Co z reklamacją?
Dowiedz się, do kogo i w jakim terminie powinnaś się zgłosić, gdy sprzęt szwankuje
- Chcę ją zareklamować, ale nie wiem, jak? - spytała.
- Ma pani dwie możliwości. Reklamację może pani złożyć z tytułu gwarancji - jeśli lodówka jest jeszcze na gwarancji. Albo z tytułu niezgodności z umową.
- Do kogo powinnam się więc zgłosić?
- W pierwszym przypadku do serwisu gwaranta. Może to być producent, sprzedawca lub importer. Z kolei za towar niezgodny z umową odpowiada sprzedawca. Do niego składa się reklamację, gdy towar ma wady.
- Ale wciąż nie wiem, z której możliwości powinnam skorzystać.
- To zależy od pani. Proszę jednak pamiętać, że nie można z nich korzystać jednocześnie. Warto przede wszystkim sprawdzić w dokumencie gwarancyjnym, za jakie usterki odpowiada gwarant i w jakim zakresie. Czy przewidziano możliwość wymiany towaru na nowy, czy tylko naprawy, gdzie są punkty serwisowe.
- Ile mam czasu na reklamację?
- Towar na gwarancji może pani reklamować do końca jej terminu ważności. Towar niezgodny z umową - w ciągu dwóch lat od dnia zakupu. Nie później jednak niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wykrycia wady towaru. W przeciwnym razie utraci pani uprawnienia z tego tytułu.
- W jakiej formie powinnam złożyć reklamację?
- Najlepiej na piśmie.
- A co musi ona zawierać?
- Przede wszystkim pani dane (imię, nazwisko, adres, telefon). Trzeba opisać wadę produktu, czyli co nie działa lub się zepsuło. Należy również przedstawić swoje żądania. Pismo należy opatrzyć datą i podpisem.
- Czego mogę się domagać?
- Naprawy sprzętu lub jego wymiany na nowy. Gdy okażą się niemożliwe, wówczas może pani zażądać obniżenia ceny. A nawet odstąpić od umowy i zażądać zwrotu pieniędzy za towar. Podobnie, gdy naprawa będzie trwać za długo, a wada okaże się istotna.
- W jakim terminie powinnam dostać odpowiedź na reklamację?
- W ciągu 14 dni. Jeśli nie otrzyma jej pani w terminie, uważa się, że reklamację rozpatrzono pozytywnie.
art. 4-13 ust. 4 ustawy z 27.07.2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego.
Porad udziela: Izabela Rogowska, mgr ekonomii, absolwent Studium Prawa Handlowego