Reklama

Praca na odległość

Telepraca daje szansę na aktywność zawodową osobom, które nie mogą lub nie chcą podjąć zatrudnienia poza domem. Teraz, dzięki zmianom w przepisach, telepracownik będzie bardziej uprzywilejowany niż dotychczas.

Wbrew pierwszym skojarzeniom, telepraca nie oznacza jedynie telefonicznej akwizycji, która wielu osobom, bezustannie namawianym przez "konsultantów" np. do podpisania umowy ubezpieczeniowej, nie najlepiej się kojarzy.Telepraca to każdy rodzaj pracy umysłowej wykonywany poza tradycyjnym miejscem zatrudnienia - np.poza biurem, kancelarią czy redakcją. Efekty pracy dostarczane są szefowi drogą elektroniczną. Telepracownikami mogą zostać więc np. reprezentanci zawodów artystycznych, dziennikarze, informatycy, graficy czy księgowi, ale nie tylko... Oprócz konkretnych kwalifikacji zawodowych (jeśli są wymagane przez pracodawcę), pracownik musi posiadać domowy komputer z dostępem do internetu i umiejętność swobodnego surfowania w sieci.

Reklama

Co daje telepraca? Nie pozwala na to, aby osoba, która nie może opuścić mieszkania na całe 8 godzin, pozostała na marginesie rynku pracy. Firmy, które zatrudniają telepracowników, to doskonałe rozwiązanie dla kobiet wychowujących dziecko czy pracowników z małych miejscowości w których zwykle jest większe bezrobocie, ponieważ eliminuje problem dalekiego dojazdu. To również sposób na aktywizację zawodową osób niepełnosprawnych. Korzyści jest jeszcze więcej: elastyczne godziny wykonywania swoich obowiązków, dostosowane do możliwości pracownika i...mniejsze koszty pracy.

Ustawa, przyjęta przez Sejm, a przygotowana przez rząd, określa sposoby zatrudniania telepracowników, a także ich prawa i obowiązki pracodawcy. Reasumując - zapewnia telepracownikom takie same uprawnienia jak osobom, które spędzają 8 godzin za biurkiem na terenie firmy. Pracownikom daje możliwość wyboru telepracy jako formy zatrudnienia już przy podpisywaniu umowy, albo - w razie potrzeby - zmiany dotychczasowej formy zatrudnienia na telepracę. Na pracodawcę nakłada obowiązek dostarczenia pracownikowi, który zmienił formę zatrudnienia na telepracę potrzebnego sprzętu, pokrycia kosztów serwisu i konserwacji komputera, a oprócz tego - zapewnienia szkoleń podnoszących kwalifikacje i ubezpieczenia. Szef nie może też wypowiedzieć umowy osobie, która nie wyraża zgody na wykonywanie telepracy. Nowe przepisy obowiązują od 16 października.

Joanna Dolna

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama