Polski bank musi wypłacić klientom wysokie rekompensaty. Jesteś na liście?
Prezes UOKiK wydał decyzję zobowiązującą wobec Pekao S.A. ws. rekompensat, które bank musi wypłacić swoim niektórym klientom. Jest to pokłosie postępowania wszczętego po licznych sygnałach konsumentów, którzy skarżyli się, że bank nie udziela odpowiedzi na reklamacje w terminach określonych w przepisach - wskazuje UOKiK.

Bank Pekao S.A. naruszył prawa konsumentów. Jest decyzja UOKiK-u
W najnowszym komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów czytamy, że Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał decyzję, w której zobowiązał Bank Pekao S.A. do usunięcia skutków naruszenia, w tym do wypłaty rekompensat konsumentom. Decyzja jest efektem postępowania wszczętego po licznych sygnałach konsumentów, którzy skarżyli się, że bank nie udziela odpowiedzi na reklamacje w terminach określonych w przepisach.
Jak tłumaczy UOKiK - Bank Pekao S.A. w latach 2021-2023 mógł przekraczać ustawowe terminy na rozpatrzenie reklamacji. W toku postępowania UOKiK ustalił, że nie chodziło przy tym o pojedyncze przypadki i kilkudniowe opóźnienia. Praktyka miała charakter systemowy, opóźnienia sięgały ponad 60 dni, najdłuższe zaś przekraczały rok.
Klientom, którzy składali reklamacje, bank wysyłał szablonowe informacje o przedłużeniu terminu na rozpatrzenie reklamacji - bez merytorycznego wskazania przyczyny opóźnienia ani okoliczności, ograniczając się jedynie do ogólnego sformułowania, że sprawa jest skomplikowana i wymaga wewnętrznych ustaleń - wskazuje UOKiK.
"Trzymanie klientów w długotrwałej niepewności w sprawach dotyczących ich pieniędzy jest niedopuszczalne. Praktyki stosowane przez Bank Pekao S.A. przy rozpatrywaniu reklamacji mogły poważnie naruszać prawa konsumentów i nadszarpnąć wiarygodność banków jako instytucji zaufania publicznego. Przedłużająca się procedura reklamacyjna realnie pogarszała sytuację materialną konsumentów" - wyjaśnia Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Kto otrzyma rekompensatę od Pekao S.A.?
Na wypłaty rekompensat dla konsumentów bank Pekao S.A. zarezerwował kwotę prawie 100 mln zł. Pieniądze trafią do klientów Pekao S.A., którym w latach 2019-2023 bank nie odpowiedział na reklamację w ustawowym terminie 30 dni, natomiast ich wysokość zależeć będzie od tego, czy reklamacja została rozpatrzona pozytywnie, czy negatywnie, oraz od tego, o ile bank przekroczył termin odpowiedzi - tłumaczy UOKiK.
W przypadku reklamacji rozparzonych pozytywnie mowa o kwotach 300 zł albo 600 zł, a przy reklamacjach rozpatrzonych negatywnie 1500 zł lub 2500 zł. Jeśli konsument składał więcej niż jedną reklamację, otrzyma jedną rekompensatę - tę w wyższej kwocie.
"Konsumenci powinni zacząć działać po uprawomocnieniu się decyzji Prezesa UOKiK. Jest na to miesiąc od dnia doręczenia decyzji bankowi. Po tym czasie bank Pekao S.A. ma trzy miesiące na poinformowanie wszystkich uprawnionych klientów o przysługującej im rekompensacie. Obecni klienci otrzymają wiadomość przez bankowość elektroniczną, aplikację, e-mail albo list, czyli zgodnie z dotychczasowym sposobem komunikacji bank - klient. Byli klienci dostaną list na ostatni znany bankowi adres korespondencyjny. Pekao S.A. powtórzy informację jeszcze dwukrotnie, w określonych odstępach czasu" - informuje UOKiK.
Osoby chcące otrzymać rekompensatę, będą zobowiązane do potwierdzenia chęć jej przyjęcia oraz podania danych do rozliczeń podatkowych. Każdy konsument będzie miał na to sześć miesięcy od otrzymania informacji z banku.
"Jednocześnie, niezależnie od otrzymanej rekompensaty, osoby, których reklamacje zostały wcześniej rozpatrzone negatywnie, będą mogły - po otrzymaniu wiadomości z banku - zwrócić się o ponowne rozpatrzenie swojej sprawy" - czytamy w komunikacie.
Warto wiedzieć: Szkło w popularnym produkcie! GIS wydał pilny alert
Pekao S.A. komentuje decyzję UOKiK-u
"Wydana przez Prezesa UOKiK wobec banku decyzja jest wynikiem dobrowolnego zobowiązania banku do podjęcia określonych w niej działań, w tym wypłaty rekompensaty na rzecz konsumentów" - poinformowało Interię biuro prasowe Banku Pekao S.A.
"Priorytetem banku jest zapewnienie jak najwyższego poziomu jakości obsługi klientów. Wszyscy klienci, których dotyczy decyzja, zostaną bezpośrednio poinformowani o przysługujących im prawach oraz o sposobie i terminach realizacji ustaleń banku z UOKiK. Szczegóły, po uprawomocnieniu się decyzji, będą dostępne na stronie internetowej banku oraz w bankowości elektronicznej" - czytamy w komunikacie Pekao S.A.
Nie wszystko trzeba wiedzieć od razu, ale warto wiedzieć, gdzie szukać pomocy. Zajrzyj po proste i rzetelne porady, które pomogą ci w codziennych sprawach od sąsiedzkich nieporozumień po ważne dokumenty i świadczenia. Więcej na kobieta.interia.pl/porady









