Przez Internet do urzędu
Coraz więcej spraw urzędowych załatwisz bez wychodzenia z domu. Wystarczy, że masz komputer.
Pani Kamila opowiedziała mi, że ma problemy z chodzeniem.
- Nazbierało mi się sporo spraw urzędowych. Czy to prawda, że mogę też załatwić je przez Internet? - spytała.
- Tak. Jest to możliwe dzięki elektronicznej platformie usług administracji publicznej (www.epuap.gov.pl).
- Jakie sprawy mogę w ten sposób załatwić?
- To zależy od urzędu. W niektórych - wszystkie sprawy, w innych tylko część.
- Jak się do tego zabrać?
- Musi pani mieć tzw. Profil zaufany. To odpowiednik bezpiecznego podpisu elektronicznego. Po jego założeniu (bezpłatnym) będzie pani mogła podpisywać pisma kierowane do urzędów drogą elektroniczną. Oczywiście można nadal posługiwać się podpisem elektronicznym. Jego założenie jest jednak płatne.
- Jak więc założyć ten profil zaufany? Czy również przez Internet?
- Tak. Wystarczy, że wejdzie pani na stronę internetową epuap i będzie postępować według podanych tam wskazówek. Założenie profilu wymaga tylko jednej wizyty w urzędzie. Tam na podstawie dowodu osobistego zostanie potwierdzona pani tożsamość.
- Do jakiego urzędu muszę więc pójść?
- Na przykład do urzędu wojewódzkiego, oddziału ZUS, urzędu skarbowego oraz urzędu gminy, jeśli to zadeklarował. Listę urzędów, w których pani to załatwi, znajdzie pani na stronie www.epuap.gov.pl
- Gdy już będę miała profil zaufany, co dalej?
- Po zalogowaniu się na swoje konto, musi pani wybrać sprawę, którą pani chce załatwić. Potem wypełnia pani wniosek, podpisuje go profilem zaufanym i wysyła do urzędu. Potem czeka się na odpowiedź. W zakładce urzędowej "Moje konto" sprawdzi pani, na jakim etapie jest sprawa.
- Gdzie sprawdzę, co w moim urzędzie mogę załatwić w ten sposób?
- Na stronie www.epuap.gov.pl l art. 2 ustawy z 12.02.2010 o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw.
Co m.in. MOŻESZ TAK ZAŁATWIĆ?
Informacja w sprawie podatku od nieruchomości, wniosek o becikowe, nadanie numeru PESEL, nadanie numeru porządkowego nieruchomości, odpis z ksiąg stanu cywilnego, przyznanie zaliczki alimentacyjnej, dodatku mieszkaniowego, zasiłku rodzinnego, skargi, wnioski, zapytania do urzędu, wniosek o duplikat dokumentów
PORAD UDZIELA: Izabela Rogowska mgr ekonomii, absolwentka Studium Prawa Handlowego