Reklama

Reklama

Witamina D bez tajemnic

Jedni uważają ją za eliksir zdrowia, inni nie doceniają. Oto co naprawdę warto wiedzieć o jej źródłach, działaniu i suplementacji.

MIT 1. Niedobory witaminy D można uzupełnić dietą

Chociaż wiele razy słyszałyśmy, że najlepszym źródłem witamin jest urozmaicony jadłospis, to zasada ta nie działa w przypadku witaminy D. W sytuacji idealnej, gdyby słońce świeciło cały rok pod odpowiednim kątem, nasz organizm w 90 procentach wytworzyłby ją sam pod wpływem działania promieni UV na skórę. Pozostałe 10 proc. moglibyśmy dostarczyć w diecie.

Niestety, w naszym klimacie ekspozycja na słońce jest niedostateczna, a z kolei zawartość witaminy D w pożywieniu jest bardzo mała. Bogatym źródłem witaminy D są tłuste, dziko żyjące ryby morskie: makrele, dorsze, węgorze, jednak by uzupełnić niedobory, trzeba byłoby jeść je codziennie i to w ogromnych ilościach!

Reklama

Dlatego specjaliści podkreślają, że w naszej szerokości geograficznej, praktycznie wszyscy powinniśmy przyjmować preparaty witaminy D. Jeśli tego nie robimy, mamy jej niedobór. Odpowiednią dawkę witaminy D ustala lekarz, zwykle profilaktycznie przyjmuje się 1000 jednostek witaminy D dziennie.

MIT 2. Niedobór witaminy D ma znaczenie jedynie u dzieci

Nieprawda! Może się to wydawać zaskakujące, ale krzywica to choroba, która dotyczy ludzi w każdym wieku. U dorosłych nazywana jest osteomalacją. Niedobór witaminy D prowadzi u nich do zaburzonej mineralizacji kości. Przyjmowanie jej w kapsułkach czy tabletkach znacznie zmniejsza ryzyko osteoporozy.

Ale są też inne powody, by ją suplementować. Witamina D odpowiada za aktywność 200 różnych genów i ma działanie ochronne przed wieloma chorobami. Zmniejsza m.in. ryzyko raka piersi oraz chorób układu krążenia, ponieważ moduluje stany zapalne i procesy wapnienia naczyń krwionośnych.

Jej niedobór może być ponadto przyczyną obniżenia odporności, depresji, a nawet zwiększenia ilości tkanki tłuszczowej w organizmie. Badania wykazały, że niski poziom witaminy D wpływa na działanie leptyny - hormonu apetytu. 

***Zobacz także***

MIT 3. Kremy z filtrami przeciwsłonecznymi blokują wytwarzanie witaminy D w skórze

Ostatnie badania naukowe nie potwierdzają tej tezy. Brytyjscy naukowcy sprawdzili produkcję witaminy D u osób spędzających tygodniowe wakacje na Teneryfie. Okazało się, że mimo warstwy kremu na ciele, skóra badanych ochotników nadal produkowała odpowiednie ilości witaminy.

Naukowcy radzą, żeby każdy, kto ma co do tego wątpliwości, zbadał sobie poziom witaminy D (to badanie z krwi) i sprawdził, czy rzeczywiście występuje jej niedobór. Jeśli tak, zalecają przyjmowanie witaminy doustnie, zamiast intensywnego opalania się bez ochrony przeciwsłonecznej.

MIT 4. Wszystkie preparaty witaminy D są jednakowo skuteczne i bezpieczne

Nigdy nie ma tej pewności w przypadku preparatów, które są suplementami diety, a nie lekami. Suplementy diety to produkty spożywcze, które nie podlegają tak restrykcyjnym wymogom i kontrolom jak leki. Nie wiemy tak naprawdę, co się w suplementach znajduje, np. jaka jest dawka witaminy. Dlatego w aptece zawsze pytajmy o preparat, który ma status leku.

Zobacz również:

***

#POMAGAMINTERIA

Pięć rodzin, pięć dni i piętnaście wymagających

treningów. Obóz Muay Thai, którego pierwsza edycja odbyła się w zeszłym roku,

jest szansą dla młodzieży w spektrum autyzmu na poznanie smaku zdrowej

rywalizacji, wygranej, a czasem także porażki. Jak mówią organizatorzy:

"To, że nasi podopieczni nie utrzymują kontaktu wzrokowego z rozmówcą, nie

znaczy, że nie mają nic do powiedzenia. Sport uczy nas szacunku do siebie i

każdego rywala. Jeśli tego nie zrozumiesz, oddalasz się od mety".

Organizacja tegorocznej edycji wciąż stoi pod znakiem zapytania, jednak dzięki

ludziom dobrej woli szanse na wyjazd z każdym dniem rosną. I ty możesz

pomóc! Sprawdź

szczegóły! 

 

Naj

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: witamina d

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje