Twoje prawa na promocjach i wyprzedażach
Sprzedawcy dwoją się i troją, by sprzedać jak najwięcej. Jednym z pomysłów są posezonowe obniżki cen. Uwaga, właśnie nadeszły!
Wyprzedaże i promocje to sposób na... wietrzenie magazynów. Sklepy pozbywają się niesprzedanych towarów. Stosują różne chwyty marketingowe, by namówić nas na mało przemyślane, pospieszne zakupy, np.: "Wyprzedaże w tym roku będą wyjątkowo krótkie". Jak tu się nie skusić, skoro okazja szybko minie?! Niektórzy sprzedawcy idą jeszcze dalej i stosują metody niezgodne z przepisami, np.: "Towar wyprzedażowy nie podlega reklamacji".
Takie hasła nie mają mocy prawnej, bo obniżenie ceny z powodów handlowych nie pozbawia klienta żadnych praw. Tego typu przecena nie dotyczy przecież jakości towaru. Mamy prawo więc reklamować rzeczy z wyprzedaży (chyba że cenę obniżono z powodu wady, o której zostałaś poinformowana przez sprzedawcę). Nieujawnione wady reklamuj!
O czym pamiętać w wirze zakupów
Przed wyruszeniem na wyprzedaże, warto przejrzeć ubrania i sporządzić listę tych potrzebnych. A już w sklepie... miejmy oczy szeroko otwarte!
Sprawdzaj ceny, czytaj napisy
Na dużych wieszakach i przy regałach widnieją często napisy typu "obniżka 50%" albo "trzecia sztuka gratis" z dopiskiem "dotyczy wybranego asortymentu". Wówczas towar objęty promocją musi być odrębnie oznaczony. Zwracaj na to uwagę.
Zdarza się, że przy kasie towar okazuje się... droższy, niż informowała o tym metka. Masz prawo do zakupu po niższej cenie. Nie daj się zbyć.
Dokładnie oglądaj rzeczy
Jeżeli okaże się, że np. bluzka ma defekt (plamę, niewielkie rozdarcie itp.), możesz negocjować dodatkowy rabat. Korzystaj z tego prawa.
Reklamuj ukryte wady
Jeśli dopiero w domu odkryjesz, że rzecz ma wadę, złóż reklamację (wzór i opis na s. obok). Dołącz paragon.
Uwaga! Sklep musi przyjąć reklamację, nawet jeśli nie masz paragonu. Dowodem może być też wydruk z terminala lub pisemne oświadczenie osoby, z którą robiłaś zakupy.
Czy możesz zwrócić towar, który nie ma wad?
W sklepie zwrot jest możliwy tylko za zgodą sprzedawcy. Sklep może ustalić własne zasady zwrotów, np. terminy, dodatkowe warunki. Jedynie zakupy przez internet można oddać w ciągu 10 dni bez podania przyczyny.
Zasady reklamacji
Każdą zakupioną rzecz możesz reklamować w terminie 2 lat od daty nabycia, także na wyprzedaży.
1. Złóż reklamację na piśmie (przykładowy wzór poniżej).
2. W reklamacji możesz zażądać naprawy albo wymiany towaru na inny, niewadliwy.
3. Równocześnie oddaj reklamowany wadliwy towar, ale nie masz obowiązku posiadać fabrycznego opakowania (np. butów) - czego często niesłusznie żądają sprzedawcy!
4. Zachowaj potwierdzenie złożenia reklamacji podpisane przez sprzedawcę.
5. Czekaj na rozpatrzenie reklamacji - sklep ma na to 14 dni. Ważny termin! Jeśli w tym czasie nie otrzymasz odpowiedzi, to, zgodnie z prawem, uznaje się, że reklamacja została uwzględniona.
Wzór pisma
Na górze strony napisz dokładną datę złożenia reklamacji w sklepie.
W lewym górnym rogu podaj swoje dane z adresem.
W prawym górnym rogu - nazwę i adres sklepu.
W nagłówku zaznacz, że składasz reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową (a nie np. gwarancji, która często jest mniej korzystna dla klienta!).
Na końcu podpisz się odręcznie. Napisz też, jakie dokumenty załączasz.
Zostaw też miejsce na podpis sprzedawcy i pieczątkę sklepu.
Andrzej Bućko, Federacja Konsumentów