Jak zdrowo schudnąć?

Poznaj 7 zasad, które pomogą w walce ze zbędnymi kilogramami. Nie zwlekaj i zacznij już dziś!

1. Jedz o stałych porach

Wyznaczenie stałych godzin posiłku pozwoli nam w łatwy sposób zadbać o sylwetkę. Zaprogramowanie organizmu na stałe pory posiłków sprawi, że głód będziemy odczuwali właśnie w wyznaczonych godzinach. Nasz organizm szybko przyzwyczai się, że regularnie otrzymuje dawkę energii i przez to nie będzie widział potrzeby magazynowania kalorii na później. Jedzenie o stałych porach pozwoli nam w dużym stopniu zapanować nad uczuciem "wilczego apetytu". Jednak regularne jedzenie to nie wszystko - potrzebne są też odpowiednie przerwy między posiłkami. Jeżeli odstępy będą zbyt długie, nasze ciało zauważy brak energii i przez to może spowolnić nasz metabolizm, a dodatkowo zacznie produkcję enzymów odpowiedzialnych za odkładanie tłuszczu. A tego zdecydowanie chcemy uniknąć. Dlatego stałe pory i optymalne odstępy między posiłkami to pierwszy krok do zrzucenia nadmiaru kilogramów.

2. Wysypiaj się w nocy

Żadna dieta nie zastąpi długiej drzemki. Sen działa kojąco na nasz organizm. Reguluje też wszelkie procesy życiowe. Dlatego prawdziwe jest powiedzenie - "Chudniesz kiedy śpisz". Sen przy zrzucaniu wagi może być naszym prawdziwym przyjacielem. Dlaczego tak się dzieje? Według ostatnich badań, nieprawidłowy rytm dobowy wpływa na produkcję greliny - hormonu zwiększającego apetyt. W efekcie rośnie nam łaknienie, a co za tym idzie -  masa ciała. Dodatkowo stajemy się też podatni na choroby cywilizacyjne. Jednak to nie wszystko. Zbyt mała ilość snu sprawia, że nasz organizm nie wydziela odpowiedniej ilości leptyny, hormonu, który odpowiada za uczucie sytości. Bardzo istotna jest długość snu - według badań, osoby które śpią powyżej 8 godzin są w stanie zrzucić dwa razy więcej kilogramów niż osoby, które śpią zbyt krótko.

3. Pij dużo wody

Regularne i właściwe nawadnianie organizmu wpływa pozytywnie na samopoczucie i zdrowie, ale także pomaga zrzucić zbędne kilogramy. Już dawno zauważono związek między piciem wody, a spadkiem łaknienia. Osoby dbające o właściwą gospodarkę wodną organizmu, potrzebują mniej kalorii. Zmniejsza się również ich zapotrzebowanie na cukier, sól i niezdrowe jedzenie. Pomiędzy odchudzaniem, a piciem wody istnieje stała zależność -  im więcej wody się pije, tym bardziej spada stężenie cukru, soli i cholesterolu we krwi. W efekcie prawidłowego nawadniania organizmu, przyśpiesza się proces chudnięcia. Z tego powodu eksperci polecają wypijanie minimum 1,5 litra czystej wody w ciągu dnia.

4. Spożywaj mniej słodyczy

Ograniczenie czy nawet wyeliminowanie słodyczy z naszego jadłospisu jest możliwe i wcale nie takie trudne. Trzeba jednak podejść do tego z głową - najlepiej stopniowo zmniejszać ich ilość. Jedzenie słodyczy podnosi poziom tryptofanu we krwi. W efekcie powstaje serotonina - hormon szczęścia, a w naszym ciele pojawia się uczucie błogości. Jednakże trwa on krótką chwilę, natomiast nasze ciało otrzymuje bombę kaloryczną, z którą musi sobie radzić przez wiele godzin. Podstawowym krokiem do ograniczenia słodyczy jest regularne spożywanie posiłków. Warto sobie też przygotować zdrowe i niesłodkie przekąski. Ochota na słodycze jest zazwyczaj chwilowa i dosyć łatwo można sobie z nią poradzić - o ile jest się przygotowanym.

5. Przestań podjadać między posiłkami

Posiłki powinny być tak rozplanowane, żeby energetycznie wystarczały nam na kilka godzin. Nie wymaga to wielkiego planowania - wystarczy zwykły rozsądek w przygotowaniu optymalnej porcji. Jeżeli się tego nauczymy, to mamy już z górki. Walka z podjadaniem to kluczowy element zrzucania wagi. Musimy sobie uzmysłowić, że to właśnie szybkie i niezdrowe przekąski między posiłkami odpowiadają za odkładanie tłuszczu w naszym ciele. Podjadanie potrafi także kompletnie rozregulować nasz metabolizm. Z tego powodu musimy koniecznie oduczyć organizm podjadania. Nie jest to wcale trudne, ale musimy zacząć bilansować posiłki pod względem energetycznym, a idąc do sklepu wyeliminujmy z listy zakupów wszystko co szybkie i niezdrowe.

6. Ogranicz tłuszcze i węglowodany

"Mocno ogranicz tłuszcze i węglowodany" - to częsty komunikat, pojawiający się we wszystkich dietach cud. Nie sposób się z nim nie zgodzić, jednak bezwzględnie należy pamiętać o tym, że nie wszystkie tłuszcze i węglowodany są złe. Zamiast eliminowania, staraj się jeść poniżej zapotrzebowania kalorycznego. Nie zmieniaj jednak radykalnie swojej diety. Spróbuj nieco zmniejszyć porcje pod względem tłuszczy i węglowodanów, dodając do nich więcej wartościowych elementów. Często wystarczy tylko zmienić proporcje na talerzu.

7. Dostarczaj witamin i mikroelementów

Przy zrzucaniu wagi często zapomina się o właściwym uzupełnianiu witamin i mikroelementów. Gdy kilogramy zaczynają lecieć w dół, oprócz tkanki tłuszczowej tracimy również wiele wartościowych składników odżywczych. Są one bardzo potrzebne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Dlatego właśnie ważne jest, aby kontrolować proces odchudzania. Nie powinniśmy zaczynać z biegu zrzucania kg. Trzeba pomyśleć ile chcemy schudnąć i jak odpowiednio zaopatrzyć nasz organizm w witaminy i mikroelementy. Świetnie sprawdzają się świeże warzywa i owoce oraz zioła. Te ostatnie można stosować jako napary, herbatki, bądź w postaci łatwych do spożycia kapsułek. Z pomocą przychodzą nam tutaj nowoczesne suplementy diety, które mogą wspierać odchudzanie oraz podkręcać metabolizm. Nie jest więc istotne jak dostarczymy potrzebne witaminy oraz mikro i makroelementy do organizmu. Ważniejsze jest jednak to, żebyśmy nie zapominali o nich, ponieważ tylko właściwe uzupełnianie składników odżywczych pozwali nam na zdrowe odchudzanie.

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje