Reklama

Reklama

Jak przechowywać żywność, by była jak najzdrowsza?

Jak obchodzić się z żywnością, aby wykorzystać jej wszystkie składniki odżywcze? Przechowywać w lodówce? A może zamrozić lub sięgnąć po produkty z puszki? Oto, co będzie dla nas zdrowsze, gdy nie akurat nie będzie świeżych owoców lub warzyw.

- Żywność jest najbardziej pożywna w momencie zbioru- powiedziała w BBC Fatima Hachem, starsza specjalistka ds. żywienia w Organizacji Narodów Zjednoczonych. 

Reklama

- Warzywa mogą stracić część wartości odżywczej, jeśli długo pozostaną na półkach - dodaje. Tłumaczy, że niektóre składniki odżywcze są szczególnie wrażliwe. Za przykład podaje witaminę C, która jest szczególnie podatna na działanie tlenu i światła.

Jedną z metod zachowania na dłużej świeżości jest zamrożenie produktów, chociaż tempo utraty wartości odżywczych zależy od produktu. W badaniu przeprowadzonym przez Diane Barrett, zauważono, że na przykład szpinak traci 100 proc. zawartości witaminy C w ciągu siedmiu dni, jeśli jest przechowywany w temperaturze pokojowej; jeśli jest schłodzony traci 75 proc. Natomiast marchewki tracą tylko 27 proc. zawartości witaminy C, gdy są przechowywane przez tydzień w temperaturze pokojowej.

- Szpinak jest bardzo cienki, więc utrata wilgoci i narażenie na ciepło i tlen są większe niż, powiedzmy, marchewka, która jest gęstsza - tłumaczyła Barrett.

Zamrażanie wstrzymuje proces utleniania. Istotne jest jednak, aby przed zamrożeniem zblanszować żywność, co ma na celu dezaktywację enzymów, które działają degradująco na teksturę i kolor, w trakcie przechowywania. Ten proces zmniejsza zawartość składników odżywczych.

***Zobacz także***

Dowiedz się więcej na temat: żywność | mrożenie | warzywa

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Rekomendacje