Reklama

Reklama

10 ważnych zasad zakupów w internecie

Coraz chętniej kupujemy w sieci, bo jest taniej i wygodniej! Przywożą nam zakupy do domu i możemy je zwrócić, gdy się nam nie spodobają. Jest tylko jedno... „ale” – internet przyciąga oszustów! Jak nie dać się nabrać?

1. Możesz sprawdzić sklep

Nie daj się oczarować ładną stroną internetową! Dziś każdy może ją mieć! Jeśli masz wątpliwości, czy sklep jest wiarygodny, możesz go skontrolować. Na jego stronie internetowej powinien być NIP, REGON lub nr KRS i adres firmy. Dzięki tym danym można sprawdzić firmę: w Krajowym Rejestrze Sądowym na stronie: ems.ms.gov.pl/ krs/wyszukiwaniepodmiotu lub w ewidencji działalności gospodarczej na stronie internetowej: prod.ceidg.gov.pl

2. Płać "za pobraniem"

To bezpieczna forma płatności. Korzystaj z niej, gdy kupujesz w danym sklepie pierwszy raz i nie masz jeszcze do niego zaufania. lZa towar plus przesyłkę zapłacisz wtedy u kuriera albo na poczcie, gdy tam będziesz odbierać zakupy. Sklep może doliczyć coś za wysyłkę, ale to zwykle kilka złotych, więc niedużo za twoje bezpieczeństwo.

Reklama

3. Ogranicz ryzyko, gdy płacisz kartą

Największe bezpieczeństwo takich płatności w internecie zapewnia karta kredytowa lub debetowa z usługą "chargeback" (po polsku: "obciążenie zwrotne", czyli zwrot pieniędzy po nieudanej transakcji). Jak to działa? Gdy sklep nie przyśle ci towaru lub nastąpi pomyłka w przelewie, a płaciłaś wypukłą kartą Visa lub MasterCard - możesz złożyć reklamację bezpośrednio do banku, który wydał kartę. Bank przekaże reklamację do firmy Visa lub MasterCard, które zwykle zwracają pieniądze za takie "nieudane" transakcje. O taką kartę pytaj w swoim banku.

4. Przeczytaj regulamin zakupów

Dobry sklep internetowy powinien mieć na swojej stronie regulamin. To jego wizytówka i znak, w jaki sposób traktuje klientów. Sprawdź: czy sklep informuje, w jaki sposób można składać reklamacje - na jaki adres, w jakim terminie (zobowiązuje go do tego art. 12 ust. 1 pkt 4, 8 i 21 ustawy o prawach konsumenta); czy sklep informuje, w jakim terminie dostarczy towar - jeśli nie określa konkretnie, musi dostarczyć go nie później niż w ciągu 30 dni od daty zamówienia (podstawa prawna: art. 27 ustawy o prawach konsumenta).

Przykładowe zapisy niezgodne z prawem: "Nie odpowiadamy za opóźnienia w dostawie przesyłek przez firmę kurierską". "Reklamacje bez protokołu szkody spisanego z kurierem nie będą rozpatrywane". "Sprzedawca nie odpowiada za utratę danych klienta i związane z tym konsekwencje". Jeśli podobne informacje znajdują się w regulaminie sklepu, to i tak nie mają mocy prawnej!

5. Rób przelew bezpiecznie!

Jeśli płacisz przelewem i ręcznie wpisujesz numer konta sklepu, sprawdź ten numer dwa razy! Pieniądze wysłane omyłkowo na niewłaściwe konto może być trudno odzyskać! Wniosek o ich zwrot trzeba złożyć w oddziale swojego banku, i nie ma gwarancji szybkiego zwrotu gotówki. Numer konta, który dostaniesz z hasłem SMS z banku, porównuj z widniejącym na stronie sprzedawcy, czy na dokumencie, na podstawie którego robisz przelew (przestępcy podmieniają numery).

6. Poznaj opinie o sprzedawcy

Komentarze innych kupujących mogą dużo powiedzieć o rzetelności firmy. Uważaj na... fałszywe komentarze, bo coraz częściej są pisane na zamówienie...sklepów i zamieszczane na serwisach opinii! Jeśli komentarze są podobnie sformułowane, nie ufaj im bezkrytycznie. Pewniejsze źródło to opinie znajomych.

7. Uważaj na... pośredników

Często w witrynie e-sklepów znajdują się logo np. PayU, Platności.pl, Przelewy.24. To firmy pośredniczące w rozliczeniach między bankiem i sklepem. Korzystać z nich? Z jednej strony to wygoda - pośrednik załatwi formalności związane z przelewem (wypełni formularz), ty tylko go potwierdzasz. Jednak procedura zwrotu pieniędzy od pośrednika, w razie nieudanej transakcji, jest skomplikowana.

8. Chroń dane

Wybieraj sklepy, które gwarantują ochronę danych swoich klientów. Symbol kłódki w przeglądarce lub adres strony zaczynający się od https//: oznacza, że twoje dane są zaszyfrowane. Nie wysyłaj mailem tak zwanych wrażliwych danych, czyli np. danych karty kredytowej, haseł! Zainstaluj program antywirusowy, by chronić komputer przed zainfekowaniem przez oszustów. Jeśli sklep przesyła ci oferty, choć nie wyraziłaś zgody, złóż skargę do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych: www.giodo.gov.pl

9. Uważaj na podatek i cło

Gdy zakupy mają przyjechać z zagranicy, upewnij się, czy będziesz ponosić dodatkowe opłaty i jakie. Może to być np.: podatek VAT 23% przy zakupie np. telefonu komórkowego i sprzętu elektronicznego (sprowadzanego przykładowo z Chin); cło - jeżeli towary są przysyłane spoza Unii (stawki celne w UE regulowane są przez system Taric, a polskim odpowiednikiem systemu jest ISZTAR). Wszystkie stawki celne i opłaty znajdziesz na stronie internetowej systemu: isztar.mf.gov.pl

10. Odstąp od umowy, reklamuj

Jako klient sklepu internetowego, masz więcej praw! Możesz zrezygnować: Gdy rzecz nie spełnia twoich oczekiwań, możesz odstąpić od umowy w ciągu 14 dni od odebrania przesyłki. W tym terminie wyślij odstąpienie od umowy (krótkie pismo), a później odeślij towar. Odstąpić od umowy można, gdy kupujesz w e-sklepie, a jeśli od osoby prywatnej - nie!

Reklamacja: Jeśli rzecz będzie z wadą, kurier musi spisać protokół szkody. Jeśli wadę zauważysz później, na wezwanie kuriera masz 7 dni od otrzymania paczki.



Naj

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy