​Dior popularniejszy od McQueena

Christian Dior: Designer of Dreams to najchętniej odwiedzana ekspozycja w historii V&A Museum. Retrospektywną wystawę projektów Diora obejrzało niemal 595 tys. zwiedzających.

Christian Dior: Designer of Dreams to najbardziej wszechstronna wystawa, która śledzi historię i wpływ marki od 1947 r. do chwili obecnej
Christian Dior: Designer of Dreams to najbardziej wszechstronna wystawa, która śledzi historię i wpływ marki od 1947 r. do chwili obecnejEast News

Wystawa Christian Dior: Designer of Dreams pobiła rekord popularności ustanowiony przez jedną z najgłośniejszych i najpopularniejszych wystaw na świecie Alexander McQueen: Savage Beauty.

- V&A w swojej historii zapisanych ma wiele rewelacyjnych wystaw mody, wiedzieliśmy, że "Christian Dior: Designer of Dreams" będzie cieszyć się popularnością, ale zaskoczyła nas fenomenalna reakcja odwiedzających - przyznał Tristram Hunt, dyrektor V&A Museum - Chciałbym podziękować wszystkim naszym gościom, którzy dołożyli wszelkich starań, aby doświadczyć tego niezwykłego widowiska - dodał.

Christian Dior: Designer of Dreams to najbardziej wszechstronna wystawa, która śledzi historię i wpływ marki od 1947 r. do chwili obecnej. Na wystawie zgromadzono projekty Diora od 1947 r. do czasów współczesnych, w sumie ponad 500 elementów, w tym 200 strojów couture, a także trzy modele z jego pierwszej kolekcji. Kurator wystawy, Oriole Cullen, zapowiadał, że ta modowa retrospektywa Diora w dużej mierze bazuje na tej zorganizowanej przez paryskie Musee des Arts Decoratifs.

Na wystawie zgromadzono projekty Diora od 1947 r. do czasów współczesnych
Na wystawie zgromadzono projekty Diora od 1947 r. do czasów współczesnychEast News

Jego pracy towarzyszyły znamiona modowej rewolucji, której dokonywał i nurtu new look, który stworzył, a potem równie spektakularnie zakończył. Choć on sam wierzył również w przypadek, przeznaczenie. Dlatego też nigdy nie rozstawał się z talizmanami. Jedna wróżka przepowiedziała jego karierę na kiermaszu dobroczynnym, gdy miał 14 lat.

- Będzie pan bez pieniędzy, ale pomogą panu kobiety i dzięki nim odniesie pan sukces. Będzie pan czerpał z nich korzyści i będzie zmuszony odbyć liczne podróże - cytuje w książce "Mężczyźni, którzy wstrząsnęli światem mody" Bertrand Meyer-Stabley.

Cocteau mawiał, że magiczne nazwisko Dior łączy w sobie dwa słowa "bóg" (dieu) i złoto (or) - wspomina Meyer-Stabley. Choć ogromną sławą Dior cieszył się zaledwie 10 lat, bo nagle w wieku 52 lat umarł na zawał serca, za życia sprzedał 100 tys. sukni, zużył 1,5 tys. kilometrów materiału, stworzył 16 tys. szkiców, zatrudniał prawie tysiąc oddanych mu pracowników.

- Moda jest wyrazem wiary. W tym naszym świecie, który stara się zdradzać wszystkie swoje sekrety jeden po drugim, żywi się fałszywą ufnością i sfabrykowanymi rewelacjami, (moda) jest wcieleniem tajemnicy, a najlepszym dowodem czaru, jaki rzuca, jest to, że teraz bardziej niż kiedykolwiek, jest na ustach wszystkich - mawiał Dior.

PAP life
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas