeżyciem.

Warsztaty pszczelarskie

Kilka miesięcy temu w mediach było głośno o pasiece dla pszczół, którą wspomniany salon zamontował na swoim dachu. Poprzez tę inicjatywę marka chce pomagać owadom, którym człowiek zawdzięcza produkcję aż 1/3 żywności. Pierwszy zbiór z pasieki będzie miał miejsce dopiero w przyszłym roku (na razie pszczele rodziny są jeszcze zbyt młode i właśnie przygotowują się do zimy). W trakcie wspomnianych Volvo ECO Days, w soboty 4 i 25 września odbędą się warsztaty zorganizowane przez krakowską Akademię Pszczelarza.

Będziemy chcieli komunikować odwiedzającym przesłanie, że wcale nie trzeba być pszczelarzem, żeby realnie pomagać pszczołom - mówi Monika Leleń, bartnik Akademii. Będą to już kolejne warsztaty, które tu zorganizujemy. Poprzednie edycje kierowane były wyłącznie do dzieci, tym razem przygotowujemy również coś dla dorosłych. Będziemy chcieli uświadamiać ich, że wszystkie działania począwszy od recyklingu, poprzez świadomą konsumpcję, ograniczanie ilości produkowanych śmieci, na jedzeniu miodu skończywszy - a więc tak naprawdę wszelkie zachowania proekologiczne i prośrodowiskowe, w ostatecznym rozrachunku przyczyniają się również do pszczelego dobrobytu.

Warsztaty potrwają od godziny 10 do 15. Oprócz wykładów odbędzie się również degustacja miodu, będzie można założyć strój i kapelusz pszczelarski, a także poznać inne narzędzia pszczelarskie. Jeśli pogoda będzie sprzyjająca, każdy będzie mógł również zobaczyć pszczoły z naprawdę bliska, poprzez oszklony prezenter.

Nieważne jednak, czy dbanie o środowisko przyjmuje formę wspierania pszczół, zbierania żywności, jazdy elektrycznymi samochodami czy komunikacją miejską. Najważniejsze jest to, aby mieć świadomość, że tylko poprzez tego typu wspólne, świadome działania miast, firm i samych ludzi, troska o środowisko może być naprawdę efektywna.


Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje