Czy twoje dziecko słyszy?
Najważniejsze dla rozwoju słuchu dziecka jest pierwsze dziewięć miesięcy życia. Zbyt późne wykrywanie niedosłuchu i w konsekwencji opóźniona rehabilitacja ogranicza lub uniemożliwia rozwój mowy dziecka.
Odbija się także niekorzystnie na rozwoju intelektualnym i emocjonalnym dziecka. Wczesne rozpoznanie umożliwia zastosowanie protezy (aparatu słuchowego).
Narząd słuchu funkcjonuje już w ciągu ostatnich 3 miesięcy życia płodowego. Noworodek bezpośrednio po urodzeniu słyszy bardzo słabo. Wraz z pierwszym wdechem rozpoczyna proces "poprawy" słuchu.
Najważniejsze czynniki ryzyka wystąpienia u dziecka wady słuchu:
czynniki związane z rodziną dziecka - przypadki występowania wad słuchu w rodzinie matki lub ojca
czynniki związane z życiem płodowym dziecka, zaburzenia w przebiegu ciąży lub porodu - schorzenia wirusowe matki w pierwszym trymestrze ciąży (toksoplazmoza, listerioza, kiła, różyczka), przyjmowanie leków ototoksycznych, krwawienia i niedobory tlenowe, zaburzenia przemiany materii, używki
czynniki związane z dzieckiem, obserwowane po urodzeniu (waga urodzeniowa poniżej 1500 g, żółtaczka, wady rozwojowe głowy i szyi, zapalenie opon mózgowo-rdzeniowych i mózgu, choroby wirusowe, ropne zapalenie ucha środkowego, urazy głowy)
Dzięki obserwacji rodziców można obecnie wykryć dysfunkcję słuchową u około 70 proc. niemowląt i małych dzieci.
Częstotliwość występowania niedosłuchu u dzieci i młodzieży
W różnych grupach wiekowych jest różna. Można stwierdzić, że wzrasta w grupach wieku od 0 do 7 lat i starszych.
U 14- latków odbiorcze uszkodzenie słuchu jest 26 razy częstsze niż u niemowląt. Badania uszkodzeń słuchu u dzieci w Polsce wykazały, że częstość ich występowania narasta z wiekiem (i to trzykrotnie szybciej u chłopców niż u dziewcząt) i w populacji ośmiolatków jest 5 razy większa niż u niemowląt.
Od 9 roku życia zmniejsza się liczba przewodzeniowych uszkodzeń, a wzrasta częstość odbiorczych uszkodzeń słuchu.
Częstotliwość wykrywania niedosłuchów wzrasta stale z wiekiem populacji dziecięcej.
Jak rozpoznać, czy twoje dziecko słyszy?
Najskuteczniejsze są metody behawioralne wykorzystujące reakcję dziecka na dźwięk z otoczenia. Metody te dają możliwość jakościowego zbadania słuchu na podstawie obecności lub braku tzw. odruchów usznych.
Ocenia się reakcje noworodka na bodźce dźwiękowe: odruch uszno-powiekowy, ruch powiek i brwi, ruch gałek ocznych, odruch źreniczny (zwężenie, a potem rozszerzenie), ruch głowy, zmiany częstości rytmu serca lub oddychania oraz pobudzenie lub zahamowanie aktywności ruchowej, budzenie się dziecka z płytkiego snu.
Rodzaj i natężenie bodźca akustycznego jest zależne od wieku badanego dziecka.
Testy przeprowadza się przeważnie w czasie czuwania dziecka i przed karmieniem.
Badanie behawioralne jest najbardziej wartościowe w wieku 8-12 miesięcy, gdy dziecko prawidłowo słyszące jest w stanie zlokalizować dobrze ciche dźwięki w płaszczyźnie poziomej zwracając głowę w kierunku źródła dźwięku.
Dziecko słyszące powinno posiadać następujące umiejętności:
noworodek
reaguje na bardzo głośny dźwięk wyprostowaniem rąk i zbliżeniem tułowia
wzdryga się, gdy usłyszy hałas i mruga lub szeroko otwiera oczy
reaguje na wysokie tony mowy ludzkiej (słucha, przygląda się, uśmiecha się)
W wieku 4 miesięcy
podrywa się lub płacze przy nagłym hałasie
porusza się lub budzi ze snu, gdy ktoś przy nim hałasuje
przestaje ssać, porusza się lub płacze słysząc nagły dźwięk
uspokaja się słysząc głos opiekuna, próbuje się zwrócić w jego kierunku
W wieku 8 miesięcy
obraca się, gdy ktoś je woła
szuka wzrokiem źródła nowego dźwięku
szuka zabawki dźwiękowej, dzwonka lub grzechotki
"odpowiada" wydając dźwięki, gdy do niego mówisz
gaworzy
W wieku 12 miesięcy
zaprzestaje zabawy lub spogląda ze smutkiem, gdy słyszy "nie wolno"
reaguje, gdy wołasz je po imieniu
zwraca głowę w stronę, z której dochodzi dźwięk
próbuje naśladować twój głos
wskazuje palcem na przedmiot, gdy pytasz się, gdzie on jest
"tańczy" poruszając się w takt muzyki
mówi 2-3 wyrazy rozumiejąc je
naśladuje głos zwierząt: "hau-hau", "miau- miau", "ko-ko"
W trakcie badania ważne jest, by dziecko nie widziało ruchu. Słyszące dziecko obraca się w kierunku źródła dźwięku.
W wykrywaniu uszkodzeń słuchu u małych dzieci najbardziej skuteczna jest metoda rejestracji reakcji ruchowej dziecka (przyspieszone i głębsze oddychanie, ruchy głowy i kończyn lub odwrotnie, uspokojenie się ruchowe).
Dziecko na czas badania umieszcza się w specjalnie przygotowanym stanowisku pomiarowym, a bodziec akustyczny podaje się z wolnego pola.
Ruchy dziecka powodują poruszanie się zawieszonego na sprężynach łóżeczka i wywołują rejestrację z czujnika ruchu.
Odpowiednie bodźce akustyczne generowane w systemie również pozostawiają zapis na taśmie rejestratora.
Badania noworodków w Polsce
Badania przesiewowe noworodków w Polsce są masowe i obejmują wszystkie noworodki.
Badania te mają na celu wczesne wykrycie niektórych wrodzonych wad rozwojowych noworodka i wczesne wdrożenie odpowiedniego postępowania leczniczego.
Wykonuje się je, ponieważ wykrywane w nich wady rozwojowe są praktycznie nierozpoznawalne podczas badania lekarskiego, a pozostawione bez leczenia prowadzą do upośledzenia rozwoju umysłowego i fizycznego.
Wczesne wykrycie wady słuchu i podjęcie rehabilitacji daje ogromne szanse na prawidłowy rozwój dziecka.
G.Woźniak