Nie trać czasu na PMS

PMS – tego nie planuj w te dni

Na dolegliwości związane z zespołem napięcia przedmiesiączkowego uskarża się nawet co trzecia miesiączkująca kobieta. Rozdrażnienie, bóle, uczucie ciężkości i puchnięcie nóg, obniżona zdolność koncentracji, uczucie zmęczenia, a nawet pogorszenie koordynacji ruchów - to tylko niektóre ze 150 objawów związanych z PMS i towarzyszących kobietom od kilku do nawet kilkunastu dni przed miesiączką.

Jak sobie z tym radzić?

Reklama

Nie trudno sobie wyobrazić, że tak nieprzyjemne objawy mogą poważnie utrudnić funkcjonowanie w ciągu kilku dni w miesiącu. Dobra wiadomość jest taka, że wobec PMS nie jesteśmy całkowicie bezradne. Skutki można łagodzić stosując odpowiednią dietę i wprowadzając pewne zmiany do swojego stylu życia. Ponieważ PMS może być wynikiem np. zaburzeń hormonalnych, warto skonsultować się z lekarzem, który zaleci odpowiednie leczenie farmakologiczne. Zanim jednak dieta i leczenie przyniosą pożądane efekty, warto tak planować swoje zajęcia, by zminimalizować przykry wpływ zespołu napięcia przedmiesiączkowego na nasze życie.

Nie rezygnuj z posiłków

To nie jest dobry moment na rozpoczęcie diety odchudzającej, oczyszczającej głodówki lub wypełnienie swojej listy "rzeczy do zrobienia" tak, by zabrakło czasu na któryś z posiłków. W tym okresie zadbaj o regularne dostarczenie organizmowi składników odżywczych w szczególności witamin i wartościowego wapnia. Nie rezygnuj z soli i nie przesadzaj z cukrem.

Nie ograniczaj snu

Aby złagodzić objawy napięcia przedmiesiączkowego, zadbaj o odpowiednią ilość snu. Zarywanie nocek w żadnej sytuacji nie sprzyja urodzie i zdrowiu, ale w dniach poprzedzających miesiączkę, może dać się nam szczególnie we znaki zaostrzając i tak nieprzyjemne objawy, potęgując napięcie i problemy z koncentracją

Nie rezygnuj z ćwiczeń

Chociaż podczas tych trudnych dni możesz mieć ochotę jedynie na ułożenie się na kanapie i obejrzenie kolejnego odcinka ulubionego serialu, to solidna porcja ćwiczeń może być właśnie  tym, co przyniesie ci ulgę, redukując stres i napięcie nerwowe. Wybierz ćwiczenia, które sprawiają ci przyjemność. Możesz zdecydować się na 2,5 godziny średnio intensywnych ćwiczeń tygodniowo lub na 1,5 godziny intensywnego aerobiku. Do tego dodaj ćwiczenia rozciągające i relaksacyjne.

Jeżeli cierpisz z powodu bólu i nadwrażliwości piersi, wybierz łagodne relaksacyjne formy ćwiczeń  takie jak joga lub pilates.

Jak zaplanować dzień?

PMS wiąże się z 150 różnymi objawami, co nie oznacza, że każda kobieta, której dokucza ten syndrom cierpi z powodu każdego z nich. Innymi słowy każda z nas przeżywa PMS nieco inaczej i cierpi z powodu innego zestawu dolegliwości. Aby zminimalizować wpływ PMS na nasze życie, najlepiej jest przyjrzeć się własnemu samopoczuciu i zrobić listę dolegliwości, które dają się we znaki właśnie nam To pomoże w takim planowaniu tych trudnych dni, które pozwoli jak najbardziej bezproblemowo funkcjonować w tym czasie.

Aby ograniczyć stres potęgujący napięcie, warto skrócić swoja listę spraw do załatwienia o 20-30 procent. W planie dnia powinien znaleźć się czas na wypoczynek, ćwiczenia i relaksację.

Stres, problemy z koncentracją

Jeśli zauważyłaś, że PMS negatywnie wpływa na twoje możliwości kognitywne, trudniej jest ci się wtedy skoncentrować i pojawiają się kłopoty z pamięcią, unikaj (jeśli to możliwe) planowania na ten czas szczególnie wymagających wydarzeń takich, jak egzamin, rozmowa o pracę, ważna prezentacja. Jeśli ustalenie innego terminu nie jest możliwe, zadbaj by reszta dnia była jak najmniej stresująca, zapewnij sobie co najmniej 8 godzin snu i nie zapominaj o regularnych posiłkach. Pamiętaj, że mimo trudności związanych z PMS możesz wypaść świetnie.

Rozdrażnienie, płaczliwość, wahania nastrojów

Jeśli zaobserwowałaś, że PMS wyraźnie i negatywnie wpływa na twoje stany emocjonalne, unikaj podejmowania w tych dniach ważnych życiowych decyzji lub przeprowadzania trudnych rozmów. Przełóż je na inny dzień. Aby uniknąć niepotrzebnych napięć i konfliktów, z wyprzedzeniem poinformuj otoczenie o swoich dolegliwościach. Twoi najbliżsi będą mogli wykazać się wyrozumiałością i wesprzeć cię.

Bóle pleców, bóle głowy, ogólne zmęczenie

Jeśli nękają cię dolegliwości bólowe, puchnięcie i osłabienie, unikaj wyczerpujących aktywności, takich jak np. długie piesze wędrówki, ponieważ zamiast przyjemnością mogą się one stać udręką. Nie oznacza to konieczności rezygnowania z ruchu i sportu - lepiej jednak wybrać formy o średniej i niskiej intensywności. Zamiast całodziennej wspinaczki - spacer, sesja aerobiku lub jogi.

Imprezy kontra PMS

A jak z planowaniem imprez? Czy lepiej pozostać w domu z kompresem na głowie, czy mimo obniżonego samopoczucia zdecydować się na rozrywkę?

W czasie PMS z pewnością warto zrezygnować z alkoholu, który nie wpływa korzystnie na system nerwowy i może zwiększyć podatność na stres i depresję. Dobrze jest natomiast skorzystać z dobroczynnego wpływu... tańca, który pomaga zmniejszyć napięcie, rozluźnić mięśnie miednicy, poprawia samopoczucie i przyczynia się do uwolnienia endorfin.

Jak pomóc przetrwać swojej partnerce PMS? Oto sprawdzone sposoby.