Reklama

Lepsze wyniki w nauce. To możliwe

Poziom wykształcenia rodzica, który spędza więcej czasu z dzieckiem, odgrywa istotniejszą rolę w jego sukcesach akademickich – wynika z badania przeprowadzonego przez amerykańskich i izraelskich naukowców.

Poziom wykształcenia rodzica, który spędza więcej czasu z dzieckiem, odgrywa istotniejszą rolę w jego sukcesach akademickich – wynika z badania przeprowadzonego przez amerykańskich i izraelskich naukowców.

Badacze z Uniwersytetu Stanu Ohio (USA) oraz Uniwersytetu Hebrajskiego w Jerozolimie (Izrael) sprawdzali, jak nieobecność jednego z rodziców, spowodowana śmiercią lub rozwodem, przekłada się na wyniki egzaminu maturalnego u izraelskich nastolatków.

W tym celu przyjrzeli się bliżej losom ponad 22 tys. dzieci, które straciły rodzica przed 18. rokiem życia, ponad 77 tys. dzieci, których rodzice rozwiedli się i ponad 600 tys. młodych ludzi bez tego typu doświadczeń.

Ustalili, że wyniki egzaminu maturalnego badanej młodzieży były znacznie bardziej związane z poziomem wykształcenia opiekuna, który towarzyszył jej w codziennym życiu, niż z poziomem wykształcenia rodzica, którego zabrakło.

Reklama

Szczególnie ważną rolę odgrywały w tym wypadku matki, które jako osoby spędzające zazwyczaj najwięcej czasu z dzieckiem, miały najsilniejszy wpływ na jego wyniki w nauce. Dla nastolatka strata matki była pod względem edukacyjnym gorsza niż strata ojca. Tylko obecność macochy - jeśli ojciec zdecydował się ponownie ożenić - stanowiła w tej sytuacji pewną rekompensatę.

- Trwa debata nad tym, co pomaga dzieciom osiągnąć sukces akademicki. My wykazaliśmy, że genetyka nie jest jedynym głównym czynnikiem. Liczy się też to, ile czasu rodzic spędza ze swoim dzieckiem - komentuje prof. Bruce Weinberg, jeden z autorów badania.


INTERIA.PL/PAP
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy