Socjalny tok myślenia przedszkolaka
Zdolność do odczytywania intencji i tego, co myślą inni na podstawie ich zachowania jest umiejętnością charakterystyczną dla ludzi, a przy tym niezwykle istotną w naszym codziennym życiu.
Naukowcy z Kanady wykazali właśnie, że struktury mózgu odpowiedzialne za takie możliwości rozwijają się już u czterolatków. Odkrycie opublikowano na łamach najnowszego numeru pisma "Child Development". W wieku przedszkolnym dzieci rozwijają swoje umiejętności socjalne ucząc się, jak rozumieć myśli i uczucia innych. Większość dzieci z czasem uczy się rozumieć, że myśli innych ludzi mogą różnić się od ich własnych, podobnie jak wyobrażenie o świecie. Naukowcy z Queen's University badali metodą EEG (elektroencefalograf- rejestracja przy pomocy elektrod umieszczonych na skórze głowy impulsów elektrycznych mózgu-PAP) 29 czterolatków i odkryli, że zmiany w rozumieniu innych osób są skorelowane z funkcjonalnym rozwojem dwóch części mózgu - brzusznej części środkowej kory przedczołowej i spojenia skroniowo ciemieniowego; tych samych które są odpowiedzialne za możliwości socjalne dorosłych. "Póki co wiemy, które części mózgu są zaangażowane kiedy dorośli myślą o intencjach innych osób - tłumaczy profesor Mark Sabbagh, główny autor pracy. "Nasze odkrycie dowodzi, że te wyspecjalizowane połączenia nerwowe są obecne w mózgu już u przedszkolaków oraz, że ich dojrzewanie umożliwia dzieciom rozumienie coraz bardziej złożonych zależności międzyludzkich" - dodaje badacz. Naukowcy podkreślają również, że poznanie prawidłowego rozwoju interakcji socjalnych dzieci jest niezbędne dla zrozumienia podstaw zaburzeń socjalnych jakie mają miejsce na przykład u chorych na autyzm.