Brytyjczycy wielbicielami sera
Ponad 80 proc. Brytyjczyków spożywa ser przynajmniej raz na dwa tygodnie - wynika z TNS' Family Food Panel - badania realizowanego przez międzynarodową firmę badawczą Taylor Nelson Sofres. Wyniki wskazują, że największymi wielbicielami sera w Wielkiej Brytanii są dzieci oraz dorośli w wieku 25-44 lat, którzy jedzą go średnio dwa razy w tygodniu.
Ponad połowa wszystkich serów spożywana jest w porze lunchu, najczęściej jako dodatek do kanapek, sałatek, tostów oraz krakersów. 11 proc. konsumowanych serów Brytyjczycy zjadają w postaci przekąsek, z czego połowa spożywana jest najczęściej wieczorem, po godzinie 21.
Jednocześnie wzrasta wśród brytyjskich konsumentów popularność serów w plasterkach oraz serów topionych. Od maja 2000 roku ich spożycie wzrosło odpowiednio o 5 proc. i 8 proc. Sery w tej postaci preferują dzieci (34 proc.) oraz osoby w wieku 17-34 lat (27 proc.). Najbardziej popularnym gatunkiem sera wśród Brytyjczyków jest cheddar z 50 proc. udziałem w rynku.
Jednocześnie z badania wynika, że wybór smaku sera zmienia się wraz z wiekiem. I tak łagodny cheddar spożywany jest głównie przez dzieci, natomiast osoby w wieku 17-44 lat preferują ten rodzaj sera o bardziej wyrazistym smaku, tzw. medium cheedar. Respondenci powyżej 45 roku życia gustują w smaku dojrzałego cheddara zwanego mature cheddar.
Brytyjczycy wydali na zakup sera łącznie 1,6 miliarda funtów. Kwota ta wzrasta sukcesywnie z roku na rok o 6 proc. Średnio, w ciągu miesiąca 86 proc. gospodarstw domowych w Wielkiej Brytanii kupuje produkty serowe, a w 99 proc. ser został kupiony przynajmniej raz w ciągu 12 miesięcy (do czerwca 2002 r.).