Wielki powrót bursztynu

Zerwijmy ze stereotypem bursztynu jako nudnej babcinej biżuterii - apeluje Anna Sado, dziennikarka biegła w tematyce jubilerskiej. Współczesny design potrafi zamienić go w modne cacuszko. Aktualnym trendem jest oprawianie bursztynu w złoto.

Czy bursztyn to aby nie atrybut wyłącznie dojrzałych dam?

Reklama

Anna Sado: - To nasze błędne myślenie. Kojarzymy bursztyn stereotypowo. W bursztynie nie chodzi już o tylko kamień, ale także o design. Projekt może być lekki, nowoczesny. Biżuterię można dostosować do preferencji kobiet w różnym wieku. Co znamienne, zainteresowanie wyrobami z bursztynu rośnie w zawrotnym tempie.

"Towarzystwo" jakich materiałów lubi teraz bursztyn?

 - Tradycyjnym połączeniem jest bursztyn ze srebrem. Natomiast, ze względu na fakt, że bursztyn jest coraz droższym i bardziej pożądanym surowcem, łączy się go już ze złotem. Złoto nadaje mu jeszcze bardziej szlachetnego wyrazu. Oprawy ze złota są delikatne, piękne dostosowane do potrzeb współczesnego odbiorcy.

Czy Polska ma silną pozycję, jeśli chodzi o design biżuterii z bursztynem?

 - Aktualnie, w tej dziedzinie Polska jest numerem jeden. Zawsze byliśmy krajem przodującym. Natomiast teraz jest tak, że wszyscy patrzą na to, co robią Polacy. Musimy oczywiście iść bardzo szybko do przodu, by cały czas być konkurencyjnymi w stosunku do innych krajów, które nas naśladują. Miejscem, do którego trafia najwięcej polskiej biżuterii, są Chiny.

Czy poza światem biżuterii są projektanci, którzy z bursztynu uczynili swój znak rozpoznawczy?

 - Swoją filozofię oparła na bursztynie znana polska marka wyrobów skórzanych - Batycki. Bożena Batycka opowiadała mi kiedyś, że szukała czegoś, co będzie wyjątkowe, co będzie kojarzone z Polską, z Pomorzem. Ponieważ firma jest z Gdańska, postawiła na bursztyn. Zastosowała małe oczka bursztynowe w swoich torebkach, jako znak rozpoznawczy. Już wcześniej można było na rynku znaleźć torebki zdobione bursztynem, ale nigdy nie były wykonane tak elegancko. Inny przykład, we wrześniu w Londynie polska firma Beza Projekt zaprezentowała włączniki do światła zdobione bursztynem.

Bożena Batycka określa siebie, jako ambasadorka bursztynu. Czy mogłaby pani wymienić innych ambasadorów?

 - Jest nawet instytucja ambasadora bursztynu. Obecnie tę rolę pełni Kayah, która szykuje jakiś tajemniczy projekt. Z tego, co udało mi się od niej wyciągnąć, jest to projekt muzyczny. Wcześniej ambasadorkami bursztynu były Monika Richardson i Lidia Popiel. Są one autorkami książki "Polki na bursztynowym szlaku".


Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje