3 sztuczki, które pomogą ci w pracy i życiu

Z zazdrością patrzymy na te osoby, które zwykle dostają to, czego chcą. Czy to zawodowo, czy prywatnie też chciałybyśmy częściej odnosić sukcesy. Podpatrzmy więc, co innym pomaga iść przez życie przebojem.

Czy wiesz, co tak naprawdę pomaga osiągnąć sukces w pracy? Okazuje się, że najważniejsze wcale nie są: wykształcenie, ukończone szkolenia czy specjalne kursy. Coraz bardziej liczą się za to tzw. umiejętności "miękkie": dbanie o własne interesy - promowanie swojej osoby, umiejętne korzystanie z pomocy innych oraz łatwość odmawiania. To cechy osobowości, które doceniają pracodawcy i podziwiają koledzy. Pomagają nie tylko w życiu zawodowym, ale również osobistym. Warto się podszkolić!

Bądź asertywna- naucz się mówić "nie"

Reklama

Przyznaj się sama przed sobą - jak często zgadzasz się na robienie rzeczy, na które w ogóle nie masz ochoty? A przecież nie ma nic złego w odmawianiu. To właśnie jest asertywność, a ty masz do niej prawo. Dbanie o własne interesy nie oznacza ranienia czyichś uczuć. Co ważne, okazuje się, że ludzie bardzo szanują tych, którzy potrafią odmawiać i głośno wyrażać własne zdanie.

Jeśli więc czujesz, że zbyt szybko i automatycznie zgadzasz się na wiele rzeczy, zacznij zadawać sobie pytania: "Czy ja tego chcę? Czy nie będę potem żałować?" A najlepiej nie odpowiadaj od razu, tylko zostawiaj sobie na decyzję trochę czasu.

W pracy- Koleżanka kolejny raz prosi cię o pomoc, choć masz wrażenie, że po prostu nie chce jej się wziąć do pracy? Nie szukaj na siłę wykrętów. Nie próbuj się też tłumaczyć, bo ona może wyczuć w twoim wahaniu wyrzuty sumienia i zacząć cię przekonywać. Powiedz jej wprost, że masz wystarczająco dużo własnej pracy, a ona na pewno świetnie poradzi sobie sama. Zadeklaruj natomiast, że możesz po niej sprawdzić, czy się nie pomyliła.

W sytuacjach prywatnych - "Zjadłbym kolację" - mimochodem wtrąca mąż. A ty bez dłuższego zastanowienia ruszasz do kuchni szykować mu ulubione kanapki. To fortel wielu mężczyzn, na który łapią się kochające partnerki - nie prosić wprost, tylko zarzucać wędkę.

Gdyby zapytał, czy nie zrobisz mu czegoś do jedzenia, pewnie byś się zawahała i zastanowiła. Zamiast więc przyrządzać kolacje, pobij go jego bronią. Zapytaj: "Zjadłbyś? Ja także! To może zrobisz dla nas obojga coś dobrego?".

Dbaj o znajomości - rozwijaj sieć kontaktów

Mieć dużo znajomych to kapitał. Przekonujemy się o tym zazwyczaj wtedy, gdy potrzebna nam jest czyjaś pomoc. Nie zawsze jednak zdajemy sobie sprawę, że możemy świadomie dbać i budować sieć kontaktów.

Jeśli wydaje ci się to wyrachowane, pomyśl, że ty także masz coś do zaoferowania innym ludziom. Zastanów się, czy dysponujesz czymś, co może stanowić dla innych wartość? Wykonujesz ciekawy zawód, jesteś doświadczoną matką, świetnie gotujesz? Swoimi umiejętnościami możesz dzielić się ze znajomymi.

W pracy - W języku biznesowym nazywa się to networking. Menedżerowie wiedzą, że posiadanie licznych kontaktów pomaga w interesach. Dzięki nim łatwiej pozyskać klientów i zawierać ciekawe umowy. Jeśli więc jesteś na szkoleniu czy konferencji, bądź otwarta na poznawanie nowych ludzi.

Nie obawiaj się szybkiego przechodzenia na "ty", nie stroń od rozmów podczas przerw. Nie wstydź się prosić o wizytówkę czy numer telefonu osoby, którą poznałaś i rewanżuj się tym samym. Nigdy nie wiesz, czy ten kontakt nie przyda ci się, gdy będziesz chciała pozyskać coś dla swojej firmy lub znaleźć dla siebie nową ofertę pracy.

Zasada działa też na terenie firmy, w której pracujesz. Im więcej osób, z którymi jesteś w koleżeńskich stosunkach, tym lepiej dla ciebie.

Dowiedz się więcej na temat: firmy

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje