Oszustwo ładnie opakowane

Kupiłaś ten sam makaron co zwykle, ale odnosisz wrażenie, że jakoś mniej go w garnku? Nie masz halucynacji.

Czasami nawet nie zauważymy oszustwa w sklepie
Czasami nawet nie zauważymy oszustwa w sklepie© Panthermedia

No cóż, producent może być zadowolony, bo zarobił więcej, nie łamiąc prawa. Ale co z zadowoleniem klienta? Może się tylko złościć na siebie, że dał się zmanipulować. Takie działanie producentów nazywa się downsizingiem.

To takie wykorzystywanie rozmiaru opakowania i wielkości produktu, by klient odnosił wrażenie, że kupuje więcej niż w rzeczywistości. Takie praktyki z łatwością mogą uprawiać wytwórcy czekolady - nikt nie zauważy minimalnej różnicy w grubości między dwoma tabliczkami czekolady, podczas gdy jedna będzie miała 100 g, a druga tylko 90 g. Klient wybierze tę o niższej cenie, sądząc, że jest tańsza. Ale gdyby do tej mniejszej doliczyć koszt 10 g produktu, ceny czekolad najprawdopodobniej by się zrównały (jeżeli są podobnej jakości).

Klientem chętnie manipulują też producenci kosmetyków. Kiedy na półce widzimy dwa kremy zbliżonej jakości i w podobnej cenie, rękę wyciągniemy po ten większy, to oczywiste. Ale już mniej oczywiste jest to, że rozmiar pudełeczka powiększył duży słoiczek z grubym dnem, a kremu w nim jest tyle samo, co w mniejszej tubce stojącej obok.

Cztery piwa są tańsze niż czteropak? To nie pomyłka,.

Na ścieżkach życia
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd na stronie?
Dołącz do nas