Reklama

Reklama

Ile żywności jest marnowane w naszym kraju?

W 2020 r. ONZ ustanowiło 29 września jako Międzynarodowy Dzień Świadomości na Temat Strat i Marnowania Żywności. Jak w Polsce wygląda to zjawisko? Ile żywności jest marnowane w naszym kraju i jak temu zapobiec?

Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rol­nictwa (FAO) podaje, że na świecie co roku 1/3 produ­kowanej żywności jest marnowana. Staje się to poważnym problemem w Europie, szczególnie w krajach wysoko rozwiniętych.

W Polsce rocznie marnuje się prawie 5 milionów ton żywności. Najwięcej wyrzucają konsumenci - aż 60%, czyli blisko 3 mln ton.

- Kluczową rolę w walce z marnowaniem żywności odgrywają edukacja i zmiana postaw. Powinniśmy wyrobić u siebie odpowiednie nawyki, takie jak: planowanie zakupów, właściwe rozmieszczenie produktów w lodówce, czy też weryfikacja dat przydatności. Również nasza wiedza powinna zostać wzbogacona o przepisy kulinarne, pozwalające wykorzystać to co pozostało nam z niezjedzonych posiłków. Zmieniając nasze postawy, przyczyniamy się do ograniczenia marnowania żywności -  komentuje Beata Ciepła, prezes Federacji Polskich Banków Żywności.

Reklama

Nasza niewiedza przyczynia się również do braku dbałości o kontrolę dat przydatności do spożycia. Z badań wynika, że 64% Polaków nie wie, że informacje na opakowaniach "Należy spożyć do..." i "Najlepiej spożyć przed..." nie oznaczają tego samego, przez co do kosza często trafiają produkty wciąż nadające się do spożycia.

- Konsumenci potrzebują realnego wsparcia, by poradzić sobie z problemem marnowania żywności w domach. Bardzo cieszymy się, że możemy im pomóc, dzieląc się wiedzą i praktycznymi wskazówkami - mówi Szymon Ulkowski, Kierownik ds. e-Business i Komunikacji Europy Centralnej i Wschodniej w Nestlé Polska i dodaje - Mówienie o problemie marnowania żywności jest bardzo istotne także z perspektywy naszej planety. Często zapominamy, że wyrzucając jedzenie, marnujemy nie tylko sam produkt, ale też surowce i energię, dzięki którym powstał oraz tworzymy odpady, które mają negatywny wpływ na środowisko. Dlatego każdy produkt spożywczy, który wspólnie uda nam się uratować ma ogromne znaczenie.

Przeciwdziałanie marnowaniu żywności to jedno z najistotniejszych zagadnień dla naszej sieci, które jest spójne z 12. celem zrównoważonego rozwoju ONZ - "odpowiedzialna produkcja i konsumpcja. Cel ten wyznacza kierunek naszego działania. Z naszymi partnerami, w tym z Federacją Polskich Banków Żywności, od lat realizujemy wspólne projekty oraz podejmujemy działania edukacyjne w tym zakresie. Aktualnie realizowana kampania pt. "Sztuka niemarnowania" przypomina, że zjawisko marnotrawienia żywności cały czas istnieje. W ramach kampanii dzielimy się tym, co zrealizowaliśmy do tej pory oraz edukujemy co może zrobić każdy z nas, aby włączyć się w działania zero waste - komentuje Aleksandra Robaszkiewicz Head of Corporate Communications and CSR Lidl Polska.

Międzynarodowy Dzień Świadomości na Temat Strat i Marnowania Żywności stał się dla Banków Żywności pretekstem do zorganizowania wydarzenia i kampanii związanej z marnowaniem żywności. Motywem przewodnim będzie Zupa Disco. Idea gotowania zupy z produktów, które udało się uratować przed zmarnowaniem powstała w Berlinie w 2012 r. W tym roku zamierzamy kontynuować tę tradycję.

Wydarzenie odbędzie się 28 września o godzinie 11:00. Zupę Disco ugotuje wg własnego przepisu Jagna Niedzielska, kucharka, doradca kulinarny, propagatorka nurtu zero waste. Wydarzeniu będą towarzyszyć panele dyskusyjne: "Jak nie marnować?", "Należy spożyć do..." a "Najlepiej spożyć przed". Uczestnicy wydarzenia stacjonarnego będą mieli możliwość degustacji Zupy Disco. Z uwagi na ograniczoną liczbę gości osoby zainteresowane prosimy o rejestrację. 

Wydarzenie będzie również transmitowane na profilu FB FPBŻ. 

29 września Zupę Disco będą gotować w Polsce Banki Żywności, zapraszając do udziału lokalne społeczności. Zupa zostanie przekazana do placówek, jako wsparcie osobom potrzebującym.

Organizatorami są Federacja Polskich Banków Żywności oraz Bank Żywności SOS w Warszawie.



INTERIA.PL/materiały prasowe

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje